Specjalne potrzeby komunikacyjne w społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-SP-PJ-SPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalne potrzeby komunikacyjne w społeczeństwie |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
Studia podyplomowe - Prosty język |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład w trybie zdalnym. Zajęcia dają przegląd szczególnych potrzeb komunikacyjnych wybranych grup społecznych, m.in. osób z niepełnosprawnościami, seniorów, cudzoziemców; dadzą także wgląd w poziom kompetencji komunikacyjnych współczesnego polskiego społeczeństwa. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Założenia metodologiczne i rezultaty badań dotyczących odbioru i tworzenia wypowiedzi. 2. Międzynarodowe badanie PIAAC – kompetencje odbioru i tworzenia wypowiedzi ludzi dorosłych w Polsce w porównaniu z innymi krajami. 3. Założenia metodologiczne badania PISA − kryteria oceny umiejętności i przypisywania ich do odpowiednich poziomów. 4. Biolekt i jego odmiany (ze względu na płeć, wiek, zaburzenia). 5. Język osób starszych jako odmiana współczesnej polszczyzny. 6. Podstawowe procesy starzenia się i strategie adaptacyjne seniorów. 7. Język w wieku senioralnym (m.in. syndrom TOT i OTV). 8. Podstawy komunikowania się z osobą w starszym wieku. 9. Komunikacja z osobami starszymi w roli pacjentów. 10. . Pojęcie zdrowia psychicznego i normy psychicznej. 11. Osoby neuronietypowe w dyskursie publicznym – postawy społeczne 12. Funkcjonowanie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych – możliwości i ograniczenia. 13. Neurobiologiczne i psychologiczne mechanizmy autystycznej odmienności. 14. Profile zaburzeń w spektrum autyzmu i ich przejawy w zachowaniach językowych. 15. Geek syndrom – zespół Aspergera – zespół sawanta jako kontinuum poznawczej i komunikacyjnej neuroodmienności. 16. Specyfika komunikacyjnych potrzeb osób dorosłych ze spektrum autyzmu. 17. Specyfika funkcjonowania językowego osób z DLD. 18. Formułowanie wypowiedzi ułatwiających odbiór treści przez osoby z DLD. 19. Sytuacja socjolingwistyczna osób posługujących się polskim językiem migowym. 20. Specyficzne potrzeby komunikacyjne Głuchych oraz dostosowania, które pomagają niwelować bariery komunikacyjne i ułatwiają im dostęp do informacji. 21. Język polski jako obcy. Specyficzne potrzeby osób, dla których polszczyzna jest językiem obcym. |
Literatura: |
W wyborze: Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC), Warszawa 2013, rozdz. 2, Koncepcja badania PIAAC PISA 2018 Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Warszawa 2020, rozdział 2 Rozumienie czytanego tekstu Raport z badania Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, Warszawa 2015, rozdział III. 1 Kompetencje komunikacyjno-językowe Barański J. 2012, Komunikowanie się z pacjentem w podeszłym wieku, [w:] Steciwko A., Barański J. (red.), Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną. Wybrane zagadnienia, Wrocław: Elsevier Urban & Partner, s. 94–103. Broczek K. 2015, Communication with elderly patients: A key to success in geriatric care, “Postępy Nauk Medycznych” 28(7), s. 444–450. Broczek K. 2018, Jedno słowo może wiele…, czyli o komunikacji z osobami w starszym wieku w ochronie zdrowia, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 270–292. Jaroszewska A. 2017, Mowa starcza, [w:] A. Zych (red.), Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, Katowice: Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski, Katowice. Kielar-Turska M., Byczewska-Konieczny A. 2014, Specyficzne właściwości posługiwania się językiem przez osoby w wieku senioralnym, [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 429–443. Łuczyński E. 2018, Miejsce języka ludzi starszych wśród odmian współczesnej polszczyzny, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 108–138. Milewski S., Kaczorowska-Bray K. 2020, Komunikowanie się z osobą w wieku senioralnym, [w:] M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur (red.), Mózg – język – komunikacja, Poznań: Wydawnictwo Rys, s. 139–168. Mossakowska M., Więcek A., Błędowski P. (red.) 2012, Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Poznań: Termedia Wydawnictwo Medyczne. Owczarek K., Łazarewicz M.A. (red.) 2015, Pogoda na starość. Podręcznik skutecznego wspierania seniorów, Warszawa: Wolters Kluwer. Rutkiewicz-Hanczewska M. 2018, Wiek a nazywanie. Procesy wyszukiwania słów w starszym wieku, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 241–269. Rzadkiewicz M., Łazarewicz M. 2018, Komunikacja ze starszymi osobami w kontekście relacji społecznych, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 180–199. Silverman J., Kurtz S., Draper J. 2018, Umiejętności komunikowania się z pacjentami, tłum. M. Lewandowska, . Tłokiński W., Olszewski H. 2014, Zaburzenia mowy związane z wiekiem, [w:] S. Milewski,J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, s. 410–428, Gdańsk: Harmonia Universalis. Tłokiński W. 2016, Między siłą umysłu a siłą języka: relacje u schyłku życia [w:] Kielar-Turska M. (red.), Starość: jak ją widzi psychologia. Siła umysłu w starości, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 179–192. Stuart-Hamilton I 2006, Psychologia starzenia się, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Witkowski J.M. 2018, Zmiany biologiczne zachodzące z wiekiem 2018, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 108–138. Zaśko-Zielińska M. 2009, Próba charakterystyki biolektu – język a wiek, „Studia Linguistica” XXVIII, s. 117–123. Zaburzenie rozwoju językowego u dzieci i młodzieży. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli, IBE, 2022. Strona internetowa: https://dldandme.org Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie-stan obecny-perspektywy, Kraków 2016. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, Kraków 2021. Sękowska E., Język emigracji polskiej na świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Kraków 2010. Sławińska A., Zespół Aspergera u osób dorosłych – zbieżność z innymi zaburzeniami, zaburzenia współwystępujące i problemy towarzyszące, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 2014, 14 (4), s. 304–307. Szubrycht M., Autyzm. Bliski daleki świat, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2022. Tammet D.: Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera, tłum. M. Mysiorska, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2010. Nerenerg J., Neuroróżnorodne. Jak żyć w świecie skrojonym nie na naszą miarę? przeł. K. Byłów, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2022. Panasiuk J., Upośledzenie czy geniusz? Od Aspergera do sawanta, [w:] Obcy/inny – propozycje aplikacji pojęciowych, pod red. M. Karwatowskiej, R. Litwińskiego, A. Siwca, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018, s. 341-371. Materiały internetowe: Sheffer E., Dzieci Aspergera. Medycyna na usługach III Rzeszy – audiobook. Ławicka J., Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera – Audiobook. Weitz M. (reż.), Geniusz pamięci – film dokumentalny, 2005. Ramsey A. (reż.), Planeta Zespół Aspergera – film dokumentalny Rutkowski P., Łozińska S. (red.), 2014, Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego; Część I: Języki migowe — wprowadzenie (https://www.plm.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2012/10/Rutkowski-Lozinska-Lingwistyka-przestrzeni-i-ruchu.pdf). Rutkowski P., Talipska M., 2014, Kształcenie akademickie głuchych, [w:] Edukacja głuchych, red. M. Sak, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 82-88 (https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Edukacja%20gluchych.pdf). Rutkowski P., Mostowski P., 2017, Polski język migowy narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu, Trendy. Internetowe czasopismo edukacyjne 1, 18-22 (https://www.plm.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2012/07/Rutkowski-Mostowski-Polski-jezyk-migowy-narzedziem-przeciwdzialania-wykluczeniu.pdf). Łozińska S., Rutkowski P, 2017, Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych, Horyzonty Wychowania / Horizons of Education 16 [38], 91-108, DOI: 10.17399/HW.2017.163806 (https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/797/1252). „Oczami głuchego” , film, [https://www.youtube.com/watch?v=fFwo84Dt3rg] |
Efekty uczenia się: |
. Po zajęciach Studenci/Studentki • znają i rozumieją specjalne potrzeby komunikacyjne wybranych grup społecznych (np. seniorów, osób z niepełnosprawnościami); • potrafią dostosować własne teksty do potrzeb komunikacyjnych wybranych grup społecznych oraz świadomie korzystać podczas tworzenia tekstów użytkowych z wiedzy o stanie kompetencji komunikacyjnych w polskim społeczeństwie • są gotowi/gotowe uwrażliwiać innych pracowników urzędów i firm na potrzeby innych – bez względu na wiek, poziom niepełnosprawności czy poziom wykształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na platformie Classroom. Do zaliczenia konieczne uzyskanie min. 50% punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
WYK
WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Aleksandra Żurek-Huszcz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Biedrzycki, Piotr Kajak, Agnieszka Maryniak, Jolanta Panasiuk, Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, Paweł Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.