Kulturowe konstrukty kobiet i dziewcząt w fantastyce dla młodych dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C2N-LD2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe konstrukty kobiet i dziewcząt w fantastyce dla młodych dorosłych |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana jest znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę artykułów naukowych z obszaru humanistyki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy kulturowych konstruktów kobiet i dziewcząt w powieściach młodzieżowych z obszaru szeroko pojętej fantastyki (a kontekstowo także w filmach, serialach i innych tekstach kultury popularnej). Przedmiotem rozważań będą utwory wydane w XXI wieku (z naciskiem na ostatnie lata) w kontekście feminizmu oraz postfeminizmu. |
Pełny opis: |
Konwersatorium dotyczy kulturowych konstruktów kobiet i dziewcząt w powieściach młodzieżowych z obszaru szeroko pojętej fantastyki (a kontekstowo także w filmach, serialach i innych tekstach kultury popularnej). Przedmiotem rozważań będą utwory wydane w XXI wieku (z naciskiem na ostatnie lata). Pierwsze zajęcia mają charakter wprowadzający. Na kolejnych studenci i studentki będą rozważać feministyczne i postfeministyczne aspekty poszczególnych fabuł, narracji i konceptualizacji postaci składających się na określone modele kobiecości i dziewczęcości. Poznają zjawiska związane z trzeciofalowym feminizmem, a także perspektywy postrzegania postfeminizmu (jako feminizmu fałszywego) w kontekście kultury popularnej i masowej. Zagadnienia, które zostaną poruszone, to m.in.: kulturowe, społeczne i polityczne aspekty zjawiska „girl power”; dziewczęcy/kobiecy „empowerment” i sposoby jego rozumienia; możliwe definicje „siostrzeństwa”; ekofeminizm i feministyczna etyka troski; schemat romansu w powieściach z bohaterką w roli głównej i sposoby jego dekonstrukcji; literackie próby wyjścia poza noromatywizm genderowy; (nie)posiadanie własnego ciała przez bohaterkę; możliwe sposoby rozumienia dziewczęcej/kobiecej emancypacji. Ostatnie trzy spotkania poświęcone są prezentacjom studenckich projektów (zob. punkt "metody i kryteria oceniania"). Rozważaniom o charakterze interpretacyjnym będą towarzyszyły odniesienia do tekstów teoretycznych, historycznoliterackich oraz przeglądowych, poświęconych trzeciofalowemu feminizmowi, postfeminizmowi, kulturze popularnej i masowej oraz fantastyce dla młodych dorosłych. |
Literatura: |
Szczegółowy sylabus wraz z terminarzem zostanie przedstawiony studentkom i studentom na pierwszych zajęciach LITERATURA PODMIOTU Bardugo, L. (2013). Cień i kość. Trylogia Grisza. Tom 1. (A. Pochłódka-Wątorek, tłum.). Słupsk: Papierowy Księżyc. Nieobowiązkowo: Bardugo, L. (2014). Szturm i grom. Trylogia Grisza. Tom 2. (A. Pochłódka-Wątorek, tłum.). Słupsk: Papierowy Księżyc. Bardugo, L. (2015). Ruina i rewolta. Trylogia Grisza. Tom 3. (A. Pochłódka-Wątorek, tłum.). Słupsk: Papierowy Księżyc. Bardugo, L. (2021). Wonder Woman. Zwiastunka wojny. (A. Laskowska, tłum.). Warszawa: Egmont Polska. Collins, S. (2009). Igrzyska śmierci. (M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, tłum.). Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Nieobowiązkowo: Collins, S. (2010a). Igrzyska śmierci. W pieścieniu ognia. (M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, tłum.). Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Collins, S. (2010b). Igrzyska śmierci. Kosogłos. (M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, tłum.). Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Dabos, Ch. (2019). Lustrzanna. Tom 1: Zimowe zaręczyny. (P. Łapiński, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Entliczek. Nieobowiązkowo: Dabos, Ch. (2020a). Lustrzanna. Tom 2: Zaginieni z Księżycowa. (P. Łapiński, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Entliczek. Dabos, Ch. (2020b). Lustrzanna. Tom 3: Pamięć Babel. (P. Łapiński, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Entliczek. Dabos, Ch. (2021). Lustrzanna. Tom 4: Echa nad światem. (P. Łapiński, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Entliczek. Ewing, A. (2015). Klejnot. (I. Wasilewska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Jaguar. Ewing, A. (2016). Biała róża (I. Wasilewska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Jaguar. Ewing, A. (2016). Czarny Klucz. (I. Wasilewska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Jaguar. Gallego, L. (2013). Tam, gdzie śpiewają drzewa. (K. Jaszecka, tłum.). Rzeszów: Dreams Wydawnictwo. Legrand, C. (2022). Extasia. (M. Zacharzewski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Jaguar. Liggett, K. (2021). Rok próby. (D. Olejnik, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Śląskie. Meyer, M. (2012). Cinder. (D. Konowrocka, tłum.). Warszawa: Egmont Polska. Nieobowiązkowo: Meyer, M. (2013). Scarlett. (D. Konowrocka, tłum.). Warszawa: Egmont Polska. Meyer, M. (2019). Cress. (D. Konowrocka, tłum.). Warszawa: Egmont Polska. Meyer, M. (2020). Winter. (D. Konowrocka, tłum.). Warszawa: Egmont Polska. Miller, M. (2021). Kirke. (P. Korombel, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Albatros. Warda, M. (2015). 5 sekund do Io. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Nieobowiązkowo: Warda, M. (2017). 5 sekund do Io. Rebeliantka. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. LITERATURA PRZEDMIOTU Adriaens, F., Van Bauwel, S. (2014). Sex and the city: a postfeminist point of view? Or how popular culture functions as a channel for feminist discourses. Journal of Popular Culture, 47(1), 174–195. bell hooks (2000). Feminism is for everybody: Passionate Politics. Cambridge, MA: South End Press. Całek, A., Olkusz, K., Korczak, A., Skowera, M. (2017). Ta dziwna instytucja zwana fantastyką młodzieżową. O polskich i zachodnich badaniach nad fantastyką młodzieżową rozmawiają Anita Całek, Ksenia Olkusz, Aleksandra Korczak i Maciej Skowera. Creatio Fantastica, 1(56), 115–125. Cielemęcka, O. (2014). Czas feminizmu. W: P. Chudzicka-Dudzik, E. Durys (red.), Konteksty feministyczne. Gender w życiu społecznym i kulturze (s. 27–40). Łódź: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Garncarek, E. (2010). Kobiece ciało jako przedmiot kontroli społecznej. Przegląd Socjologiczny, 59, 3. Graff, A. (2021). Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym. Wyd. poszerzone i uzupełnione. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy. [wybrane fragmenty] Gromkowska-Melosik, A. (2010). Power Girl i kontrowersje wokół (pop)kulturowej emancypacji kobiet współczesnych. W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna. Konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe (s. 205–230). Kraków: Impuls. Helios, J., Jedlecka, W. (2018). Urzeczywistnianie idei feminizmu w ogólnoświatowym dyskursie o kobietach. Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Hyży, E. (2012). Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku. Kraków: Universitas. [wybrane fragmenty] Jewtuch, K. (2016). Wstęp. W: K. Jewtuch, K. Kowalczyk, J. Płoszaj (red.), Kobieca strona popkultury. Wrocław: Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”. Kłusek, O. (2016). Prawda o kobiecie – feminizm i trywializacja w kobiecej prasie segmentu luksusowego w Polsce. Media – Biznes – Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, 1, 27–44. Lasoń-Kochańska, G. (2004). Córki Penelopy. Kobiety wobec baśni i mitu. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska, 3, 173–182. Lisiak, A. (2019). Poza girl power. Dziewczyński opór, kontrpubliczności i prawo do miasta. Praktyka Teoretyczna, 32, 47–63. McRobbie, A. (2007). Post-feminism and popular culture: Bridget Jones and the new gender regime. W: D. Negra, Y. Tasker (red.), Interrogating postfeminism: Gender and the politics of popular culture (s. 27–39). Durham, London: Duke University Press. Munford, R., Waters, M. (2014). Feminism and popular culture: Investigating the postfeminist mystique. London, New York: I.B. Tauris. Negra, D., Tasker, Y. (2007). Introduction: Feminist politics and postfeminist culture. W: D. Negra, Y. Tasker (red.), Interrogating postfeminism: Gender and the politics of popular culture (s. 1–26). Durham, London: Duke University Press. Sieracka, J. (2015). Postfeministyczne próby odzyskania „kobiecego doświadczenia” jako odpowiedź na trzeciofalowy kryzys zwrotu doświadczeniowego. W: Ł. Gajewski, J. Osiński, A. Szwagrzyk, P. Tański (red.), Tematy modne w humanistyce. Studia interdyscyplinarne (s. 76–83). Toruń: ProLog. Interdyscyplinarne Czasopismo Humanistyczne. Strand, G. (2011). Feminizm amerykański trzeciej fali – zmiana i kontynuacja. Przegląd Politologiczny, 2, 19–27. Świerkosz, M. (2008). Feminizm korporalny w badaniach literackich. Próba wyjścia poza metaforykę cielesności. Teksty Drugie, 1–2, 75–95. Wójcik Dudek, M. (2017). Siostrzaństwo lektury. O związkach powieści dla kobiet i dziewcząt. W: K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży. Tom 5 (s. 57–78). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Zabrzewska, A. (2019). Gender w literaturze dla dzieci. Feministyczna metodologia: Ciało, Głos, Opowieść. AVANT, XI, 3, 133–150. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/studentka: wiedza – objaśnia pojęcia feminizmu i postfeminizmu w odniesieniu do literackiej fantastyki dla młodzieży oraz rozumie i definiuje towarzyszące im zjawiska literackie, kulturowe i społeczne – dostrzega sposoby ukształtowania poszczególnych literackich konstruktów kobiet i dziewcząt i rozumie kulturowe uwarunkowania tych konstruktów – zna i rozumie specyfikę fantastyki młodzieżowej jako literatury „reagującej” na zmiany i problemy o charakterze społeczno-kulturowym – zna wybrane współczesne polskie i zachodnie ujęcia teoretyczne oraz koncepcje dotyczące fantastyki młodzieżowej, trzeciofalowego feminizmu i postfeminizmu – zna i rozumie: * specjalistyczną terminologię literaturoznawczą związaną z problematyką nowoczesności oraz w stopniu pogłębionym metody naukowe pozwalające na prowadzenie badań nad literaturą XIX, XX i XXI wieku * powiązania filologii polskiej z innymi dziedzinami humanistyki podejmującymi refleksję nad procesami modernizacyjnymi w kulturze * metodologiczne podstawy badania przemian funkcji literatury jako odpowiedzi na wyzwania współczesności * kierunki rozwoju i stanowiska współczesnych teorii na temat przemian zachodzących w kulturze XIX, XX i XXI wieku * stan badań nad aspektami literatury wchodzącymi w zakres własnych badań szczegółowych prowadzonych przez studenta * relacje między literaturą XIX, XX i XXI wieku a rozwijającymi się równolegle teoriami literatury, filozofią, socjologią, psychologią, psychoanalizą etc. * dynamikę zjawisk literackich i kulturowych przebiegających na zasadzie rewolucji artystycznych, przełomów, zwrotów etc. * rolę refleksji z zakresu historii filozofii, psychologii i psychoanalizy, socjologii, kulturoznawstwa, historii sztuki, historii czytelnictwa i historii politycznej w procesie analizy historycznoliterackiej * dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego umiejętności – rozpoznaje, nazywa i analizuje tendencje i zjawiska literackie charakterystyczne dla trzeciofalowego feminizmu i postfeminizmu w odniesieniu do fantastyki młodzieżowej – bada tekst za pomocą różnorodnych narzędzi teoretycznoliterackich i metodologicznych i potrafi odpowiednio je dobierać – potrafi wykorzystać te narzędzia do samodzielnej interpretacji tekstu – wykorzystuje do analizy i interpretacji utworów literackich ich kulturowe konteksty – potrafi: * integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych oraz efektywnie ją wykorzystywać w analizie historycznych i kulturowych uwarunkowań literatury XIX, XX i XXI wieku * wykorzystać zdobytą wiedzę historycznoliteracką, teoretycznoliteracką i komparatystyczną do identyfikowania luk w stanie badań oraz prowadzenia badań własnych nad twórczością wybranych pisarzy, funkcjonowaniem środowisk i formacji artystycznych, zjawiskami szczegółowymi z zakresu poetyki historycznej i teoretycznej, etc. * prowadzić analizę utworów literackich, właściwie identyfikując podejmowane w nich wzorce gatunkowe, narracyjne, wersyfikacyjne etc. oraz wysuwając uargumentowane hipotezy w sytuacji naruszania tych wzorców przez utwór * stosować narzędzia interpretacji literatury z uwzględnieniem specyfiki dzieła, swoistości życia literackiego i zróżnicowania publiczności literackiej * posługiwać się wybranym paradygmatem literaturoznawczym w celu analizy utworów literackich lub rozwiązywania problemów teoretycznych dotyczących procesu historycznoliterackiego, poetyki, relacji między literaturą a życiem społecznym, filozofią, innymi sztukami etc. * w zaangażowany i krytyczny sposób poruszać się wśród podstawowych znaków, pojęć i kategorii kultury współczesnej (polskiej i europejskiej) * trafnie włączać zastane stanowiska teoretycznoliterackie i ustalenia historycznoliterackie do własnej argumentacji naukowej oraz posługiwać się poczynionymi ustaleniami analitycznymi w celu dyskusji ze stanem badań * w dyskusji dotyczącej dzieła literackiego dobierać argumentację uwzględniającą sytuację społeczno-polityczną, środowiskową i kulturową, w której to dzieło powstało * czytać, interpretować i analizować teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny, kulturowy oraz teksty o charakterze naukowym i wysnute z nich wnioski wykorzystywać we własnej pracy badawczej * krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki i właściwie usytuować w nim różne zjawiska społeczno-kulturowe * formułować problemy badawcze, dobierać adekwatne metody, narzędzia badawcze i techniki pracy nad tekstem * prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierać ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i przyjętej metodologii * samodzielnie dokonywać analizy filologicznej tekstów pisanych i mówionych, stosując oryginalne podejścia, korzystając z literatury przedmiotu * uzupełniać własną wiedzę kompetencje społeczne: – postrzega i interpretuje tekst świadomie, umiejscawiając go w odpowiednim kontekście literackim i kulturowym – ustosunkowuje się krytycznie do poznawanej literatury (tak przedmiotu, jak i podmiotu) – jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej – jest gotowy do: * aktywnego i twórczego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim i aktualnych wydarzeniach kulturalnych * wyrażania zrozumienia dla skomplikowanych relacji literatura — polityka, literatura — historia zapisanych w tekstach literatury nowoczesnej * wzięcia czynnego udziału w procesie budowania dialogu pomiędzy różnymi literaturami i kulturami, kształtować w ten sposób zmysł otwartości, stymulując rozwój tego rodzaju postaw wśród innych członków swojego środowiska * ciągłego dokształcania się i rozwoju * docenienia znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
1) ocena ciągła – bieżące przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji 2) projekt studencki: obowiązkowe przygotowanie jednego referatu / jednej prezentacji Referat lub prezentacja są przedstawiane na jednych z kilku ostatnich zajęć i mają dotyczyć feministycznych i/lub postfeministycznych aspektów powieści fantastycznej dla młodzieży spoza syllabusa (szczegółowe wskazówki dotyczące przygotowania projektu zostaną omówione na pierwszych zajęciach). 3) kontrola obecności; dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze; powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności i przygotowanie referatu/prezentacji gwarantują ocenę dostateczną. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji na co najmniej jednych zajęciach gwarantują ocenę dostateczną plus. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas co najmniej trojga zajęć gwarantują ocenę dobrą. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas połowy zajęć gwarantują ocenę dobrą z plusem. Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas (niemal) wszystkich zajęć gwarantują ocenę bardzo dobrą (a w wypadkach szczególnego zaangażowania – celującą). Ekwiwalentem udziału w dyskusji może być krótka wypowiedź pisemna wysłana mailem bezpośrednio po zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.