Słowiańszczyzna w kulturze współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL4-SWKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.902
|
Nazwa przedmiotu: | Słowiańszczyzna w kulturze współczesnej |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na 2L Slawistyka, bohemistyka - 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Slawistyka, bułgarystyka - 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium o profilu kulturoznawczym na temat obecności tradycji słowiańskiej w kulturze współczesnej. |
Pełny opis: |
1. Konwersatorium ma profil kulturoznawczy i poświęcone jest badaniu obecności tradycji słowiańskiej w kulturze XX i XXI wieku, przede wszystkim w krajach słowiańskich, ale z uwzględnieniem szerszego kontekstu europejskiego i globalnego. Punktem wyjścia jest przeszłość – od pradziejów, przez mitologię i folklor Słowian, aż po oświeceniowe i romantyczne początki zainteresowania Słowiańszczyzną, zrodzone z potrzeby zrozumienia genezy i tożsamości narodów słowiańskich. 2. Zasadniczy nacisk położony zostaje na współczesne konteksty funkcjonowania tradycji słowiańskiej. Zajęcia obejmują analizę sposobów, w jakie motywy i wyobrażenia słowiańskości obecne są we współczesnych narracjach światopoglądowych, praktykach społecznych i twórczości artystycznej. Mają na celu nie tylko zapoznanie studentek i studentów z dziedzictwem kulturowym Słowian, lecz także refleksję nad jego aktualnymi przekształceniami i przywołaniami. 3. W toku zajęć omawiane są również metody służące badaniu słowiańskich tradycji kulturowych oraz ich rekontekstualizacji. Podstawę dydaktyczną stanowi analiza tekstów kultury oraz związanych z nimi źródeł naukowych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona rozwijaniu umiejętności interpretacji kulturowej i krytycznego myślenia. Główne pytanie, które towarzyszyć będzie zajęciom, dotyczy przyczyny trwałości, popularności oraz zmienności tradycji słowiańskiej we współczesnym świecie. Tematy zajęć: - Wprowadzenie: w kręgu wyobrażeń zbiorowych - Fascynacja Słowiańszczyzną na przestrzeni dziejów - Słowianie vs. chrześcijanie – współczesna wizja konfliktu religijnego - Od „słowiańskich run” do słowiańskiego esperanto - Kicz słowiański - Słowiańskość dla dzieci - Rodzimowierstwo między religią a polityką - Turboslawizm, czyli alternatywna wizja historii - Słowiańskie dożynki z perspektywy politycznej - Jasnowidzenie – słowiańska specjalność - Słowiańskie demony w chrześcijańskim przebraniu - Baba Jaga – prowokacja feministyczna - Z chłopa pan: wampir - Podsumowanie: słowiańska retrotopia |
Literatura: |
Bibliografia w języku polskim: - Benedict Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1991. - Grzegorz Antosik, Michał Łuczyński, Badania nad wierzeniami Słowian. Wczoraj, dziś, jutro, Owidz 2020. - Marc Augé, Duch pogaństwa, Warszawa 2010. Doris Bachmann-Medick, Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Warszawa 2012. - Chris Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2003. - Zygmunt Bauman, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, Warszawa 2018. - Artur Błażejewski, Starożytni Słowianie, Wrocław 2007. - Maria Bobrownicka, Narkotyk mitu: szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych, Kraków 1995. - Hermann Broch, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998. - Aleksander Brückner, Mitologia słowiańska, Kraków 2021. - Gilbert Durand, Wyobraźnia symboliczna, Warszawa 1986. - Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, red. A. Barnard, J. Spencer, Warszawa 2008. - Marcello Garzaniti, Słowianie. Historia, kultury i języki, Łódź 2023. - Aleksander Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2008. - Idee wspólnotowe Słowiańszczyzny, red. A. Mikołajczak, W. Szulc, B. Zieliński, Poznań 2004. - Kamil Janicki, Cywilizacja Słowian. Prawdziwa historia największego ludu Europy, Poznań 2023. - Maria Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2006. - Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008. - Paweł Jasienica, Słowiański rodowód, Warszawa 1978. - Zbigniew Kaźmierczyk, Słowiańska psychomachia Mickiewicza, Gdańsk 2012. - Jerzy Kłoczkowski, Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 2003. - Adam F. Kola, Słowianofilstwo czeskie i rosyjskie w ujęciu porównawczym, Łódź 2004. - Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Warszawa 2005. - Damian Kubik, Południowosłowiańska „kultura wyobrażona”. Projekt Mickiewiczowski a dziewiętnastowieczne dyskursy kulturowe w Serbii i Chorwacji, Kraków 2015. - Justyna Kurczak, Historiozofia nadziei. Romantyczne słowianofilstwo polskie, Łódź 2000. - Lilla Moroz-Grzelak, Bracia Słowianie. Wizja wspólnoty a rzeczywistość, Warszawa 2011. - Kazimierz Moszyński, Kultura ludowa Słowian. Część I. Kultura materialna, Warszawa 2009. - Kazimierz Moszyński, Kultura ludowa Słowian. Część II. Kultura duchowa, Warszawa 2010. - Eduard Mühle, Słowianie. Rzeczywistość i fikcja wspólnoty. VI–XV wiek, Warszawa 2020. - Monika Rudaś-Grodzka, Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa 2013. - Słowianie i Słowiańszczyzna – pojęcia i rzeczywistość dawniej i dziś, red. K. Handke, Warszawa 2002. - Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań 1987. - Słownik polskiej bajki ludowej, red. V. Wróblewska, https://bajka.umk.pl/. - Anthony D. Smith, Etniczne źródła narodów, Kraków 2009. - Jerzy Strzelczyk, Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian, Poznań 1998. - Andrzej Szyjewski, Religia Słowian, Kraków 2003. - Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, Kraków 2008. - Stanisław Urbańczyk, Dawni Słowianie. Wiara i kult, Wrocław 1991. - Borys A. Uspieński, Kult św. Mikołaja na Rusi, Lublin 1985. - Wokół słowianofilstwa, red. J. Dobieszewski, Warszawa 1998. - Larry Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie oświecenia, Kraków 2020. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: – zasady interpretacji tekstów kultury reprezentujących różne obszary życia społeczno-kulturowego w wybranych krajach słowiańskich, ze szczególnym uwzględnieniem zachodniosłowiańskich i południowosłowiańskich kontekstów, w powiązaniu z dziedzictwem tradycji słowiańskiej; – mechanizmy współzależności między rozmaitymi formami praktyk kulturowych (takimi jak literatura, film, język, działania medialne czy polityczne) a społecznymi procesami przekształcania i reinterpretowania słowiańskości we współczesnym dyskursie kulturowym. Student/ka potrafi: – posługiwać się zróżnicowanymi materiałami źródłowymi w analizie wybranych zjawisk i procesów kulturowych charakterystycznych dla obszaru Słowiańszczyzny oraz adekwatnie dobierać metody badawcze do specyfiki podejmowanych tematów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przebieg zajęć: Każde zajęcia mają formę rozmowy prowadzącego ze student(k)ami na jeden z tematów związanych z obecnością tradycji słowiańskiej w kulturze współczesnej. Punktem wyjścia do rozmowy są teksty lub materiały audiowizualne udostępnione przez prowadzącego z co najmniej kilkudniowym wyprzedzeniem w formie elektronicznej (przesyłane na adresy e-mail w domenie „student.uw.edu.pl”). Dodatkowo studenci/studentki otrzymują pytania pomocnicze dotyczące każdego z tekstów/materiałów, które mają ukierunkować ich interpretację. Warunki zaliczenia: - obecność na zajęciach (obecność jest sprawdzana na początku każdych zajęć, dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w przypadku każdej ponadlimitowej nieusprawiedliwionej nieobecności należy napisać dodatkową - zadaną przez prowadzącego - pracę zaliczeniową dotyczącą tematu opuszczonych zajęć) - przygotowanie do zajęć na podstawie zadanych wcześniej tekstów i wykazywanie się ich znajomością podczas zajęć (każde zajęcia rozpoczynają się krótką pisemną odpowiedzią studentów/studentek na pytanie sprawdzające znajomość tych tekstów; w przypadku nieprzygotowania do zajęć należy napisać pracę je zaliczającą - na temat związany z nimi, zadany przez prowadzącego) - napisanie pracy zaliczeniowej o objętości minimum pięciu stron na temat zaproponowany przez studenta/studentkę i uzgodniony z prowadzącym zajęcia lub zaproponowany przez prowadzącego Ocena końcowa: Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie pracy zaliczeniowej, z uwzględnieniem aktywności studenta/studentki podczas zajęć, odnoszącej się do znajomości zadanych tekstów. Osoby aktywne w tym zakresie mogą liczyć na podwyższenie oceny. Rozkład pracy studenta/studentki: - uczestniczenie w zajęciach: 30 godzin = 1 ECTS - regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 godzin = 1 ECTS - napisanie pracy zaliczeniowej: 60 godzin = 2 ECTS Korzystanie ze sztucznej inteligencji: Zasady wykorzystywania przez studentów/studentki narzędzi sztucznej inteligencji podczas pisania pacy zaliczeniowej określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studenci/studentki mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycjusz Pająk | |
Prowadzący grup: | Patrycjusz Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycjusz Pająk | |
Prowadzący grup: | Patrycjusz Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.