More Work or More Life - How to interpret the Work-Life Balance Concepts and Contradictions
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSz2MWMLen |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | More Work or More Life - How to interpret the Work-Life Balance Concepts and Contradictions |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Konwersatoria English dla MSM i MSZFR zaoczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z coraz popularniejszym po pandemii zagadnieniem Work-Life Balance (WLB) w kontekście wykonywania pracy. O ile zagadnienia WLB obejmują wiele sfer życia te zajęcia będą skupiać się na wyjaśnianiu i analizie zagadnień WLB związanych z wykonywaniem pracy zawodowej. Zajęcia obejmą kwestie, m. in. co rozumiemy pod pojęciem WLB, jakie inne koncepcje opisują relację życia prywatnego i zawodowego pracowników, czym jest życie prywatne i zawodowe, gdzie przebiega granica ingerencji pracodawcy w życie prywatne pracownika, i podobne kwestie. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z coraz popularniejszym po pandemii zagadnieniem Work-Life Balance (WLB) w kontekście wykonywania pracy. O ile zagadnienia WLB obejmują wiele sfer życia te zajęcia będą skupiać się na wyjaśnianiu i analizie zagadnień WLB związanych z wykonywaniem pracy zawodowej. Zajęcia obejmą kwestie, m. in. co rozumiemy pod pojęciem WLB, jakie inne koncepcje opisują relację życia prywatnego i zawodowego pracowników, czym jest życie prywatne i zawodowe, gdzie przebiega granica ingerencji pracodawcy w życie prywatne pracownika, i podobne kwestie. Program obejmuje: • Czynniki i przekonania wpływające na WLB • Koncepcje WLB, Work-life conflict, Work life integration, Work-life blending, w teoriach zarządczych • Ustawodawstwo związane z WLB • Zapewnianie WLB pracownikom – rola pracodawców, • Planowanie procesu pracy w celu pogodzenia ról zawodowych i prywatnych, • zarządzanie różnorodnością jako długofalowa strategia firmy, • granice ingerencji pracodawcy w życie pracownika • instrumenty wspierające WLB |
Literatura: |
1. Chang, A., McDonald, P. i Burton, P. (2010). Methodological choices in work-life balance research 1987 to 2006: A critical review. The International Journal of Human Resource Management, 21(13), 2381–2413. https://doi.org/10.1080/09585192.2010.516592 2. Crompton, R. i Lyonette, C. (2006). Work-life „balance” in Europe. Acta Sociologica, 49(4), 379–393. https://doi.org/10.1177/0001699306071680 3. Godlewska-Bujok, B. (2019). Work-life balance czy work-life conflict w kontekście prywatności pracowników sprawujących opiekę. W: B. Godlewska-Bujok i K. Walczak (red.), Różnorodność w jedności: studia z zakresu prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i polityki społecznej. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Wojciechowi Muszalskiemu. Warszawa: CH Beck. 4. Jang, S. J. (2009). The relationships of flexible work schedules, workplace support, supervisory support, work-life balance, and the well-being of working parents. Journal of Social Service Research, 35(2), 93–104. https://doi.org/10.1080/01488370802678561 5. MOP. (2020). Family-friendly policies and other good workplace practices in the context of Covid-19: Key steps employers can take, IN=nterim recommendations, 27 marca, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---emp_ent/---multi/documents/publication/wcms_740708.pdf. 6. Phillips, J. (2007). Care. Polity. 7. Sepczyńska, D. (2012). Etyka troski jako filozofia polityki. Etyka, 45, 37–61. 8. Tronto, J. C. (1993). Moral boundaries: A political argument for an ethic of care. Psychology Press. 9. Walczak, K. i Godlewska-Bujok, B. (2019). Opiekunowie dzieci w zakładowych źródłach prawa pracy. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, (12), 14–18, https://doi.org/10.33226/0032-6186.2019.2.4 10. Yacoub, A. i El-Zomor, M. (2020). Would COVID-19 be the turning point in history for the globalization era? The short-term and long-term impact of COVID-19 on Globalization. The Short-Term and Long-Term Impact of COVID-19 on Globalization. (April 6, 2020). 11. Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. Profile Books. 12. Dane GUS, ZUS, Eurostat 13. Raporty HAY, McKinsey, Deloitte 14. Criado-Perez, C. (2020). Niewidzialne kobiety: jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Karakter. 15. I inne |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy K_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię w zakresie organizacji życia zawodowego K_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności różnych typów organizacji, jej kluczowych funkcji (zarządzania personelem – prawa pracy) i jej relacji z otoczeniem, a w szczególności znaczenie różnorodności w relacjach biznesowych czy pracowniczych K_W05 Zna i rozumie procesy społeczne i polityczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki, szczególnie w zakresie utrzymania właściwej relacji pomiędzy pracą a życiem prywatnym K_W06 Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, szczególnie w zakresie doboru różnych form zatrudnienia i wynikających z tego obowiązków, do rodzaju prowadzonej działalności, a także znaczenie różnorodności w relacjach biznesowych czy pracowniczych W zakresie umiejętności K_U01 Potrafi wykorzystać teorię do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z WLB K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, stosując właściwy dobór źródeł K_U03 Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji, w zakresie zarządzania personelem K_U05 Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową. K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji. W zakresie postaw K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji i całej gospodarki w zakresie WLB K_K02 Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, szczególnie w zakresie zarzadzania personelem K_K03 Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych związanych z zarządzaniem personelem |
Metody i kryteria oceniania: |
uczestnictwo w zajęciach – 70 pkt, ocena bieżąca - 70 pkt, test – 40 pkt, praca dodatkowa – esej na podany temat 20 pkt Próg zaliczenia 100 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dziewanowska, Barbara Godlewska-Bujok | |
Prowadzący grup: | Barbara Godlewska-Bujok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.