Geniusz formy. Semantyka zabiegów artystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C1K-LK7 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Geniusz formy. Semantyka zabiegów artystycznych |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość narzędzi poetyki, komparatystyki, nabyte podczas studiów umiejętności w zakresie analizy i interpretacji porównawczej tekstów literackich i tekstów innych sztuk |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest znaczeniotwórczej roli chwytów i strategii tekstowych w sztuce. Przedmiotem badań będą utwory literackie, filmowe, sztuki cyfrowej, ale i innych form sztuki tradycyjnej - konfrontowane pod kątem formy artystycznej. |
Pełny opis: |
Podczas spotkań konwersatoryjnych tropić będziemy zabiegi przeprowadzane na formie artystycznej – chwyty formalne, które odświeżają, niekiedy rewolucjonizują sztukę – wyznaczają nowe jej kierunki, sposoby myślenia o niej a przede wszystkim uczestniczą w kształtowaniu znaczeń tekstowych. Kategoria formy artystycznej odnosić się będzie zarówno do chwytów narracyjnych, stylistycznych, kompozycyjnych (różnie realizowanych w literaturze, filmie, sztuce cyfrowej) jak i do zabiegów dyskursywnych czy medialnych (np. angażowania języków innych sztuk, wypracowanych przez nie strategii estetycznych). Zadamy pytanie o to, jak forma artystyczna modeluje znaczenia tekstu – jak języki sztuk uczestniczą w kształtowaniu wymowy ideowej utworów, jak angażują nas - odbiorców? Konfrontować będziemy głównie utwory literackie, filmowe, sztuki cyfrowej, ale odniesiemy się też do sztuk plastycznych i architektury. Rozmawiać będziemy o artystycznych sposobach operowania warstwą semiotyczną utworu, percepcją i perspektywą poznawczą postaci, pracą pamięci, o grach czasem i przestrzenią, o mieszaniu i zazębianiu form narracji, stylistycznych i narracyjnych sposobach konstytuowania tożsamości postaci, filmowych, literackich, plastycznych, hipertekstowych sposobach ujmowania dziwności, nieokreśloności, grozy; wreszcie o zacieraniu granicy między jawą i snem, racjonalnością i szaleństwem – a wszystko to za sprawą formy utworu. Analizować będziemy gry, w jakie ta forma wciąga nas – czytelników, widzów, użytkowników sztuki. Konwersatorium ma charakter warsztatowy – wiedzę teoretyczną nabytą w toku dotychczasowego studiowania wykorzystujemy do analizowania formy artystycznej utworów i wydobywania z analiz wniosków badawczych – stawiania pytań, wyznaczania nowych zagadnień badawczych oraz formułowania własnych stanowisk teoretycznych i wniosków o charakterze syntetyzującym. Pracujemy przede wszystkim na tekstach zaproponowanych przez prowadzącą zajęcia, ale proponujemy też do wspólnej dyskusji teksty z własnej biblioteki kultury, teksty - w których odnajdujemy analogiczne, intrygujące zabiegi formalne. |
Literatura: |
Uwaga: poniższe propozycje tekstów do wspólnej dyskusji mają charakter przykładowy - mogą być modelowane w trakcie semestru - jeśli pojawią się ciekawe propozycje tekstów ze strony uczestników spotkań A. Przykładowe utwory literackie: Andrzejewski Jerzy, Bramy raju (opowieść) Beksiński Zbigniew, np.: Manekiny, Kobieta z portretu (opowiadania) Calvino Italo, Jeśli zimową nocą podróżny (fragmenty) Carter Angela, Towarzystwo wilków, opowiadanie ze zbioru Czarna Wenus, 1985 Cortazar Julio, opowiadania (np. Ciągłość parków, Zajęty dom); Fantomas przeciw wielonarodowościowym wampirom (powieść obrazkowa) Danielewski Mark, Dom z liści (fragmenty) Dostojewski Fiodor, Łagodna James Henry, W kleszczach leku Kafka Franz, Sąsiad; Wyrok; Przemiana (opowiadania) Mann Tomasz – Szafa (opowiadanie) ; Ogawa Yoko, Grobowa cisza, żałobny zgiełk Poe Edgar A., Sfinks, Portret owalny (opowiadania) Robbe - Grillet Allain, Żaluzja Woolf Virginia, O chorowaniu (esej); wyb. opow. z tomu: Nawiedzony dom B. Przykładowe utwory filmowe: Nakarmić kruki, reż. Carlos Saura Po tamtej stronie chmur, reż. Michelangelo Antonioni Szósty zmysł, reż. M. Night Shyamalan Persona, reż. Ingmar Bergman Dogville; Tańcząc w ciemnościach, reż. Lars von Trier – wielomedialność Rzeź, reż. Roman Polański Memento, reż. Christopher Nolan (inwersja czasowa) Godziny, reż. Stephen Daldry Efekt motyla, reż. Eric Bress i J. Macky Gruber Profesjonalista, reż. Ryszard Bugajski Pokot, reż. Agnieszka Holland Sin City – miasto grzechu, reż. Frank Miller, Robert Rodriguez C. Sztuka cyfrowa: literatura cyfrowa, instalacje, sztuka uliczna, rzeźba cyfrowa, film interaktywny i inne |
Efekty uczenia się: |
nabyta umiejętność czytania formy artystycznej - wydobywania/nadawania znaczenia zabiegom artystycznym; wydobywania teorii formy z praktyki artystycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena aktywności uczestników - udziału w dyskusji, pracy warsztatowej na utworach artystycznych (słownych, ikonicznych, audiowizualnych, interaktywnych); krótkiej prezentacji własnych propozycji analitycznych; odkryć w sferze badań nad zagadnieniem formy artystycznej |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.