University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Slavia in contemporary culture

General data

Course ID: 3005-KL4-SWKW
Erasmus code / ISCED: 08.902 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0229) Humanities (except languages), not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Slavia in contemporary culture
Name in Polish: Słowiańszczyzna w kulturze współczesnej
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: (in Polish) Slawistyka, bohemistyka - 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
(in Polish) Slawistyka, bułgarystyka - 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Obligatory Courses (the 2nd year of BA studies)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Konwersatorium o profilu kulturoznawczym na temat obecności tradycji słowiańskiej w kulturze współczesnej.

Full description: (in Polish)

1. Konwersatorium ma profil kulturoznawczy i poświęcone jest badaniu obecności tradycji słowiańskiej w kulturze XX i XXI wieku, przede wszystkim w krajach słowiańskich, ale z uwzględnieniem szerszego kontekstu europejskiego i globalnego. Punktem wyjścia jest przeszłość – od pradziejów, przez mitologię i folklor Słowian, aż po oświeceniowe i romantyczne początki zainteresowania Słowiańszczyzną, zrodzone z potrzeby zrozumienia genezy i tożsamości narodów słowiańskich.

2. Zasadniczy nacisk położony zostaje na współczesne konteksty funkcjonowania tradycji słowiańskiej. Zajęcia obejmują analizę sposobów, w jakie motywy i wyobrażenia słowiańskości obecne są we współczesnych narracjach światopoglądowych, praktykach społecznych i twórczości artystycznej. Mają na celu nie tylko zapoznanie studentek i studentów z dziedzictwem kulturowym Słowian, lecz także refleksję nad jego aktualnymi przekształceniami i przywołaniami.

3. W toku zajęć omawiane są również metody służące badaniu słowiańskich tradycji kulturowych oraz ich rekontekstualizacji. Podstawę dydaktyczną stanowi analiza tekstów kultury oraz związanych z nimi źródeł naukowych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona rozwijaniu umiejętności interpretacji kulturowej i krytycznego myślenia. Główne pytanie, które towarzyszyć będzie zajęciom, dotyczy przyczyny trwałości, popularności oraz zmienności tradycji słowiańskiej we współczesnym świecie.

Tematy zajęć:

- Wprowadzenie: w kręgu wyobrażeń zbiorowych

- Fascynacja Słowiańszczyzną na przestrzeni dziejów

- Słowianie vs. chrześcijanie – współczesna wizja konfliktu religijnego

- Od „słowiańskich run” do słowiańskiego esperanto

- Kicz słowiański

- Słowiańskość dla dzieci

- Rodzimowierstwo między religią a polityką

- Turboslawizm, czyli alternatywna wizja historii

- Słowiańskie dożynki z perspektywy politycznej

- Jasnowidzenie – słowiańska specjalność

- Słowiańskie demony w chrześcijańskim przebraniu

- Baba Jaga – prowokacja feministyczna

- Z chłopa pan: wampir

- Podsumowanie: słowiańska retrotopia

Bibliography: (in Polish)

Bibliografia w języku polskim:

- Benedict Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1991.

- Grzegorz Antosik, Michał Łuczyński, Badania nad wierzeniami Słowian. Wczoraj, dziś, jutro, Owidz 2020.

- Marc Augé, Duch pogaństwa, Warszawa 2010.

Doris Bachmann-Medick, Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Warszawa 2012.

- Chris Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2003.

- Zygmunt Bauman, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, Warszawa 2018.

- Artur Błażejewski, Starożytni Słowianie, Wrocław 2007.

- Maria Bobrownicka, Narkotyk mitu: szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych, Kraków 1995.

- Hermann Broch, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998.

- Aleksander Brückner, Mitologia słowiańska, Kraków 2021.

- Gilbert Durand, Wyobraźnia symboliczna, Warszawa 1986.

- Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, red. A. Barnard, J. Spencer, Warszawa 2008.

- Marcello Garzaniti, Słowianie. Historia, kultury i języki, Łódź 2023.

- Aleksander Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2008.

- Idee wspólnotowe Słowiańszczyzny, red. A. Mikołajczak, W. Szulc, B. Zieliński, Poznań 2004.

- Kamil Janicki, Cywilizacja Słowian. Prawdziwa historia największego ludu Europy, Poznań 2023.

- Maria Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2006.

- Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008.

- Paweł Jasienica, Słowiański rodowód, Warszawa 1978.

- Zbigniew Kaźmierczyk, Słowiańska psychomachia Mickiewicza, Gdańsk 2012.

- Jerzy Kłoczkowski, Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 2003.

- Adam F. Kola, Słowianofilstwo czeskie i rosyjskie w ujęciu porównawczym, Łódź 2004.

- Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Warszawa 2005.

- Damian Kubik, Południowosłowiańska „kultura wyobrażona”. Projekt Mickiewiczowski a dziewiętnastowieczne dyskursy kulturowe w Serbii i Chorwacji, Kraków 2015.

- Justyna Kurczak, Historiozofia nadziei. Romantyczne słowianofilstwo polskie, Łódź 2000.

- Lilla Moroz-Grzelak, Bracia Słowianie. Wizja wspólnoty a rzeczywistość, Warszawa 2011.

- Kazimierz Moszyński, Kultura ludowa Słowian. Część I. Kultura materialna, Warszawa 2009.

- Kazimierz Moszyński, Kultura ludowa Słowian. Część II. Kultura duchowa, Warszawa 2010.

- Eduard Mühle, Słowianie. Rzeczywistość i fikcja wspólnoty. VI–XV wiek, Warszawa 2020.

- Monika Rudaś-Grodzka, Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa 2013.

- Słowianie i Słowiańszczyzna – pojęcia i rzeczywistość dawniej i dziś, red. K. Handke, Warszawa 2002.

- Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań 1987.

- Słownik polskiej bajki ludowej, red. V. Wróblewska, https://bajka.umk.pl/.

- Anthony D. Smith, Etniczne źródła narodów, Kraków 2009.

- Jerzy Strzelczyk, Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian, Poznań 1998.

- Andrzej Szyjewski, Religia Słowian, Kraków 2003.

- Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, Kraków 2008.

- Stanisław Urbańczyk, Dawni Słowianie. Wiara i kult, Wrocław 1991.

- Borys A. Uspieński, Kult św. Mikołaja na Rusi, Lublin 1985.

- Wokół słowianofilstwa, red. J. Dobieszewski, Warszawa 1998.

- Larry Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie oświecenia, Kraków 2020.

Learning outcomes: (in Polish)

Student/ka zna i rozumie:

– zasady interpretacji tekstów kultury reprezentujących różne obszary życia społeczno-kulturowego w wybranych krajach słowiańskich, ze szczególnym uwzględnieniem zachodniosłowiańskich i południowosłowiańskich kontekstów, w powiązaniu z dziedzictwem tradycji słowiańskiej;

– mechanizmy współzależności między rozmaitymi formami praktyk kulturowych (takimi jak literatura, film, język, działania medialne czy polityczne) a społecznymi procesami przekształcania i reinterpretowania słowiańskości we współczesnym dyskursie kulturowym.

Student/ka potrafi:

– posługiwać się zróżnicowanymi materiałami źródłowymi w analizie wybranych zjawisk i procesów kulturowych charakterystycznych dla obszaru Słowiańszczyzny oraz adekwatnie dobierać metody badawcze do specyfiki podejmowanych tematów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przebieg zajęć:

Każde zajęcia mają formę rozmowy prowadzącego ze student(k)ami na jeden z tematów związanych z obecnością tradycji słowiańskiej w kulturze współczesnej. Punktem wyjścia do rozmowy są teksty lub materiały audiowizualne udostępnione przez prowadzącego z co najmniej kilkudniowym wyprzedzeniem w formie elektronicznej (przesyłane na adresy e-mail w domenie „student.uw.edu.pl”). Dodatkowo studenci/studentki otrzymują pytania pomocnicze dotyczące każdego z tekstów/materiałów, które mają ukierunkować ich interpretację.

Warunki zaliczenia:

- obecność na zajęciach (obecność jest sprawdzana na początku każdych zajęć, dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w przypadku każdej ponadlimitowej nieusprawiedliwionej nieobecności należy napisać dodatkową - zadaną przez prowadzącego - pracę zaliczeniową dotyczącą tematu opuszczonych zajęć)

- przygotowanie do zajęć na podstawie zadanych wcześniej tekstów i wykazywanie się ich znajomością podczas zajęć (każde zajęcia rozpoczynają się krótką pisemną odpowiedzią studentów/studentek na pytanie sprawdzające znajomość tych tekstów; w przypadku nieprzygotowania do zajęć należy napisać pracę je zaliczającą - na temat związany z nimi, zadany przez prowadzącego)

- napisanie pracy zaliczeniowej o objętości minimum pięciu stron na temat zaproponowany przez studenta/studentkę i uzgodniony z prowadzącym zajęcia lub zaproponowany przez prowadzącego

Ocena końcowa:

Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie pracy zaliczeniowej; uwzględnia też aktywność studenta/studentki podczas zajęć, odnoszącą się do znajomości zadanych tekstów (osoby aktywne mogą liczyć na podwyższenie oceny).

Rozkład pracy studenta/studentki:

- uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin = 1 ECTS

- regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 godzin = 1 ECTS

- napisanie pracy zaliczeniowej: 60 godzin = 2 ECTS

Korzystanie ze sztucznej inteligencji:

Zasady wykorzystywania przez studentów/studentki narzędzi sztucznej inteligencji podczas pisania pacy zaliczeniowej określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studenci/studentki mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Patrycjusz Pająk
Group instructors: Patrycjusz Pająk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2025/26" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-01-25
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Patrycjusz Pająk
Group instructors: Patrycjusz Pająk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-f5f652ca3 (2025-07-15)