Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat archeobotaniczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PA-BOT
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztat archeobotaniczny
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
Profile tematyczne - Profil techniczno-metodyczny
Profile tematyczne dla II roku I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podczas konwersatorium zostaną przedstawione metody przesiewania i flotacji różnego typu prób archeobotanicznych w zależności od typu osadu.

Studenci poznają metody oznaczania podstawowych grup owoców i nasion oraz sposoby interpretacji.

Pełny opis:

Student pozna warsztat archeobotanika, począwszy od wyposażenia laboratorium, poprzez główne kryteria identyfikacji materiału roślinnego, na

podstawowych sposobach interpretacji kończąc.

Uzyska wiedzę z zakresu

1) metodyki terenowej i laboratoryjnej;

2) sposobów identyfikacji makroszczątków roślinnych, ich dokumentacji oraz

przechowywania;

3) kryteriów identyfikacji zbóż na podstawie cech morfologicznych ziaren i oplewienia;

4) kryteriów identyfikacji innych grup roślin uprawnych, zbieranych i najczęściej znajdowanych chwastów;

5) podstawowych sposobów interpretacji

danych archeobotanicznych.

Część zajęć będzie wymagała dostępu do mikroskopów stereoskopowych. Liczba miejsc jest ograniczona do 6.

Literatura:

Lityńska-Zając M, Wasylikowa K (2005) Przewodnik do badań archeobotanicznych. Sorus, Poznań

Jacomet S (2006) Identification of cereal remains from archaeological sites

Pearsall, D.M., 2000. Paleoethnobotany: a handbook of procedures, 2nd ed. Academic Press, San Diego

Materiały podawane w trakcie zajęć

Efekty uczenia się:

Student zna podstawową terminologię archeobotaniczną w języku polskim i angielskim, zna cechy podstawowych grup zabytków roślinnych, wie jak badać i przechowywać zabytki roślinne w zależności od sposobu ich fosylizacji i przydatności do innych badań specjalistycznych Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeobotaniki w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; ma świadomość wartości metod archeobotanicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka i jego środowiska. (K-W01, K_W02, K_W10)

Student potrafi posługiwać się pojęciami i metodologią z zakresu archeobotaniki, potrafi odróżnić podstawowe grupy

makroskopowych szczątków roślinnych, potrafi oznaczyć i opisać diaspory roślin najczęściej występujących w próbach archeobotanicznych. Student potrafi analizować i interpretować zespoły makroszczątków roślinnych, z

uwzględnieniem ich kontekstu archeologicznego. (K_U01, K_U06, K_U12)

Student: jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów; jest gotów do uznania istotnego znaczenia ekofaktów roślinnych, jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka. (K_K01, K_K03, K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę składają się:

1) sumaryczna liczba punktów z 10-ciu krótkich testów sprawdzających wiedzę z kolejnych zajęć; możliwość jednokrotnej poprawy przed zakończeniem kursu

(max. 100 pkt),

2) sprawdzian praktycznych umiejętności odróżnienia diaspor wybranych roślin (max. 50 pkt),

3) stworzenie krótkiego raportu na bazie otrzymanych danych

(max. 50 pkt),

Ocena wystawiana na podstawie łącznej liczby

punktów: 101 i mniej – ndst; 102-121 – dst; 122-141

– dst+; 142-161 – db; 162-181 – db+; 182-200 – bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Mueller-Bieniek
Prowadzący grup: Aldona Mueller-Bieniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)