Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedsiębiorczość społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-PSPOL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedsiębiorczość społeczna
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Zarządzania
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Zarządzania realizowane w CENT
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Przedmiot realizowany zdalnie.



Aby zajęcia ruszyły na przedmiot musi się zapisać minimum 20 osób.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatorium daje możliwość zapoznania się z bardzo aktualnym i wzbudzającym zainteresowane zjawiskiem jakim jest przedsiębiorczość społeczna i społeczne start-upy. Daje uczestnikom możliwość przeanalizowania rozwiązań w jaki sposób ważne potrzeby społeczne i problemy społeczne współczesnej gospodarki i społeczeństwa mogą być przetransformowane na ciekawe okazje przedsiębiorcze. Studenci, poprzez zaangażowanie w dyskusję, analizę literatury i aktualnych materiałów ze świata biznesu, organizacji pozarządowych mają możliwość poznania takich rozwiązań, które są najbardziej skuteczne i stosowane na całym świecie

Pełny opis:

Celem konwersatorium jest zaprezentowanie aktualnych problemów i współczesnych zagadnień związanych z przedsiębiorczością społeczną studentom zdobywającym wiedzę na kierunkach niezwiązanych z ekonomią i zarządzaniem.

W szczególności poruszane są takie zagadnienia jak: uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości społecznej, różnice między przedsiębiorczością społeczną a komercyjną, społeczny start-up i przedsiębiorczość społeczna, czynniki sukcesu biznesu społecznego; oddziaływanie społecznego biznesu na gospodarkę i społeczeństwo; modele biznesu społecznego.

Wszystkie omawiane zagadnienia będą ilustrowane praktycznymi przykładami dostosowanymi do potrzeb i specyfiki słuchaczy (studenci kierunków niezwiązanych z ekonomią i zarządzaniem).

Literatura:

Literatura podstawowa

Materiały dostarczone przez prowadzących zajęcia.

Literatura zalecana:

Praszkier R., Nowak, A. (2012) „Przedsiębiorczość społeczna. Teoria i praktyka”, Warszawa, Wolters Kluwer

Eggers W.D. i Macmillan P., (2014) „Rewolucja rozwiązań”, Wydawnictwo Poltext, Warszawa

Osterwalder, A. i Pigneur, Y. (2012) „Tworzenie modeli biznesowych” Warszawa, One Press.

(do 65 tys. znaków)

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu Przedmiotu (konwersatorium) osiągnięte zostaną efekty w następujących obszarach:

• Wiedza:

Zna podstawowe pojęcia z zakresu przedsiębiorczości społecznej

Wie, jakie są uwarunkowania przedsiębiorczości społecznej w różnych gospodarkach i społeczeństwach

Wie, w jaki sposób potrzeby i problemy społeczne mogą być zamienione na okazje przedsiębiorcze

Zna pojęcie innowacji społecznej i identyfikuje różne rodzaje i źródła tejże innowacji

Identyfikuje modele biznesu społecznego

• Umiejętności:

Rozpoznaje jak przekształcać potrzeby społeczne na okazje przedsiębiorcze

Potrafi stworzyć model biznesu społecznego

Analizuje dostępne źródła informacji dotyczące rozpoczynania i prowadzenia biznesu społecznego

• Kompetencje społeczne:

Potrafi w świadomy sposób budować społeczne relacje z różnymi interesariuszami z otoczenia społeczno-gospodarczego

Doskonali swoje umiejętności pracy w zespole

Wyjaśnia jaka jest rola autorefleksji i krytycznego myślenia w rozwijaniu przedsiębiorczości społecznej

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu wymaga aktywnego udziału w zajęciach, krótkich prac indywidualnych, projektu zespołowego wykonywanego w zespołach.

Ocena ciągła

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)