„Życie na przemiał” – ubóstwo, bieda, wykluczenie – zapisy literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C262LW1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | „Życie na przemiał” – ubóstwo, bieda, wykluczenie – zapisy literackie |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | By uczestniczyć w seminarium, należy zaliczyć I rok seminarium magisterskiego oraz wykazać się wiedzą literaturoznawczą dotyczącą tematyki seminarium. Student powinien zaliczyć przedmioty z zakresu historii literatury, teorii literatury, a także historii, filozofii i języków obcych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone zostanie refleksji nad polską prozą XX i XXI wieku - dotyczącą tematyki wykluczenia, doświadczenia biedy i deprywacji społecznej. Kontekstem analiz narracji literackich będą wybrane prace historyków, filozofów, antropologów oraz socjologów. Będzie ono kontynuacją zajęć z roku akademickiego 2021/2022 |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone zostanie refleksji nad polską prozą XX i XXI wieku - dotyczącą tematyki wykluczenia, doświadczenia biedy i deprywacji społecznej. Kontekstem analiz narracji literackich będą wybrane prace historyków, filozofów, antropologów oraz socjologów. Pierwsza część seminarium będzie wprowadzeniem - dyskusją nad książkami tych autorów, którzy analizowali i opisywali zjawisko biedy w perspektywie historycznej, stawiali diagnozy dotyczące źródeł przemian społecznych, formułowali refleksje dotyczące tak kondycji jednostki jak i całych grup społecznych. Narzędzia nowoczesnego literaturoznawstwa pozwolą uczestnikom seminarium prowadzić ( w kolejnej części seminarium) analizy różnych zapisów literackich dotyczących doświadczania biedy i ubóstwa. Układ lektur będzie chronologiczny - od pierwszej połowy XX wieku (przede wszystkim - międzywojnie), przez epokę PRL po czasy współczesne. Pozwoli to m.in. dostrzec ciągłość pewnych zjawisk jak i ich przemiany. |
Literatura: |
Szczegółowy spis lektur zostanie podany na pierwszym spotkaniu seminaryjnym. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Po ukończeniu seminarium student powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie na poziomie rozszerzonym. 2. Student będzie miał pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o rozwoju XX i XXI -wiecznej prozy polskiej, opowiadającej o doświadczeniu biedy i wykluczenia. 3. Student będzie wiedział jak opisywać i analizować rozmaite odmiany utworów prozatorskich oraz będzie potrafił rozpoznawać powiązania między nimi w kontekście poetyki kulturowej uwzględniającej współczesną socjologię, antropologię, filozofię. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Student będzie potrafił posługiwać się nowoczesnymi metodami wyszukiwania i przetwarzania oraz interpretowania danych bibliograficznych. 2. Student będzie potrafił wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii współczesnej prozy polskiej do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny. 3. Student będzie umiał konstruować logiczny i spójny wywód historycznoliteracki w odniesieniu do prozy, będzie potrafił dobierać stosowne metody analizy do tekstu literackiego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. Student zyska pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, będzie rozumiał potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego. 2. Student będzie doceniał znaczenie filologii dla rozwoju jednostkowego oraz dla kształtowania tożsamości zbiorowej społeczeństwa. 3. Student będzie czuł odpowiedzialność za zachowanie i upowszechnianie różnorodnego dziedzictwa literackiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. obecność i przygotowanie do zajęć 2. aktywny udział w dyskusji 3. prezentowanie kolejnych części pracy magisterskiej |
Praktyki zawodowe: |
nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.