Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

More Work or More Life - How to interpret the Work-Life Balance Concepts and Contradictions

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSz2MWMLen
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: More Work or More Life - How to interpret the Work-Life Balance Concepts and Contradictions
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Konwersatoria English dla MSM i MSZFR zaoczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z coraz popularniejszym po pandemii zagadnieniem Work-Life Balance (WLB) w kontekście wykonywania pracy. O ile zagadnienia WLB obejmują wiele sfer życia te zajęcia będą skupiać się na wyjaśnianiu i analizie zagadnień WLB związanych z wykonywaniem pracy zawodowej. Zajęcia obejmą kwestie, m. in. co rozumiemy pod pojęciem WLB, jakie inne koncepcje opisują relację życia prywatnego i zawodowego pracowników, czym jest życie prywatne i zawodowe, gdzie przebiega granica ingerencji pracodawcy w życie prywatne pracownika, i podobne kwestie.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z coraz popularniejszym po pandemii zagadnieniem Work-Life Balance (WLB) w kontekście wykonywania pracy. O ile zagadnienia WLB obejmują wiele sfer życia te zajęcia będą skupiać się na wyjaśnianiu i analizie zagadnień WLB związanych z wykonywaniem pracy zawodowej. Zajęcia obejmą kwestie, m. in. co rozumiemy pod pojęciem WLB, jakie inne koncepcje opisują relację życia prywatnego i zawodowego pracowników, czym jest życie prywatne i zawodowe, gdzie przebiega granica ingerencji pracodawcy w życie prywatne pracownika, i podobne kwestie.

Program obejmuje:

• Czynniki i przekonania wpływające na WLB

• Koncepcje WLB, Work-life conflict, Work life integration, Work-life blending, w teoriach zarządczych

• Ustawodawstwo związane z WLB

• Zapewnianie WLB pracownikom – rola pracodawców,

• Planowanie procesu pracy w celu pogodzenia ról zawodowych i prywatnych,

• zarządzanie różnorodnością jako długofalowa strategia firmy,

• granice ingerencji pracodawcy w życie pracownika

• instrumenty wspierające WLB

Literatura:

1. Chang, A., McDonald, P. i Burton, P. (2010). Methodological choices in work-life balance research 1987 to 2006: A critical review. The International Journal of Human Resource Management, 21(13), 2381–2413. https://doi.org/10.1080/09585192.2010.516592

2. Crompton, R. i Lyonette, C. (2006). Work-life „balance” in Europe. Acta Sociologica, 49(4), 379–393. https://doi.org/10.1177/0001699306071680

3. Godlewska-Bujok, B. (2019). Work-life balance czy work-life conflict w kontekście prywatności pracowników sprawujących opiekę. W: B. Godlewska-Bujok i K. Walczak (red.), Różnorodność w jedności: studia z zakresu prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i polityki społecznej. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Wojciechowi Muszalskiemu. Warszawa: CH Beck.

4. Jang, S. J. (2009). The relationships of flexible work schedules, workplace support, supervisory support, work-life balance, and the well-being of working parents. Journal of Social Service Research, 35(2), 93–104. https://doi.org/10.1080/01488370802678561

5. MOP. (2020). Family-friendly policies and other good workplace practices in the context of Covid-19: Key steps employers can take, IN=nterim recommendations, 27 marca, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---emp_ent/---multi/documents/publication/wcms_740708.pdf.

6. Phillips, J. (2007). Care. Polity.

7. Sepczyńska, D. (2012). Etyka troski jako filozofia polityki. Etyka, 45, 37–61.

8. Tronto, J. C. (1993). Moral boundaries: A political argument for an ethic of care. Psychology Press.

9. Walczak, K. i Godlewska-Bujok, B. (2019). Opiekunowie dzieci w zakładowych źródłach prawa pracy. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, (12), 14–18, https://doi.org/10.33226/0032-6186.2019.2.4

10. Yacoub, A. i El-Zomor, M. (2020). Would COVID-19 be the turning point in history for the globalization era? The short-term and long-term impact of COVID-19 on Globalization. The Short-Term and Long-Term Impact of COVID-19 on Globalization. (April 6, 2020).

11. Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. Profile Books.

12. Dane GUS, ZUS, Eurostat

13. Raporty HAY, McKinsey, Deloitte

14. Criado-Perez, C. (2020). Niewidzialne kobiety: jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Karakter.

15. I inne

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy

K_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię w zakresie organizacji życia zawodowego

K_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności różnych typów organizacji, jej kluczowych funkcji (zarządzania personelem – prawa pracy) i jej relacji z otoczeniem, a w szczególności znaczenie różnorodności w relacjach biznesowych czy pracowniczych

K_W05 Zna i rozumie procesy społeczne i polityczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki, szczególnie w zakresie utrzymania właściwej relacji pomiędzy pracą a życiem prywatnym

K_W06 Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, szczególnie w zakresie doboru różnych form zatrudnienia i wynikających z tego obowiązków, do rodzaju prowadzonej działalności, a także znaczenie różnorodności w relacjach biznesowych czy pracowniczych

W zakresie umiejętności

K_U01 Potrafi wykorzystać teorię do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z WLB

K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, stosując właściwy dobór źródeł

K_U03 Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji, w zakresie zarządzania personelem

K_U05 Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową.

K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji.

W zakresie postaw

K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji i całej gospodarki w zakresie WLB

K_K02 Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, szczególnie w zakresie zarzadzania personelem

K_K03 Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych związanych z zarządzaniem personelem

Metody i kryteria oceniania:

uczestnictwo w zajęciach – 70 pkt, ocena bieżąca - 70 pkt, test – 40 pkt, praca dodatkowa – esej na podany temat 20 pkt

Próg zaliczenia 100 pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Dziewanowska, Barbara Godlewska-Bujok
Prowadzący grup: Barbara Godlewska-Bujok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)