"Interdyscyplinarny" wiek XIX
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-L-INTXIX |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | "Interdyscyplinarny" wiek XIX |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wskazana znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym swobodną lekturę krótkich artykułów (do 15 stron) naukowych w tym języku. |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań interdyscyplinarnych w warsztacie historyka XIX wieku. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu pokazać studentom możliwości zróżnicowania warsztatu historyka na drodze do formułowania nowych hipotez badawczych i nowego spojrzenia na dotychczasowy zasób wiedzy historyka wieku XIX poprzez łączenie metodologii różnych dyscyplin naukowych. W trakcie zajęć zostaną wykorzystane. ujęcia problemów badawczych powiązanych z warsztatami m. in. socjologa, politologa, antropologa czy historyka sztuki. Czerpiąc inspiracje z innych dyscyplin nie należy jednak zapominać o wewnętrznej różnorodności samych badań historycznych. Pojęcie „interdyscyplinarności” jest w przypadku proponowanych zajęć jednocześnie furtką do łączenia metod badawczych spośród różnych dziedzin pozostających w obrębie samej historii w celu zdywersyfikowania własnego warsztatu i otwarcia się na nowe możliwości prowadzenia badań. |
Literatura: |
Literatura do zajęć będzie każdorazowo podawana z tygodniowym wyprzedzeniem. Wybór proponowanej literatury przedstawiony poniżej: 1. Źródła Białkowski A., Pamiętniki starego żołnierza (1806-1814), Warszawa 1903. Chłapowski D., Pamiętniki cz. 1: Wojny napoleońskie 1806-1813, Poznań 1899. Chłopicki J., Pamiętnik Jana Chłopickiego z czasów kampanij Napoleona, Wilno 1848. Daleki A., Wspomnienia mojego ojca żołnierza dziewiątego pułku Księstwa Warszawskiego, Poznań 1864. Dembiński H., Pamiętniki Henryka Dembińskiego jenerała wojsk polskich, Poznań 1860. Falkowski J., Obraz z życia kilku ostatnich pokoleń w Polsce, t. 1-3, Poznań 1884. Gajewski F., Pamiętniki Franciszka z Błociszewa Gajewskiego, pułkownika wojsk polskich (1802-1831), t. 1, Poznań 1913. Hempel S., Z czasów napoleońskich: wspomnienia wojenne Stanisława Hempla b. kapitana pułku Gwardji ułanów polskich Napoleona I, Lwów 1885. Jaszowski J., Pamiętnik dowódcy rakietników konnych, Wrocław-Warszawa-Kraków 1962. Kołaczkowski K., Wspomnienia jenerał Klemensa Kołaczkowskiego, t. 1-2, 1898-1899. Moda bardzo dobra smażenia różnych konfektów i innych słodkości, a także przyrządzania wszelakich potraw, pieczenia chleba i inne sekreta gospodarskie, oprac. J. Dumanowski, Warszawa 2011. Płaczkowski W., Pamiętniki Wincentego Płaczkowskiego porucznika dwanej gwardii cesarsko-francuskiej spisane w 1845, Żytomierz 1861. Raczyński A., Dziennik, t.1, Poznań 2018. Rudnicki J., Pamiętnik Józefa Rudnickiego od r. 1806 do 1815 [w:] Pismo Zbiorowe Wileńskie na rok 1862, Wilno 1862. 2. Opracowania: Druki ulotne w procesie komunikacji społecznej w XIX wieku (do 1918 roku), oprac. M. Karpińska, Warszawa 2018. Europejczyk w podróży 1850-1939, oprac. E. Ihnatowicz i S. Ciara, Warszawa 2010. O roku ów… Epoka napoleońska w polskiej historiografii, literaturze, sztuce i tradycji, red. M. M. Drozdowski, H. Szwankowska, Warszawa 2003. Ulotna poezja patriotyczna wojen napoleońskich (1805-1814), oprac. Andrzej Zieliński. Assmann A., Między historią a pamięcią, Warszawa 2013. Baczkowski M., Kraków jako ośrodek wspomagający Wielką Armię podczas wyprawy na Rosję w 1812 roku, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” (2013), z. 1, s. 85-95. Baczkowski M., Wojsko a ludność cywilna na przykładzie garnizonu krakowskiego w dobie napoleońskiej, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2018, z. 4, s. 791-803. Baszkiewicz J., Francuzi 1789-1794 : studium świadomości rewolucyjnej, Warszawa 1989. Baszkiewicz J., Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat : mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, Warszawa 1993. Citino R. M., Military Histories Old and New: A Reintroduction, „The American Historical Review” 2007, z. 112, s. 1070-1090. Czubaty J., Księstwo Warszawskie (1807-1815), Warszawa 2011. Filipiak Z., Kwaterunek wojskowy w domach prywatnych Księstwa Warszawskiego. Regulacje prawne, „Studia Iuridica Toruniensa” 2011, t. 9, s. 215-229. Mączak A., Francuz w polskiej gospodzie, czyli grzeczność, zda mi się żołnierska [w:] Francja – Polska XVIII–XIX w. Studia z dziejów kultury i polityki poświęcone Profesorowi Andrzejowi Zahorskiemu w sześćdziesiątą rocznicę urodzin, red. A. Mączak i in., Warszawa 1983. Medick H., Mikrohistoria [w:] Historia społeczna. Historia codzienności. Mikrohistoria, przeł. A. Kopacki, Warszawa 1996. Sobczak T., Przełom w konsumpcji spożywczej w Królestwie Polskim w XIX w., Wrocław-Warszawa-Kraków 1968. Struck B., Nie Zachód, nie Wschód : Francja i Polska w oczach niemieckich podróżnych w latach 1750-1850 , Warszawa 2012. Strzeszewski Cz., Kryzys rolniczy na ziemiach Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego : 1807-1830, Lublin 1934. Trask D. F., The "New Military History" and Army Historians, „The Army Historian” 1984, z. 5, s. 7-10. Weber M., Gospodarka i społeczeństwo, Zarys socjologii rozumiejącej, przeł. D. Lachowska, Warszawa 2002. Złotkowski D., Miasta departamentu kaliskiego w okresie Księstwa Warszawskiego (Studium gospodarcze), Częstochowa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu cyklu zajęć student: - uzyskuje podstawową wiedzę na temat metodologii badań naukowych powiązanych z warsztatem historyka, socjologa, politologa, antropologa i historyka sztuki; - opisuje wybrane nurty historiografii najważniejsze dla poszczególnych obszarów i kierunków badawczych historii XIX wieku; - zna przykłady interdyscyplinarnych studiów z zakresu historii, innych nauk humanistycznych oraz nauk społecznych; - dostrzega korzyści i wady interdyscyplinarnego podejścia w zakresie potencjalnej pracy badawczej; - potrafi sformułować tezę badawczą lub *opracować plan badań w oparciu o metodologię badań różnych dyscyplin naukowych; - umie posługiwać się specjalistyczną terminologią (…) w wypowiedziach ustnych i pisemnych; - potrafi prześledzić dotychczasowy postęp badań w obszarze swoich zainteresowań naukowych w oparciu o samodzielnie wyszukiwanie artykułów i monografii naukowych; - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę: a) materiałów źródłowych ze wskazaniem potencjalnego wykorzystania tych materiałów do dalszej pracy * b) opracowań naukowych oraz zidentyfikować stosowane w nich metody badawcze (w tym ich potencjał do zastosowania w innych dyscyplinach naukowych) - potrafi toczyć dyskusję, posługując się terminologią z zakresu badań interdyscyplinarnych – nauk historycznych oraz wymienionych w opisie przedmiotu nauk humanistycznych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium oceny jest obecność na zajęciach, przygotowanie do nich weryfikowane poprzez aktywny udział w dyskusji uczestników zajęć. Dla oceny powyżej dobrej krótka praca pisemna, polegająca na zaproponowaniu własnego tematu badań interdyscyplinarnych i krótkiego wprowadzenia do nich. Formę sprawdzenia znajomości treści literatury przedmiotu w wypadku zaistnienia dwóch lub więcej nieobecności prowadzący zastrzega sobie w dodatkowym terminie (do indywidualnego ustalenia). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.