Archeologia starożytnych Indii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PB-IND |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia starożytnych Indii |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil technologiczno-badawczy Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym z historią i archeologią Indii, ze szczególnym naciskiem na okres wczesnohistoryczny. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym z historią i archeologią Azji Południowej, ze szczególnym naciskiem na okres wczesnohistoryczny. Tematy zajęć: - historia rozwoju teorii i metod stosowanych w archeologii starożytnej Azji Południowej, archeologia kolonialna i postkolonialna. - cywilizacja harappańska, - kształtowanie się państwowości przed epoką Maurjów, - początki mennictwa w Indiach oraz rozwój indyjskiej tradycji menniczej, - kultura i sztuka w okresie Maurjów, - megality i epoka żelaza w Indiach, - kultura i sztuka w okresie Kuszanów, - kultura i sztuka w okresie Satawahanów, - Dekan po upadku Satawahanów, - archeologia południa Indii- Ćerowie, Ćolowie i Pandjowie, - archeologia buddyzmu, funkcjonowanie i rola ośrodków buddyjskich w okresie wczesnohistorycznym, - archeologia hinduizmu, - urbanizacja i funkcjonowanie miast w okresie wczesnohistorycznym, - szlaki handlowe w okresie wczesnohistorycznym, znaleziska importów, - rola badań nad ceramiką w rekonstrukcji indyjskiego handlu międzynarodowego, - kontakty pomiędzy Indiami a Azją Południowowschodnią, - kultura i sztuka w okresie Guptów. |
Literatura: |
Podstawowa zalecana literatura: Allchin, F. R. 1995. The Mauryan state and empire. W: F. R. Allchin (red.) The Archaeology of Early Historic South Asia, 187-221, Cambridge University Press Avari B. 2007. Starożytne Indie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdzia-ły) Chakrabarti, D. K. 1982. The development of archaeology in the Indian subcontinent. World Archaeology 13.3: 326-343. Conningham, R.A.E. 2011. Buddhism. W: T. Insoll (red.) The Oxford Handbook of the Archae-ology of Ritual and Religion. Oxford University Press, 1-35. Coningham R., Young R. 2015. The Archaeology of South Asia: From the Indus to Asoka, c. 6500 BCE- 200 CE. Cambridge University Press (wybrane rozdziały) Cribb J. 2005. The Indian Coinage Tradition: Origins, Continuity & Change. IIRNS Publications (wybrane rozdziały). Joshi P. S. 2016. Early Iron Age Megalith Builders of Vidarbha: A Historical View, W: G. R. Schug, S. R. Walimbe (red.) A Companion to South Asia in the Past. Wiley Blackwell, 295-309. Ray H. P. 1986. Monastery and guild: Commerce under the Satavahanas. Oxford University Press (wybrane rozdziały). Schenk H. 2015. Role of ceramics in the Indian Ocean maritime trade during the Early Histori-cal Period. W: S. Tripati (red.) Maritime Contacts of the Past. Deciphering Connections Amongst Communities, Delta Book World. 143-181 3 Smith M. L. 1999. “Indianization” from the Indian Point of View: Trade and Cultural Con-tacts with Southeast Asia in the Early First Millennium C. E. Journal of the Economic and So-cial History of the Orient, 42 (1), 1-26 Smith M. L. 2002. The Role of Local Trade Networks in the Indian Subcontinent during the Early Historic Period. Man and Environment XXVII (1), 139-151. Smith, M. L. 2006. The Archaeology of South Asian Cities. Journal of Archaeological Research, 14 (2), 97-142. Smith, M. L. 2016. Historical and Medieval Period Archaeology. W: G. R. Schug, S. R. Walimbe (red.) A Companion to South Asia in the Past. Wiley Blackwell, 332-343. Sugandhi N., Morrison K. 2011. Archaeology of Hinduism. W: T. Insoll (red.) The Oxford Handbook of the Archaeology of Ritual and Religion. Oxford University Press, 921-933. Tomber R. 2013. Pots, coins and trinkets in Rome’s trade with the East. W: P. S. Wells (red.) Rome Beyond its Frontiers: Imports, Attitudes and Practices, Portsmouth, 87-104. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii (K_W02); - ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W05); - ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06); - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologi (K_W08); - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii (K_W09); - ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł archeologicznych (K_W10); - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11); - zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnyc (K_W12); - ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych (K_W14); - ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społecznośc (K_W15); - ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu dziedzictwa kulturowego (K_W17); - - zna podstawowe zasady funkcjonowania 3 prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego (K_W20); - ma podstawową wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne (K_W21) Absolwent potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych (K_U01); - samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy (K_U03); - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie złożoności i udziału kultury w ewolucji człowieka (K_U05); - samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie wybranego języka dawnej cywilizacji i rozwijać umiejętności tłumaczenia tekstów, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U06); - rozpoznać różne rodzaje tekstów w wybranym języku dawnej cywilizacji (K_U08); - posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii (K_U09); - rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10); - rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa (K_U11); - rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne (K_U12); - wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13); - przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i dobierać strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruować argumenty i kontrargumenty (K_U15); - porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie archeologii i nauk pokrewnych (K_U16); - przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii (K_U17); - pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu archeologii 4 (K_U19); - przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych (K_U20); - zaplanować pracę naukową (K_U23); - współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych (K_U24); - planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U25); - wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych poza uczelnią (K_U26), Absolwent jest gotów do: - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01); - uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02); - docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03); - krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04); - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05); - podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06); - uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07); - wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie archeologicznym w społeczeństwie (K_K08); - inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych (K_K09); - uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z 5 obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania (K_K11); - uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12); - odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (K_K13); - dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa (K_K14) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) Aktywny udział w zajęciach: 50% Wygłoszone referaty: 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.