Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„Życie na przemiał” – ubóstwo, bieda, wykluczenie – zapisy literackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3001-C262LW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: „Życie na przemiał” – ubóstwo, bieda, wykluczenie – zapisy literackie
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

By uczestniczyć w seminarium, należy zaliczyć I rok seminarium magisterskiego oraz wykazać się wiedzą literaturoznawczą dotyczącą tematyki seminarium.

Student powinien zaliczyć przedmioty z zakresu historii literatury, teorii literatury, a także historii, filozofii i języków obcych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone zostanie refleksji nad polską prozą XX i XXI wieku - dotyczącą tematyki wykluczenia, doświadczenia biedy i deprywacji społecznej. Kontekstem analiz narracji literackich będą wybrane prace historyków, filozofów, antropologów oraz socjologów. Będzie ono kontynuacją zajęć z roku akademickiego 2021/2022

Pełny opis:

Seminarium poświęcone zostanie refleksji nad polską prozą XX i XXI wieku - dotyczącą tematyki wykluczenia, doświadczenia biedy i deprywacji społecznej. Kontekstem analiz narracji literackich będą wybrane prace historyków, filozofów, antropologów oraz socjologów.

Pierwsza część seminarium będzie wprowadzeniem - dyskusją nad książkami tych autorów, którzy analizowali i opisywali zjawisko biedy w perspektywie historycznej, stawiali diagnozy dotyczące źródeł przemian społecznych, formułowali refleksje dotyczące tak kondycji jednostki jak i całych grup społecznych.

Narzędzia nowoczesnego literaturoznawstwa pozwolą uczestnikom seminarium prowadzić ( w kolejnej części seminarium) analizy różnych zapisów literackich dotyczących doświadczania biedy i ubóstwa. Układ lektur będzie chronologiczny - od pierwszej połowy XX wieku (przede wszystkim - międzywojnie), przez epokę PRL po czasy współczesne. Pozwoli to m.in. dostrzec ciągłość pewnych zjawisk jak i ich przemiany.

Literatura:

Szczegółowy spis lektur zostanie podany na pierwszym spotkaniu

seminaryjnym.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Po ukończeniu seminarium student powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie na poziomie rozszerzonym.

2. Student będzie miał pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o rozwoju XX i XXI -wiecznej prozy polskiej, opowiadającej o doświadczeniu biedy i wykluczenia.

3. Student będzie wiedział jak opisywać i analizować rozmaite odmiany utworów prozatorskich oraz będzie potrafił rozpoznawać powiązania

między nimi w kontekście poetyki kulturowej uwzględniającej współczesną socjologię, antropologię, filozofię.

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Student będzie potrafił posługiwać się nowoczesnymi metodami wyszukiwania i przetwarzania oraz interpretowania danych bibliograficznych.

2. Student będzie potrafił wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii współczesnej prozy polskiej do interpretacji złożonych utworów literackich

oraz ich oceny.

3. Student będzie umiał konstruować logiczny i spójny wywód historycznoliteracki w odniesieniu do prozy, będzie potrafił dobierać stosowne metody analizy do tekstu literackiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Student zyska pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, będzie rozumiał potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.

2. Student będzie doceniał znaczenie filologii dla rozwoju jednostkowego oraz dla kształtowania tożsamości zbiorowej społeczeństwa.

3. Student będzie czuł odpowiedzialność za zachowanie i upowszechnianie różnorodnego dziedzictwa literackiego.

Metody i kryteria oceniania:

1. obecność i przygotowanie do zajęć

2. aktywny udział w dyskusji

3. prezentowanie kolejnych części pracy magisterskiej

Praktyki zawodowe:

nie ma

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)