Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do architektury informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-API-Z1WDAI
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do architektury informacji
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: API-ZAOCZNE I STOPNIA - 1 semestr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie umiejętności identyfikacji podstawowych problemów badawczych architektury informacji oraz zastosowania właściwych metod do ich rozwiązania. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z metodami i technikami badania i optymalizacji architektury informacji w poszczególnych typach sieciowych usług informacyjnych oraz elementami projektowania doświadczeń (UX).

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Anatomia AI: systemy organizacji, nawigacji etykietowania, wyszukiwania

2. Budowa taksonomii, segmentacja treści

3. Budowa etykiet

4. Tematyka użyteczności i funkcjonalności, heurystyki projektowe

5. Metody badawcze AI w praktyce

6. Prototypowanie interfejsów

7. Projektowanie zorientowane na użytkownika (User Experience)

W trakcie zajęć realizowane będą praktyczne ćwiczenia oparte na rzeczywistych przykładach implementacji.

Literatura:

Kisilowska, M. (2011). Przestrzeń informacyjna jako termin informatologiczny. Zagadnienia Informacji Naukowej, (2), 35–52. Retrieved from http://bbc.uw.edu.pl/Content/1848/z2011_2_03.pdf

Resmini, A. (Ed.). (2014). Reframing Information Architecture. Springer International Publishing. http://doi.org/10.1007/978-3-319-06492-5

Mościchowska, I., & Rogoś-Turek, B. (2015). Badania jako podstawa projektowania user experience. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Tidwell, J. (2012). Projektowanie Interfejsow. Sprawdzone wzorce projektowe. Helion.

Sikorski, M. (2010). Interakcja Człowiek-Komputer. Warszawa: Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych.

Resmini, A., & Rosati, L. (2011). A Brief History of Information Architecture. Journal of Information Architecture, 3(2). Retrieved from http://journalofia.org/volume3/issue2/03-resmini/

Skórka, S. (2016). Architektura informacji. In Nauka o informacji (pp. 555–576). Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.

Sosińska-Kalata, B., & Roszkowski, M. (2016). Organizacja informacji i wiedzy. In W. Babik (Ed.), Nauka o informacji (pp. 305–358). Warszawa: Wyd. SBP.

Johnson, J. (2014). Designing with the Mind in Mind. Morgan Kaufmann.

Lis, R., & Lis, R. (2008). Atrybuty użyteczności systemów informatycznych w projektowaniu edukacyjnych serwisów internetowych. Postępy Nauki I Techniki, (2), 153–164. Retrieved from http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPL2-0020-0032

Skórka, S. (2011). Architekt informacji : kreator przestrzeni informacyjnych. Przegląd Biblioteczny, (1), 47–61.

Lange-Sadzińska, K. (2011). Architektura informacji w praktyce. Studia I Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 53, 93–103. Retrieved from http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t053_pszw_2011_langesadzinska_-_architektura_informacji_w_praktyce.pdf

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- w zaawansowanym stopniu teorie właściwe dla obszaru badawczego architektury informacji

- terminologię właściwą dla obszaru badawczego architektury informacji

- funkcje i narzędzia dostępne w programie Figma do prototypowania interfejsów

Absolwent potrafi:

- identyfikować i rozwiązywać szczegółowe problemy badawcze z zakresu architektury informacji Absolwent jest gotów do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych w obszarze architektury informacji

Metody i kryteria oceniania:

Projekty realizowane na zajęciach, egzamin końcowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Gil
Prowadzący grup: Andrzej Gil
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Gil
Prowadzący grup: Andrzej Gil
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c345f6b74 (2024-12-18)