Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia Rzymu II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PO-ARII-C
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia Rzymu II
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Profil obowiązkowy - blok Archeologia Rzymu
Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien znać podstawowe ramy chronologiczne Imperium

Rzymskiego, kategorie źródeł stanowiące podstawę dla archeologa Rzymu i prowincji rzymskich. Powinien wiedzieć o istnieniu dziedzin i dyscyplin naukowych wspomagających badaczy starożytnego Rzymu i prowincji rzymskich. Dobrze widziana jest ogólna znajomość zarysu historii cesarstwa rzymskiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami

archeologii prowincji rzymskich. Słuchacze zapoznają się z kategoriami źródeł

pozyskiwanymi przez archeologów, sposobami ich datowania, interpretacji i dokumentacji. Zapoznają się zagadnieniami dotyczącymi aspektów materialnych życia codziennego okresu pryncypatu oraz zarysu tej problematyki dla okresu późnego antyku.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie wieloaspektowości problematyki związanej z

archeologią prowincjonalnorzymską poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytania związane z życiem codziennym w odniesieniu do różnych stanowisk archeologicznych rzymskiego imperium. Spróbujemy wspólnie zastanowić się jakie procesy kulturowe zachodzą w społeczeństwach żyjących we wspólnych ramach określonych przez rzymskie wzorce kulturowe. Przedmiotem zajęć będą ogólne wiadomości wprowadzające do omawianego tematu, takie jak: geografia i administracja imperium oraz topografia granic imperium. W dalszej kolejności postaram y się przyjrzeć bardziej szczegółowym zagadnieniom takim jak bazy wojskowe, materiały i techniki budowlane, religia w prowincjach, ubiór i biżuteria mieszkańców prowincji, aspekty materialne życia codziennego (higiena, czas wolny, posiłki), drogi i podróże w prowincjach, handel i transport, edukacja i piśmiennictwo, nekropole i pomniki sepulkralne, architektura i kultura materialna późnego antyku. Poszczególne zajęcia pomogą studentom zapoznać się ze stanowiskami archeologicznymi, zrozumieniem ich rozplanowania oraz charakterem zabytków ruchomych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania związane z życiem codziennym Rzymian. Tematy te będą starały się przedstawić pewną różnorodność prowincji rzymskich w taki sposób, aby uświadomić słuchaczom wielokulturowość imperium. Zajęcia będą opierały się na zapoznaniu się z materiałem źródłowym - kategoriami zabytków najczęściej odkrywanymi na wykopaliskach.

W podsumowaniu spróbujemy zastanowić się czym była romanizacja, akulturacja mieszkańców imperium, kryzysy związane ze zjawiskami takimi jak pandemie, czy sytuacja polityczno-gospodarcza, i czy można te wzorce porównywać ze zjawiskami znanymi nam z najnowszej historii.

Literatura:

Adkins, L., Adkins, R., Handbook to Life in Ancient Rome, New York 2004

Cornell, T., Matthews, J., Rzym, Wielkie kultury świata, Warszawa 1999.

Ostrowski, J., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa 1999.

Scullard H., Cary M., Dzieje Rzymu, t. I-II, Warszawa 1992

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, E. Wipszycka-Bravo (ed.), t. 1-3, Warszawa 1979–1999.

Åhlfeldt, J., Digital Atlas of the Roman Empire (https://dh.gu.se/dare/)

Uwaga: Literatura i materiały uzupełniające do poszczególnych tematów będą podawane w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

Uczestnik zajęć po ukończeniu kursu zna podstawowe pojęcia i

terminologię stosowaną w archeologii starożytnego Rzymu i prowincji (K_W02), ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społeczeństwie rzymskim, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W04), ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii rzymskiego imperium (K_W08), zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury prowincjonalnorzymskiej (K_W09), ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15). W zakresie umiejętności uczestnik zajęć potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U04), posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii prowincjonalnorzymskiej (K_U09), wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13), rozpoznaje, wykorzystuje, analizuje i klasyfikuje źródła archeologiczne charakterystyczne dla omawianego okresu i terytorium (K_U12), wykrywa proste zależności między artefaktami, a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13). Student jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych dotyczących imperium rzymskiego ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04), wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury prowinjonalnorzymskiej i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05).

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będą przygotowanie i zaangażowanie w dyskusję nad omawianymi tematami oraz poziom nabytejwiedzy studenta na tematy zrealizowane podczas zajęć.

Egzamin odbędzie się na koniec zajęć (semestru) i będzie miał formę pisemną bądź ustną (w zależności od sytuacji epidemicznej).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dagmara Wielgosz-Rondolino
Prowadzący grup: Dagmara Wielgosz-Rondolino
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin lub zaliczenie
Konwersatorium - Egzamin lub zaliczenie
Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Student powinien znać podstawowe ramy chronologiczne Imperium

Rzymskiego, kategorie źródeł stanowiące podstawę dla archeologa Rzymu i prowincji rzymskich. Powinien wiedzieć o istnieniu dziedzin i dyscyplin naukowych wspomagających badaczy starożytnego Rzymu i prowincji rzymskich. Dobrze widziana jest ogólna znajomość zarysu historii cesarstwa rzymskiego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie wieloaspektowości problematyki związanej z

archeologią prowincjonalnorzymską poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytania związane z życiem codziennym w odniesieniu do różnych stanowisk archeologicznych rzymskiego imperium. Spróbujemy wspólnie zastanowić się jakie procesy kulturowe zachodzą w społeczeństwach żyjących we wspólnych ramach określonych przez rzymskie wzorce kulturowe. Przedmiotem zajęć będą ogólne wiadomości wprowadzające do omawianego tematu, takie jak: geografia i administracja imperium oraz topografia granic imperium. W dalszej kolejności postaramy się przyjrzeć bardziej szczegółowym zagadnieniom takim jak bazy wojskowe, materiały i techniki budowlane, religia w prowincjach, ubiór i biżuteria mieszkańców prowincji, aspekty materialne życia codziennego (higiena, czas wolny, posiłki), drogi i podróże w prowincjach, handel i transport, edukacja i piśmiennictwo, nekropole i pomniki sepulkralne, architektura i kultura materialna późnego antyku. Poszczególne zajęcia pomogą studentom zapoznać się ze stanowiskami archeologicznymi, zrozumieniem ich rozplanowania oraz charakterem zabytków ruchomych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania związane z życiem codziennym Rzymian. Tematy te będą starały się przedstawić pewną różnorodność prowincji rzymskich w taki sposób, aby uświadomić słuchaczom wielokulturowość imperium. Zajęcia będą opierały się na zapoznaniu się z materiałem źródłowym - kategoriami zabytków najczęściej odkrywanymi na wykopaliskach.

W podsumowaniu spróbujemy zastanowić się czym była romanizacja, akulturacja mieszkańców imperium, kryzysy związane ze zjawiskami takimi jak pandemie, czy sytuacja polityczno-gospodarcza, i czy można te wzorce porównywać ze zjawiskami znanymi nam z najnowszej historii.

Literatura:

Adkins, L., Adkins, R., Handbook to Life in Ancient Rome, New York 2004.

Cornell, T., Matthews, J., Rzym, Wielkie kultury świata, Warszawa 1999.

Ostrowski, J., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa 1999.

Scullard H., Cary M., Dzieje Rzymu, t. I-II, Warszawa 1992.

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, E. Wipszycka-Bravo (ed.), t. 1-3, Warszawa 1979–1999.

Åhlfeldt, J., Digital Atlas of the Roman Empire (https://dh.gu.se/dare/)

Uwaga: Literatura i materiały do poszczególnych tematów będą podawane w formie plików pdf lub linków i zamieszczane i udostępniane uczestnikom w specjalnie utworzonym folderze na dysku prowadzącej zajęcia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)