Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rola ceramiki w badaniach nad prekolumbijską kulturą Majów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PB-MAJ
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rola ceramiki w badaniach nad prekolumbijską kulturą Majów
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Profil technologiczno-badawczy
Profile tematyczne dla II roku I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest wprowadzenie do problematyki badan nad ceramiką Majów jako źródła

archeologicznego oraz ikonograficznego. Zaprezentowane zostaną różnorodne problemy

badawcze i zagadnienia dotyczące produkcji, dystrybucji, funkcji czy programu

ikonograficznego przedmiotów ceramicznych oraz metody ich analizy.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmioty ceramiczne: naczynia, figurki oraz instrumenty muzyczne stanowią bogaty w

formy i treści materiał badawczy, a jego znajomość jest podstawą warsztatu archeologa

zainteresowanego kulturami Mezoameryki. Analiza przedmiotów ceramicznych przebiegać

może na wielu poziomach: technologii produkcji, znaczenia ekonomicznego, rytualnego,

społecznego. Jednocześnie ikonografia z nimi związana jest źródłem na temat życia

codziennego, wierzeń religijnych, grup społecznych.

Przedmioty ceramiczne to tradycyjne przedmioty badan archeologicznych, jednak ich

wszechstronna analiza angażuje metodologię zaczerpniętą z innych dyscyplin

humanistycznych (np. historia sztuki) oraz przyrodniczych (np. geologia, akustyka).

W ramach zajęć zostaną omówione nie tylko podstawowe metody badań, takie jak systemy

klasyfikacji – typologii, ale zostanie przedstawiony również wybór różnych, ważnych studiów

przypadku.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu pokazanie ceramiki jako przedmiotu wszechstronnych analiz,

niezmiennie inspirującego badaczy do pogłębiania wiedzy na temat procesów

technologicznych, ekonomicznych czy społecznych, których produktem są naczynia, figurki

czy ceramiczne instrumenty muzyczne.

Pierwsza część zagadnień obejmie omówienie roli gliny jako materiału budowlanego i jako

masy ceramicznej, technologie produkcji, typy naczyń oraz Type-Variety i Vasijas (systemy

analizy opisowej dedykowane ceramice Majów).

Druga cześć zagadnień będzie dotyczyć roli ceramiki jako źródła dla poznania znaczenie w

starożytnej kulturze Majów. Omówiona zostanie rola naczyń dla poznania starożytnej

ikonografii, instrumenty, figurki, roli społecznej naczyń, teksty naczyń.

Literatura:

Gilewski, M. (2018) Rola ceramiki jako źródła archeologicznego w badaniach nad kulturą

Majów”. Szkło i Ceramika 5, 14–17. https://www.szklo-

ceramika.pl/Upload/M_Gilewski_Rola_Ceramiki.pdf

Reents-Budet, D. (1994) Painting the Maya Universe : Royal Ceramics of the Classic

Period, Duke University Press

Rice, P. M. (2009). Late Classic Maya Pottery Production: Review and Synthesis. Journal of

Archaeological Method and Theory, 16(2), 117–156. https://doi.org/10.1007/s10816-

009-9063-2

Smith, Robert Eliot. Ceramic Sequence at Uaxactun, Guatemala., 1955.

Rozszerzona:

Marcus, J. (2018). Studying Figurines. Journal of Archaeological Research, 27(1).

https://doi.org/10.1007/s10814-018-9117-7

Zalaquett, F., Carrasco, M. del R. D., Ortiz, D. S. espino, Suárez, P. R., & Morales, Y. E.

(2019). Proposal of Characterization and Origin of Sound Instruments Excavated in

Structures II and III of Calakmul, Campeche. Estudios de Cultura Maya, 54, 155–190.

https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2019.54.983

Stone, A., & Zender, M. (2011). Reading Maya Art. A Hieroglyphic Guide to Ancient Maya

Painting and Sculpture. London: Thames&Hudson.

Literatura do poszczególnych zagadnień zostanie podana na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Student ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji przedmiotów

ceramicznych jako źródła archeologicznego (K_W03)

Student ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich

wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15)

Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz

dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i

ścisłych (K_W06)

Umiejętności:

Student umie wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami

kulturowymi i społecznymi (K_U13)

Student potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne do badan nad

ceramiką (K_U14)

Postawy (Kompetencje Społeczne):

Student jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych, w

szczególności przedmiotów ceramicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka

(K_K03)

Student jest gotów do świadomego zastosowania różnych metod badawczych do krytycznej

oceny interpretacji ceramiki jako źródła archeologicznego (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny. Od uczestników zajęć wymagana będzie aktywność na zajęciach

oraz obecność (możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)