Recepcja antyku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PC-REC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Recepcja antyku |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich Profile tematyczne - Profil prawno-społeczny Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wpływ dziedzictwa świata antycznego na kształtowanie się sztuki wczesnochrześcijańskiej, średniowiecznej, czy też czasów nowożytnych jest dostrzegalny niemal na każdym etapie. Starożytna Grecja i Rzym pozostawiły spuściznę, która pomimo upływu setek lat nadal kształtuje otaczający nas świat. Nie tylko artystyczny, ale również naukowy, prawny, czy literacki. Bez znajomości przynajmniej w podstawowym stopniu sztuki świata antycznego oraz mitologii, szereg aspektów życia codziennego pozostaje dla nas niezrozumiały. Zajęcia mają za zadanie uzmysłowić jak bardzo w naszym życiu codziennym tradycja antyku jest wszechobecna oraz jak istotną rolę pełni. W trakcie zajęć przedstawiony zostanie również wpływ antyku na sztukę i jego drogi transformacji przez stulecia. |
Pełny opis: |
Wpływ dziedzictwa świata antycznego na kształtowanie się sztuki wczesnochrześcijańskiej, średniowiecznej, czy też czasów nowożytnych jest dostrzegalny niemal na każdym etapie. Starożytna Grecja i Rzym pozostawiły spuściznę, która pomimo upływu setek lat nadal kształtuje otaczający nas świat. Nie tylko artystyczny, ale również naukowy, prawny, czy literacki. Bez znajomości przynajmniej w podstawowym stopniu sztuki świata antycznego oraz mitologii, szereg aspektów życia codziennego pozostaje dla nas niezrozumiały. Zajęcia mają za zadanie uzmysłowić jak bardzo w naszym życiu codziennym tradycja antyku jest wszechobecna oraz jak istotną rolę pełni. W trakcie zajęć przedstawiony zostanie również wpływ antyku na sztukę i jego drogi transformacji przez stulecia. Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów archeologii, pragnących zajmować się szeroko rozumianą tradycją antyku w sztuce europejskiej. W związku z tym niezbędne jest zapoznanie się studentów z niektórymi elementami „warsztatu” historyka sztuki, jak także związaną z tym terminologią oraz metodami badawczymi. Zajęcia będą miały charakter teoretyczno-praktyczny: część z nich prowadzona będzie w kilku warszawskich muzeach. Interdyscyplinarny charakter zajęć ma na celu rozwinięcie zainteresowań archeologów kulturą artystyczną, sztuką powszechną, architekturą, teatrem, filmem, jak również literaturą klasyczną i jej recepcją w czasach nowożytnych. Ze szczególnym uwzględnieniem eksplorowane będą inspiracje dziełami sztuki antycznej w świecie nas otaczającym. Przedstawiony zostanie także wpływ sztuki starożytnej Gracji i Rzymu na polską kulturę artystyczną. W ramach prowadzonych zajęć poruszona zostanie tematyka dotycząca m.in. Tradycji antyku w sztuce europejskiej Tradycji antycznych w polskiej kulturze artystycznej Terminologii Kolekcji starożytności Cyfrowych zasobów archiwalnych i muzealnych Zbiorów ikonograficznych Podstawowemu warsztatowi pracy archeologa zajmującego się historią sztuki |
Literatura: |
Bandinelli R.B., Archeologia klasyczna jako historia sztuki, Warszawa 1988 Haskell F., Penny N., Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, London 1994 Grafton A., Most G.W., Settis S., The Classical Tradition, Cambridge 2010 Greenhalgh M., The Classical Tradition in Art, London 1982 Hardwick L., Stray C., A Companion to Classical Receptions, Oxford 2008 Lowe D., Shahabudin K., Classics for All, Reworking Antiquity in Mass Culture, Newcastle 2009 Moog-Grunewald M., Reception of Myth and Mythology: Classical Mythology in Literature, Music and Art., Boston 2010 Morford M., Lenardon R., Classical Mythology, New York 2009 Reid J., Rohmann C., Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, Oxford 1993 Rowland B., The Classical Tradition in Western Art., Cambridge 1963 Silk M., Gildenhard I., Barrow R., The Classical Tradition: Art, Literature, Thought, Oxford 2014 Vermeule C., European Art and the Classical Past, Cambridge 1964 Dobrowolski, T., Rzeźba neoklasyczna i romantyczna w Polsce, Warszawa 1974 Kowalski H., Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2007 Miziołek, J., Kowalski, H., Fidiasz, Michał Anioł i inni. Królewska i uniwersytecka kolekcja odlewów gipsowych w Warszawie, Warszawa 2012 Miziołek, J., Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004 Kwiatkowska M.I., Rzeźbiarze warszawscy XIX wieku, Warszawa 1995 Thorvaldsen w Polsce. Katalog wystawy, 17 października 1994 – 22 stycznia 1995, Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 1994 Tradycje antyczne w kulturze europejskiej – perspektywa polska, Warszawa 1995 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Kowalski | |
Prowadzący grup: | Hubert Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.