Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epigrafika łacińska w warsztacie archeologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PB-LAC
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Epigrafika łacińska w warsztacie archeologa
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Profil technologiczno-badawczy
Profile tematyczne dla II roku I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie przyszłym archeologom podstawowych informacji o inskrypcjach łacińskich, z którymi często spotykają się oni w praktyce wykopaliskowej lub w trakcie badań naukowych. Szczególny nacisk położony jest na uświadomienie archeologom specyfiki i możliwości badawczych tej kategorii źródeł, czy też sposobów interpretacji w kontekście archeologicznym.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą następujących zagadnień:

„Pejzaż epigraficzny” świata rzymskiego, czyli napisy łacińskie w przestrzeni publicznej i prywatnej.

Inskrypcje łacińskie jako środek pamięci i komunikacji w społeczeństwie rzymskim.

Tekst i pomnik, czyli o wpływie na interpretację napisów informacji zawartych w ich „nośnikach”.

Reprezentatywność dokumentacji epigraficznej.

Warsztat epigrafika, czyli o granicach hipotez.

Nomen. Imię własne w kulturze rzymskiej.

Imperator Caesar Augustus, czyli o imionach i tytulaturze cesarskiej.

Miasta umarłych i ich społeczny przekaz.

Autoprezentacja z perspektywy inskrypcji łacińskich.

Napisy pompejańskie i tzw. instrumenta domestica.

Kryteria archeologiczne w datowaniu inskrypcji.

Co można było przeczytać w obozie wojskowym?

Fałszerstwa epigraficzne i „wędrujące” kamienie.

Literatura:

Podstawowa zalecana literatura

L. Storoni Mazzolani, Rzymskie epitafia, zaklęcia i wróżby, Warszawa 1990

K. Królczyk, J. Trynkowski, Inskrypcje łacińskie, in E. Wipszycka (ed.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, wyd. 2, t. I/II. Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, Warszawa 2001, 186-252

J. Kolendo, J. Żelazowski, współpraca E. Bunsch, Teksty i pomniki. Zarys epigrafiki łacińskiej okresu Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2003

J. Bodel (ed.), Świadectwa epigraficzne. Historia starożytna w świetle inskrypcji, Poznań 2008

L. Mrozewicz, Palaeography of Latin Inscriptions from Novae (Lower Moesia), Poznań 2010.

K. Kłodziński, K. Królczyk, S. Olszaniec, M. Pawlak, A. Tatarkiewicz, P. Wojciechowski, The Roman Empire in the Light of Epigraphical and Normative Sources, Toruń 2013

Efekty uczenia się:

Zakładane efekty kształcenia to poznanie różnych kategorii napisów i sposobów ich funkcjonowania w antycznym społeczeństwie; umiejętność samodzielnej lektury prostych napisów i rozpoznawania ich kategorii; świadomość istnienia inskrypcji w kontekście archeologicznym.

W szczególności student uzyskuje podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z epigrafiką (K_W 06, K_W 07) i w konsekwencji możliwość analizowania i wykorzystywania tekstów źródłowych przydatnych dla archeologa (K_U 11), oraz współdziałania w ramach zespołów interdyscyplinarnych (K_U 24).

Metody i kryteria oceniania:

Końcowy test będący przeglądem problematyki zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)