Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia starożytnych Indii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PB-IND
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia starożytnych Indii
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Profil technologiczno-badawczy
Profile tematyczne dla II roku I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym

z historią i archeologią Indii, ze szczególnym

naciskiem na okres wczesnohistoryczny.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym z historią i

archeologią Azji Południowej, ze szczególnym naciskiem na

okres wczesnohistoryczny.

Tematy zajęć:

- historia rozwoju teorii i metod stosowanych w archeologii

starożytnej Azji Południowej, archeologia kolonialna i

postkolonialna.

- cywilizacja harappańska,

- kształtowanie się państwowości przed epoką Maurjów,

- początki mennictwa w Indiach oraz rozwój indyjskiej tradycji

menniczej,

- kultura i sztuka w okresie Maurjów,

- megality i epoka żelaza w Indiach,

- kultura i sztuka w okresie Kuszanów,

- kultura i sztuka w okresie Satawahanów,

- Dekan po upadku Satawahanów,

- archeologia południa Indii- Ćerowie, Ćolowie i Pandjowie,

- archeologia buddyzmu, funkcjonowanie i rola ośrodków

buddyjskich w okresie wczesnohistorycznym,

- archeologia hinduizmu,

- urbanizacja i funkcjonowanie miast w okresie

wczesnohistorycznym,

- szlaki handlowe w okresie wczesnohistorycznym, znaleziska

importów,

- rola badań nad ceramiką w rekonstrukcji indyjskiego handlu

międzynarodowego,

- kontakty pomiędzy Indiami a Azją Południowowschodnią,

- kultura i sztuka w okresie Guptów.

Literatura:

Podstawowa zalecana literatura:

Allchin, F. R. 1995. The Mauryan state and empire.

W: F. R. Allchin (red.) The Archaeology of Early

Historic South Asia, 187-221, Cambridge University

Press

Avari B. 2007. Starożytne Indie. Wydawnictwo

Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdzia-ły)

Chakrabarti, D. K. 1982. The development of

archaeology in the Indian subcontinent. World

Archaeology 13.3: 326-343.

Conningham, R.A.E. 2011. Buddhism. W: T. Insoll

(red.) The Oxford Handbook of the Archae-ology of

Ritual and Religion. Oxford University Press, 1-35.

Coningham R., Young R. 2015. The Archaeology of

South Asia: From the Indus to Asoka, c. 6500 BCE-

200 CE. Cambridge University Press (wybrane

rozdziały)

Cribb J. 2005. The Indian Coinage Tradition:

Origins, Continuity & Change. IIRNS Publications

(wybrane rozdziały).

Joshi P. S. 2016. Early Iron Age Megalith Builders

of Vidarbha: A Historical View,

W: G. R. Schug, S. R. Walimbe (red.) A Companion

to South Asia in the Past. Wiley Blackwell, 295-309.

Ray H. P. 1986. Monastery and guild: Commerce

under the Satavahanas. Oxford University Press

(wybrane rozdziały).

Schenk H. 2015. Role of ceramics in the Indian

Ocean maritime trade during the Early Histori-cal

Period. W: S. Tripati (red.) Maritime Contacts of the

Past. Deciphering Connections Amongst

Communities, Delta Book World. 143-181

3

Smith M. L. 1999. “Indianization” from the Indian

Point of View: Trade and Cultural Con-tacts with

Southeast Asia in the Early First Millennium C. E.

Journal of the Economic and So-cial History of the

Orient, 42 (1), 1-26

Smith M. L. 2002. The Role of Local Trade

Networks in the Indian Subcontinent during the

Early Historic Period. Man and Environment XXVII

(1), 139-151.

Smith, M. L. 2006. The Archaeology of South Asian

Cities. Journal of Archaeological Research, 14 (2),

97-142.

Smith, M. L. 2016. Historical and Medieval Period

Archaeology. W: G. R. Schug, S. R. Walimbe (red.)

A Companion to South Asia in the Past. Wiley

Blackwell, 332-343.

Sugandhi N., Morrison K. 2011. Archaeology of

Hinduism. W: T. Insoll (red.) The Oxford Handbook

of the Archaeology of Ritual and Religion. Oxford

University Press, 921-933.

Tomber R. 2013. Pots, coins and trinkets in Rome’s

trade with the East. W: P. S. Wells (red.) Rome

Beyond its Frontiers: Imports, Attitudes and

Practices, Portsmouth, 87-104.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu

archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej

przeszłości człowieka oraz o jej specyfice

przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);

- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane

w archeologii (K_W02);

- ma szczegółową wiedzę o wybranych

społecznościach pradziejowych, starożytnych,

średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą

terminologię, teorie i metodologię z zakresu

archeologii (K_W05);

- ma podstawową wiedzę o powiązaniach

archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami

naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych,

społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06);

- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach

rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w

zakresie archeologi (K_W08);

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i

interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla

wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w

zakresie archeologii (K_W09);

- ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i

technikach dokumentacji źródeł archeologicznych

(K_W10);

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i

interpretacji informacji zawartych w publikacjach

naukowych (K_W11);

- zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów

starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnyc

(K_W12);

- ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka

oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych

warunków środowiskowych (K_W14);

- ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców

oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne

społecznośc (K_W15); - ma podstawową wiedzę i

orientację we współczesnym muzealnictwie oraz

propagowaniu dziedzictwa kulturowego (K_W17); - -

zna podstawowe zasady funkcjonowania

3

prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz

struktur konserwatorskich i instytucji ochrony

dziedzictwa archeologicznego (K_W20);

- ma podstawową wiedzę o zasadach i

możliwościach zdobywania funduszy na badania

naukowe i prace archeologiczne (K_W21)

Absolwent potrafi:

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i

użytkować informacje o źródłach archeologicznych i

ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów

elektronicznych (K_U01);

- samodzielnie interpretować źródła archeologiczne,

dobierając właściwe metody analityczne, oraz

zaprezentować uzyskane wyniki pracy (K_U03);

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać

umiejętności w zakresie złożoności i udziału kultury

w ewolucji człowieka (K_U05);

- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie

wybranego języka dawnej cywilizacji i rozwijać

umiejętności tłumaczenia tekstów, kierując się

wskazówkami opiekuna naukowego (K_U06);

- rozpoznać różne rodzaje tekstów w wybranym

języku dawnej cywilizacji (K_U08);

- posługiwać się podstawowymi pojęciami

badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi

dla archeologii (K_U09);

- rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury

materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je

dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną

analizę i interpretację (K_U10);

- rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty

źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa

(K_U11);

- rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i

klasyfikować źródła archeologiczne (K_U12);

- wykrywać proste zależności między artefaktami a

dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi

(K_U13);

- przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować

wnioski i dobierać strategie argumentacyjne na

poziomie elementarnym oraz konstruować

argumenty i kontrargumenty (K_U15);

- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych

kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami

w zakresie archeologii i nauk pokrewnych (K_U16);

- przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące

zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii

(K_U17);

- pracować w zespole i komunikować się z użyciem

specjalistycznej terminologii z zakresu archeologii

4

(K_U19);

- przygotowywać prace pisemne dotyczące

zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem

różnych materiałów źródłowych (K_U20);

- zaplanować pracę naukową (K_U23);

- współdziałać z innymi osobami w ramach

zespołów interdyscyplinarnych (K_U24);

- planować swój tok studiów i przyszłej kariery

naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna

naukowego (K_U25);

- wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i

doskonalenia umiejętności zawodowych poza

uczelnią (K_U26),

Absolwent jest gotów do:

- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i

umiejętności oraz jest świadomy konieczności

konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01);

- uznania istotnego znaczenia pozostałości

materialnych, języków starożytnych i źródeł

pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego

ludzkości (K_K02);

- docenić niepowtarzalne wartości źródeł

archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu

przeszłości człowieka (K_K03);

- krytycznej oceny interpretacji źródeł

archeologicznych i historycznych ze świadomością

wieloaspektowości interpretacji (K_K04);

- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na

temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności,

ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych

kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości

człowieka (K_K05);

- podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego

ludzkości dla rozumienia procesu przemian

gospodarczych, społecznych i kulturowych od

czasów najdawniejszych do współczesności

(K_K06);

- uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie

dziedzictwa kulturowego (K_K07);

- wypełniania obowiązków związanych z

upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie

archeologicznym w społeczeństwie (K_K08);

- inicjowania współpracy ze społeczeństwem w

zakresie prowadzonych prac archeologicznych

(K_K09);

- uznania znaczenia problematyki etycznej

związanej z rzetelnością i uczciwością naukową

oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność

podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania

źródeł archeologicznych, w zgodzie z

5

obowiązującym prawem państwa, na terenie

którego prowadzone są badania (K_K11);

- uznania i poszanowania różnych punktów

widzenia determinowanych różnym podłożem

kulturowym (K_K12);

- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz

przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny

pracy (K_K13);

- dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa

(K_K14)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i

aktywność)

Aktywny udział w zajęciach: 50%

Wygłoszone referaty: 50%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)