Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3003-P1A1TI
Kod Erasmus / ISCED: 11.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0612) Database and network design and administration Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne
Jednostka: Instytut Języka Polskiego
Grupy: Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia
Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia, I rok
Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej
Przedmioty obowiązkowe dla I roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 1-go stopnia
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem kursu jest wprowadzenie do technologii informacyjnych w warsztacie filologa.


Opanowanie umiejętności wymaga 30 h pracy.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowych informacji o technologiach informacyjnych, najważniejszych programach i narzędziach, edytorach tekstu i innych narzędziach do pracy z tekstem oraz środkach multimedialnych i zasobach przydatnych dla filologów.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowych informacji o technologiach informacyjnych, najważniejszych programach i narzędziach, edytorach tekstu i innych narzędziach do pracy z tekstem oraz środkach multimedialnych i zasobach przydatnych dla filologów.

Przedmiotem zajęć są także: zasady i zwyczaje składania tekstu polskiego, pierwsze kroki w tworzeniu stron www. Studenci poznają zagadnienia związane z zasobami lingwistycznymi: korpusami, słownikami, tagerami, narzędziami statystycznymi, syntezatorami mowy itd. Studenci uczą się także wyszukiwać informacje w zbiorach tekstów literackich, bibliotekach wirtualnych i innych źródłach internetowych.

Literatura:

Skrypt i prezentacje przygotowane przez prowadzących.

E. Hajnicz, Najbardziej znane korpusy tekstów. Opracowanie przeglądowe, Warszawa 2011.

J. Kaplan, Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Warszawa 2019.

T. Oetiker, Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX, online: http://texdoc.net/texmf-dist/doc/latex/lshort-polish/lshort2e.pdf.

P. Pałka, A. Kwaśnicka-Janowicz, Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków 2017, online: https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf.

A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Narodowy Korpus Języka Polskiego, Warszawa 2012.

A. Wierzbicka-Olejniczak, Komunikacja językowa i grzeczność w Internecie, [w:] Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, Kudra B., Olejniczak E. (red.), Łódź 2014.

A. Witońska-Pakulska, Prawo dla twórców internetowych, Gliwice 2017.

A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik (książka, prasa, www), Warszawa 2008 i następne.

P. Wróblewski, MS Office 2013/365 PL w biurze i nie tylko, Gliwice 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student

- ma podstawowe wiadomości o źródłach językowych i literackich;

- zna zasady komunikowania się za pomocą poczty, forów itd.;

- umie efektywnie wyszukiwać informacje;

- zna podstawowe zasady przygotowania artykułu naukowego i prezentacji;

- orientuje się w narzędziach do pracy z danymi tekstowymi o dużej objętości.

Metody i kryteria oceniania:

1. Testy bieżące (on-line) i inne aktywności (wypowiedzi na forach, zadania, formularze) – 60%.

2. Test końcowy on-line – 40%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin, 58 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Będkowski, Iwona Burkacka
Prowadzący grup: Marcin Będkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin, 58 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Będkowski, Iwona Burkacka
Prowadzący grup: Marcin Będkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)