Muzea, zbiory i kolekcje w życiu archeologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PC-MUZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Muzea, zbiory i kolekcje w życiu archeologa |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profile tematyczne - Profil prawno-społeczny Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Biegłość w poruszaniu się po zbiorach i kolekcjach muzealnych jest jedną z podstawowych umiejętności, która prawidłowo wykorzystywana staje się niezwykle ważnym narzędziem w warsztacie archeologa. Zajęcia mają na celu przybliżenie szeroko pojętej problematyki muzealnej, której znajomość w przyszłości pozwoli na znacznie bardziej świadome konstruowanie prac licencjackich, a na późniejszym etapie również prac magisterskich. Orientowanie się we wspominanej problematyce poszerza klasyczne przygotowanie archeologa o aspekty niezwykle przydatne w życiu zawodowym po ukończeniu studiów. |
Pełny opis: |
Biegłość w poruszaniu się po zbiorach i kolekcjach muzealnych jest jedną z podstawowych umiejętności, która prawidłowo wykorzystywana staje się niezwykle ważnym narzędziem w warsztacie archeologa. Zajęcia mają na celu przybliżenie szeroko pojętej problematyki muzealnej, której znajomość w przyszłości pozwoli na znacznie bardziej świadome konstruowanie prac licencjackich, a na późniejszym etapie również prac magisterskich. Orientowanie się we wspominanej problematyce poszerza klasyczne przygotowanie archeologa o aspekty niezwykle przydatne w życiu zawodowym po ukończeniu studiów. W ramach prowadzonych zajęć poruszona zostanie tematyka dotycząca m.in. Historii tworzenia się muzeów i kolekcji na świecie i w Polsce Muzeów akademickich i ich kolekcji Wystawiennictwa muzealnego Roli muzeów i dziedzictwa kulturowego w środowisku lokalnym Zastosowania technologii cyfrowych w zarządzaniu zbiorami Zasad inwentaryzowania i zabezpieczania zbiorów Struktur i działów jednostek muzealnych Strategii pozyskiwania funduszy na działalność muzealną Pracy i planowania rozwoju w muzeum |
Literatura: |
Glaser J., Zenetou A., Museums: A Place to work. Planning Museum Careers, London 1996 Schlatter N., Museum Careers. A Practical Guide for Students and Novices, London 2008 Stevens G., Luke W., A Life in Museums. Managing Your Museum Career, Washington 2013 J. Barrett, Museums and the Public Sphere, new Jersey 2012 Gajda K.A, Edukacyjna rola muzeum, Kraków 2019 Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012 Muzeum bezpieczne, red. H. Jędras, P. Jaskanis, Kraków 2018 Batko R., Kotowski R., Nowoczesne muzeum. Dziedzictwo i współczesność, Kielce 2010 The Cultures of Collecting, ed. J. Elsner, R. Cardinal, London 1994 Exhibitions and Education. A Handbook for Academic Museums, ed. S. Jandl, M. Gold, vol. 1 , Edinburgh 2015 Beyond Exhibitions and Education. A Handbook for Academic Museums, ed. S. Jandl, M. Gold, vol. 2, Edinburgh 2015 Advancing Engagement. A Handbook for cademic Museums, ed. S. Jandl, M. Gold, vol. 3, Edinburgh 2014 200 lat muzealnictwa warszawskiego. Dizeje i perspektywy, Warszawa 2006 The Museum is open. Towards a Transnational History of Museums 1750-1940, ed. A. Meyer, B. Savoy, Berlin 2014 The First Modern Museums of Art The Birth of an Institution in 18TH- and early – 19TH – Century Europe, ed. C. Paul, Los Angeles 2012 The Origins of Museums. The Cabinet of Curiosities in Sixteenth- and Seventeenth Century Europe, ed. O. Impey, A. MacGregor, Oxford 2017 Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Warszawa 1996 Grewcock D., Doing Museology Differently, New York 2014 Museums, Heritage and International Development, ed. P. Basu, W. Modest, New York 2015 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma podstawową wiedzę z zakresu organizacji współczesnych instytucji muzealnych oraz ich działalności zna podstawową terminologię i pojęcia zna zagadnienia prawne dotyczące muzealnictwa ma ogólną wiedzę z zakresu wystawiennictwa muzealnego orientuje się w zarządzaniu jednostkami muzealnymi ma podstawową wiedzę o powiązaniach muzealnictwa z archeologią ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu dziedzictwa kulturowego zna podstawowe zasady etyki zawodowej muzealnika zna podstawowe zasady funkcjonowania prywatnych muzeów Umiejętności: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie muzealnictwa potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi właściwymi dla muzealnictwa pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych poza uczelnią Kompetencje: Jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów Jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka Uznaje własną odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Kowalski | |
Prowadzący grup: | Hubert Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.