Praktyczna nauka języka czeskiego (B1)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL3CZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.101
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka czeskiego (B1) |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć Slawistyki Praktyczna nauka języka specjalności 1L |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | czeski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Lektorat języka czeskiego dla studentów slawistyki, rozpoczynających naukę tego języka. Poziom biegłości po zakończeniu kursu: B1 według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment). |
Pełny opis: |
Zakres tematów omawianych na lektoracie: Zagadnienia leksykalne: poznajemy się – kim jesteśmy, profesje, narodowości w mieście i poza miastem – orientacja w przestrzeni, środki transportu, podróżowanie dalekie i bliskie w kuchni i w restauracji – produkty spożywcze, napoje, dania, przepisy, gotowanie i zamawianie jedzenia rodzina – nazwy członków rodziny, zawarcie związku małżeńskiego i partnerskiego, zwyczaje w rodzinie, etapy życia czas – godziny, pory dnia, dni tygodnia, miesiące, rodziny i imienny, umawianie się na spotkania style życia życie w kiedyś i dziś – typowy dzień, wspomnienia z dzieciństwa, z wakacji, znane czeskie postacie historyczne dom i mieszkanie – wynajem nieruchomości, przeprowadzka, urządzanie wnętrza, pomieszczenia i ich rozkład, meble i pozostałe wyposażenie, przestrzeń wokół domu planowane – wyjazdy, wakacje, problemy podczas podróży jacy jesteśmy - wygląd i charakter człowieka, moda i ubrania tradycyjne czeskie święta pogoda – prognoza pogody, pory roku, technologia i nowoczesna komunikacja zwierzęta – wizyta w zoo, nazwy zwierząt domowych i dzikich praca – poszukiwanie pracy, rozmowa o pracę kultura – w kinie, teatrze, galerii sztuki, znani czescy artyści Uwaga: jeden temat może być omawiany na więcej niż jednym spotkaniu i w innej kolejności niż przedstawiona poniżej. Zagadnienia gramatyczne: odmiana rzeczowników, przymiotników i zaimków przez przypadki przymiotniki dzierżawcze – formy podstawowe stopniowanie przymiotników liczebniki główne i porządkowe zaimki dzierżawcze przyimki czas teraźniejszy, przyszły, przeszły czasowniki modalne długie i krótkie czasowniki ruchu aspekt tryb rozkazujący tryb przypuszczający |
Literatura: |
I. Reskova, M. Pintarova "Communicative Czech elementary" z zeszytem ćwiczeń I. Reskova, M. Pintarova "Communicative Czech intermediate" z zeszytem ćwiczeń L. Holá, "Česky krok za krokem 1" z dwoma zeszytami ćwiczeń Materiały dodatkowe: artykuły prasowe i internetowe, fragmenty filmów i programów telewizyjnych, materiały audio, gry językowe, wybrane ćwiczenia z innych podręczników, materiały własne lektora |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - wymowę czeską, specyfikę czeskich głosek. - formy przypadków gramatycznych, podstawowe formy przymiotników dzierżawczych, czas teraźniejszy, przeszły i przyszły, trybu rozkazującego przypuszczającego, czasowniki modalne, czasowniki ruchu, najczęściej używane przyimki, liczebniki główne i porządkowe - podstawowe słownictwo przydatne w komunikacji w różnych sytuacjach życia codziennego - sposoby zwracania się do osób w różnym wieku, najczęściej używane zwroty grzecznościowe i ostrzeżenia - podstawowe informacje o Republice Czeskiej i Czechach konieczne przy komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka - proste teksty mówione i pisane - wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu) Student/ka potrafi: - swobodnie się komunikować w sytuacjach życia codziennego, reaguje poprawnie na komunikaty. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, umie podtrzymać konwersację - uchwycić sens wypowiedzi, zawarty w krótkich przekazach, ogłoszeniach - znaleźć informację w codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, listy prywatne, artykuły prasowe, proste filmy, podcasty - użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać otaczającą rzeczywistość, swoje doświadczenia, plany, wyrazić wątpliwości, wydać komunikat - reagować poprawnie językowo i poza językowo w różnych sytuacjach - napisać e-mail, list, notatkę na znane tematy, streścić usłyszany lub przeczytany tekst na tematy ogólne - wyszukać proste informacje źródłowe z wykorzystaniem różnych środków i metod Student/ka jest gotowa/gotów do: - respektowania zasad komunikacji społecznej charakterystycznych dla kultury czeskiej - zauważania różnic kulturowych i jest otwarty/a na odmienność kultury czeskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń. Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego: # zaliczenie wszystkich krótkich sprawdzianów pisemnych i ustnych # aktywność na zajęciach; # bieżące przygotowanie do zajęć # zaliczenie testu semestralnego Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. W części pisemnej sprawdzane są: wiedza z zakresu form i konstrukcji gramatycznych, opanowanie leksyki, rozumienie tekstu pisanego i słyszanego, pisanie. W części ustnej sprawdzane są: umiejętność wypowiadania się na znany temat, sprawność komunikacyjna Na zaliczenie końcowe składają się: oceny uzyskiwane podczas regularnej pracy na lektoracie oraz wynik egzaminu końcowego. Student ma prawo do 4 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zięciach: 240 h – 8 ECTS przygotowanie bieżące do zajęć: 50- 60 h – 2 ECTS przygotowanie do testów śródsemestralnych i do egzaminu: 50- 60 h – 2 ECTS łącznie: 12 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT LEK
LEK
ŚR LEK
LEK
CZ LEK
LEK
PT LEK
LEK
|
Typ zajęć: |
Lektorat, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakubowska, Teresa Piotrowska-Małek | |
Prowadzący grup: | Anna Jakubowska, Teresa Piotrowska-Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT LEK
ŚR LEK
CZ LEK
PT LEK
|
Typ zajęć: |
Lektorat, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Anna Jakubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.