Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3004-SP-TZJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego
Jednostka: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum"
Grupy: Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego
Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego - roczne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego w zakresie pięciu sprawności: rozumienia ze słuchu, poprawności gramatycznej, rozumienia tekstów pisanych, pisania i mówienia na wszystkich poziomach zaawansowania.

Zagadnienia:

1. Poziomy znajomości języka polskiego jako obcego. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Standaryzacja nauczania polszczyzny cudzoziemców.

2. Testowanie znajomości języka polskiego, klasyfikacja testów.

3. Typy zadań w testach - kryteria doboru.

4. Materiały dydaktyczne (zbiory testów).

5. Ocenianie uczących się.

Pełny opis:

W 2004 roku odbył się pierwszy państwowy egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego. System certyfikacji zmienił podejście do testowania, pojawiły się nowe (lub stare w nowej formie) typy zadań, którymi mierzymy stopień biegłości językowej. Celem zajęć jest zapoznanie Studenta z zagadnieniem testowania języków obcych (w szczególności jpjo), jak również z historią i funkcjonowaniem systemu certyfikacji jpjo oraz z jego wpływem na współczesną glottodydaktykę.

Literatura:

• materiały przygotowane przez prowadzącą,

• Standardy wymagań egzaminacyjnych,

• Przykładowe testy dla poziomów B1, B2 i C2,

• Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych,

Tłum.: Małgorzata Gaszyńska-Magiera, Anna Seretny;

• Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, red.: Anna Seretny, Ewa Lipińska

• A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005

• Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Praca zbiorowa pod redakcją E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006

• Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003

Bibliografia:

ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, 2005, red. A. Seretny, E. Lipińska, Universitas, Kraków.

ESOKJ: Europejski system opisu kształcenia językowego. Uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Council of Europe, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.

Lipińska E., Seretny A., 2011, Przewodnik po egzaminach certyfikatowych, Universitas, Kraków.

Opisywanie, rozwijanie i testowanie biegłości językowej, 2004, red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska, Universitas, Kraków.

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 – C2, 2016, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Efekty uczenia się:

Studenci znają różne rodzaje testów językowych; poznają system certyfikacji jpjo, wiedzą, jaki wpływ wywarł ona na współczesną glottodydaktykę (nowe podręczniki, pomoce dydaktyczne, nowe typy zadań testujące biegłość językową w każdej z pięciu sprawności), poznają standardy wymagań egzaminacyjnych zgodne z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. Studenci potrafią sami konstruować ćwiczenia testujące, ze szczególnym uwzględnieniem zadań na rozumienie ze słuchu (ze względu na trudności techniczne związane z pozyskiwaniem autentycznych nagrań spełniających wymogi

certyfikacji

Metody i kryteria oceniania:

praca domowa (pisemna), obecność i aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład konwersatoryjny, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Zych
Prowadzący grup: Justyna Zych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład konwersatoryjny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)