Rola ceramiki w badaniach nad prekolumbijską kulturą Majów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PB-MAJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rola ceramiki w badaniach nad prekolumbijską kulturą Majów |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil technologiczno-badawczy Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wprowadzenie do problematyki badan nad ceramiką Majów jako źródła archeologicznego oraz ikonograficznego. Zaprezentowane zostaną różnorodne problemy badawcze i zagadnienia dotyczące produkcji, dystrybucji, funkcji czy programu ikonograficznego przedmiotów ceramicznych oraz metody ich analizy. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmioty ceramiczne: naczynia, figurki oraz instrumenty muzyczne stanowią bogaty w formy i treści materiał badawczy, a jego znajomość jest podstawą warsztatu archeologa zainteresowanego kulturami Mezoameryki. Analiza przedmiotów ceramicznych przebiegać może na wielu poziomach: technologii produkcji, znaczenia ekonomicznego, rytualnego, społecznego. Jednocześnie ikonografia z nimi związana jest źródłem na temat życia codziennego, wierzeń religijnych, grup społecznych. Przedmioty ceramiczne to tradycyjne przedmioty badan archeologicznych, jednak ich wszechstronna analiza angażuje metodologię zaczerpniętą z innych dyscyplin humanistycznych (np. historia sztuki) oraz przyrodniczych (np. geologia, akustyka). W ramach zajęć zostaną omówione nie tylko podstawowe metody badań, takie jak systemy klasyfikacji – typologii, ale zostanie przedstawiony również wybór różnych, ważnych studiów przypadku. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu pokazanie ceramiki jako przedmiotu wszechstronnych analiz, niezmiennie inspirującego badaczy do pogłębiania wiedzy na temat procesów technologicznych, ekonomicznych czy społecznych, których produktem są naczynia, figurki czy ceramiczne instrumenty muzyczne. Pierwsza część zagadnień obejmie omówienie roli gliny jako materiału budowlanego i jako masy ceramicznej, technologie produkcji, typy naczyń oraz Type-Variety i Vasijas (systemy analizy opisowej dedykowane ceramice Majów). Druga cześć zagadnień będzie dotyczyć roli ceramiki jako źródła dla poznania znaczenie w starożytnej kulturze Majów. Omówiona zostanie rola naczyń dla poznania starożytnej ikonografii, instrumenty, figurki, roli społecznej naczyń, teksty naczyń. |
Literatura: |
Gilewski, M. (2018) Rola ceramiki jako źródła archeologicznego w badaniach nad kulturą Majów”. Szkło i Ceramika 5, 14–17. https://www.szklo- ceramika.pl/Upload/M_Gilewski_Rola_Ceramiki.pdf Reents-Budet, D. (1994) Painting the Maya Universe : Royal Ceramics of the Classic Period, Duke University Press Rice, P. M. (2009). Late Classic Maya Pottery Production: Review and Synthesis. Journal of Archaeological Method and Theory, 16(2), 117–156. https://doi.org/10.1007/s10816- 009-9063-2 Smith, Robert Eliot. Ceramic Sequence at Uaxactun, Guatemala., 1955. Rozszerzona: Marcus, J. (2018). Studying Figurines. Journal of Archaeological Research, 27(1). https://doi.org/10.1007/s10814-018-9117-7 Zalaquett, F., Carrasco, M. del R. D., Ortiz, D. S. espino, Suárez, P. R., & Morales, Y. E. (2019). Proposal of Characterization and Origin of Sound Instruments Excavated in Structures II and III of Calakmul, Campeche. Estudios de Cultura Maya, 54, 155–190. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2019.54.983 Stone, A., & Zender, M. (2011). Reading Maya Art. A Hieroglyphic Guide to Ancient Maya Painting and Sculpture. London: Thames&Hudson. Literatura do poszczególnych zagadnień zostanie podana na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji przedmiotów ceramicznych jako źródła archeologicznego (K_W03) Student ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15) Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06) Umiejętności: Student umie wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13) Student potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne do badan nad ceramiką (K_U14) Postawy (Kompetencje Społeczne): Student jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych, w szczególności przedmiotów ceramicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) Student jest gotów do świadomego zastosowania różnych metod badawczych do krytycznej oceny interpretacji ceramiki jako źródła archeologicznego (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Od uczestników zajęć wymagana będzie aktywność na zajęciach oraz obecność (możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.