Teoria i praktyka w badaniach archeologicznych w Peru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PA-PER |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka w badaniach archeologicznych w Peru |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profile tematyczne - Profil techniczno-metodyczny Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Wymagania (lista przedmiotów): | Archeologia Ameryki i Oceanii II 2800-PO-AOII |
Założenia (lista przedmiotów): | Archeologia Ameryki i Oceanii I 3101-PO-DW-AOI |
Założenia (opisowo): | Student zaliczył kurs: Cywilizacje Dalekiego Wschodu i Nowego Świata 3101-DODAL i Archeologia Ameryki i Oceanii I 3101-PO-DW-AOI oraz Archeologia Ameryki i Oceanii II 2800-PO-AOII i zapisał się na ćwiczeniach terenowe na st. Castillo de Huarmey lub inne realizowane na terenie Ameryki Południowej. Mile widziana podstawowa zdolność porozumiewania się w języku hiszpańskim. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dedykowane dla studentów biorących udział w ćwiczeniach terenowych na st. Castillo de Huarmey, w których studenci zapoznają się z praktyczną stroną pracy archeologa w Ameryce Południowej, opracowaniem materiału archeologicznego (ceramika, metale, tkaniny, itp.) i jego interpretacją oraz zwiedzą kilka z najbardziej znanych stanowisk archeologicznych w tej części Ameryki Południowej (m.in. najstarszy prekolumbijski ośrodek protomiejski w Carál, świątynię Cerro Sechín, najstarsze obserwatorium astronomiczne Ameryk w Chankillo oraz słynne Piramidy Słońca i Księżyca w Moche). |
Pełny opis: |
Zajęcia konwersatoryjne poruszają problematykę dawnych kultur i cywilizacji Peru. Uczestnicy kursu zgłębiać będą wiedzę na temat rozwoju przedhiszpańskich społeczności złożonych, w oparciu o źródła archeologicz-ne. Główne zagadnienia przedstawiane będą w kolej-ności chronologicznej, począwszy od najwcześniejszych śladów bytności ludzkiej w tej części Ameryki Południowej, a skończywszy na podboju hiszpańskim. Wśród tematów zajęć znajdą się również aspekty zwią-zane między innymi z indiańskim światopoglądem, wierzeniami religijnymi, praktykami grzebalnymi i składaniem ofiar ludzkich. Szczególny nacisk położony będzie na konfrontację wyników najnowszych badań archeologicznych z tradycyjnymi interpretacjami i utartymi poglądami na temat organizacji społecznej, politycznej oraz ideologii i ekonomii pradziejowych kultur obszaru Środkowoandyjskiego. Opcjonalnie zajęcia wzbogacone będą objazdem naukowym po kilku najważniejszych stanowiskach archeologicznych Peru (m.in. najstarszy prekolumbijski ośrodek protomiejski w Carál, śswiątynia Cerro Sechín, najstarsze obserwatorium astronomiczne Ameryk w Chankillo oraz słynne Piramidy Słońca i Księżyca w Moche) Studenci ćwiczą na materiale pochodzącym z wykopalisk, czynnie biorąc udział w eksploracji i dokumentowaniu znalezisk archeologicznych, jak również przeprowadzając analizy w laboratorium. Zajęcia praktyczne uzupełniane są synchronicznie o wykłady podczas wizyt na wspomnianych stanowiskach archeologicznych. |
Literatura: |
Giersz, M., 2009, Prekolumbijskie cywilizacje Andów Środkowych, w: Cywilizacja Latynoamerykańska, PWN, Warszawa. Giersz, M., P. Prządka-Giersz, 2018, Skarby Peru. Królewski grobowiec w Castillo de Huarmey, Polskie Towarzystwo Studiów Latynoamerykanistycznych, Warszawa. Giersz M., P. Prządka-Giersz, 2021, Pre-Hispanic Peru. From the First Settlers to the Incas, Ediciones del Hipo-campo, Lima. |
Efekty uczenia się: |
Student poznaje praktyczną stronę archeologii Peru, potrafi identyfikować podstawowe zabytki i przeprowa-dzić podstawowe obserwacje na materiale wykopali-skowym (K_W02, K_W-3, KW_14). Potrafi także przeprowadzić analizy archeologiczne i na podstawie swoich obserwacji zaproponować kolejne elementy analizy, badań i interpretacji (K_U02, K_U12, K_U24). Rozumie także wagę źródeł archeologicznych i informacji w nich zawartych jako podstawy do dalszych interpretacji (K_K03, K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena składać się będzie z oceny umiejętności w postaci testu ustnego (60%) i krótkiego eseju interpretującego wyniki przeprowadzonych analiz (40%). |
Praktyki zawodowe: |
zajęcia dedykowane studentom biorącym udział w ćwiczeniach terenowych na st. Castillo de Huarmey, Peru* (*opcjonalnie, w wypadku przedłużenia się pandemii lub innych zdarzeń losowych, zajęcia prowadzone będą w Polsce, w formie hybrydowej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Giersz | |
Prowadzący grup: | Miłosz Giersz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.