Wiedza o sztuce Słowenii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL1WOSL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.901
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o sztuce Słowenii |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć Slawistyki Zajęcia specjalnościowe na 1L |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentujący rolę sztuki powstałej na ziemiach słoweńskich w formowaniu się kultury słoweńskiej i sfery symbolicznej obszaru słoweńskiego. W systematycznej prezentacji poszczególnych okresów i kierunków sztuki od czasów prehistorycznych po współczesność, ukazywane są cechy architektury i sztuk plastycznych, charakterystycznej dla kolejnych epok, omawiane z odwołaniami do przykładów sztuki Słowenii. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie istotnych miejsc sztuki i estetyki w kulturze Słowenii. Słuchacze zapoznają się z głównymi zagadnieniami historii sztuki, na które złożą się tematy słoweńskiej ikonografii, malarstwa, architektury, rzeźby, rzemiosła artystycznego, literatury, muzyki. Poruszone zostaną tematy tradycyjnej i współczesnej słoweńskiej sztuki oraz estetyki od czasów najdawniejszych do współczesności, prezentowane w porządku historycznym i z uwzględnieniem kontekstu kulturowego. Przedstawione zostaną również szczegółowo zagadnienia estetyki wybranych dziedzin kultury słoweńskiej. Konwersatorium ma także zapewnić uczestnikom praktyczną wiedzę z zakresu posługiwania się podstawowymi narzędziami analizy różnych dzieł sztuki (również analizy ikonologicznej), a ponadto zaznajomić z kanonem artystycznym w kontekście zjawisk kulturowych regionu i Europy. |
Literatura: |
Vojeslav Molè, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962. Kraków i Lublana a mit Europy Środkowej, red. Jacek Purchla, Kraków 2007 [Artykuły: Peter Krečič, Lublana – czy miasto także śródziemnomorskie? Doświadczenie Plečnika; Damjan Prelovšek, „Lublana Plečnika”, tłum. obu tekstów Joanna Pomorska]. France Stele, Stanko Klinar, Neznana Slovenija = Unknown Slovenia = Unbekanntes Slowenien = Slovenia, Ljubljana: Cankarjeva založba, 1991. Guide to slovenian museums and galleries, [collected and ed. by Jana Šubic, Elizabeta Petruša Štrukelj, Metka Fujs; transl. Sebastjan Vörös] Ljubljana 2008. Barbara Jaki, Guide to the permanent collection : painting and sculpture in Slovenia from the 13th to the 20th Century, National Gallery of Slovenia, Ljubljana 1999. Baroque Ljubljana, red. Metoda Kemperl, Matej Klemenčič, Igor Weigl, Ljubljana 2007. Cezary Wąs, Architektura Jože Plečnika, Wrocław : Muzeum Architektury, 2004. Peter Krečič, Jože Plečnik: architekt i wizjoner = architect and visionary, 1872-1957, [tł. Barbara Andrunik et al.]. Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, 2006. Zdzisława i Tomasz Tołłoczko Josip Plečnik - jeden z prekursorów tradycjonalnego modernizmu: ze studiów nad ewolucją architektury od akademickiego klasycyzmu ku zmodernizowanemu klasycyzmowi, Kraków 1999. 20th century architecture: from modernist to contemporary: guide to architecture / [written by Stane Bernik et al.; English transl. Barbara Simoniti]. Ljubljana, 2003. Meta Kordiš, Gospodična, vi ste lepi kot plakat: plakat v Ljubljani med obema svetovnima vojnama, Ljubljana 2005. Neue Slowenische Kunst jako projekt polityczny, w: Komunizm na peryferiach. Rubieże ideologii i rzeczywistości społecznej, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, Warszawa – Kraków 2013. Joanna Szczepanik, Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst : wieloaspektowość i kolektywizm, Gdańsk 2014. Ausstellung Laibach Kunst - Rekapitulacja 2009, MS Muzeum Sztuki, 26.05.-23.08.2009, Łódź, red. Naomi Henning, Wiktor Skok ; tł. Marjan Golobič et al.; Łódź: Muzeum Sztuki, cop. 2009. Andrej Rijavec, Twentieth century slovene composers = Slovenische Komponisten des 20. Jahrhunderts, Ljubljana 1975. Zaproponowany wybór literatury przedmiotu wynika z jej dostępności w warszawskich bibliotekach. Dodatkowa specjalistyczna literatura będzie dobierana odpowiednio do zainteresowań i potrzeb studentów. Zakres literatury obowiązkowej do egzaminu zostanie przedstawiony podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - terminologię architektoniczną i plastyczną właściwą dla danego kierunku sztuki - złożoność interpretacji danych epok artystycznych oraz zdaje sobie sprawę z polemiki w tym zakresie toczonej - wzajemne powiązania między sztuką, literaturą, językiem, polityką oraz ich historyczne konteksty na obszarze słoweńskim - związki między kształtowaniem się i aktualnym stanem kultury słoweńskiej a kulturowym i instytucjonalnym kontekstem europejskim - sposoby analizy tekstów kultury słoweńskiej pochodzących z różnych sfer praktyk - czynniki warunkujące kształtowanie się sfery symbolicznej kultury słoweńskiej. Student/ka potrafi: - wskazać najważniejsze zabytki architektury i sztuk plastycznych Słowenii, charakterystyczne dla poszczególnych epok - scharakteryzować kolejno najważniejsze cechy kulturowe danej epoki i opisać specyfikę typowych dla niej dzieł artystycznych - dokonać samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuk pięknych - wskazać realizacje stylu artystycznego charakterystycznego dla danej epoki oraz rozszerzyć kontekst jego powstania, określić inspiracje i wpływy zewnętrzne - analizować najważniejsze zjawiska i ruchy artystyczne Słowenii w kontekście współczesności, a także w perspektywie diachronicznej - wykorzystywać różne źródła oraz dzieła sztuk pięknych w celu analizy zjawisk społecznych i kulturowych na gruncie słoweńskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria: - aktywność na zajęciach; zaliczenie testu pierwszym semestrze i testu w drugim semestrze. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Szacowany rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach: 60 h – 2 ECTS praca własna studenta: 120 h – 4 ECTS łącznie: 6 ECTS Możliwe dwie nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.