Praktyczna nauka języka bułgarskiego (B2)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL4BU |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.102
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka bułgarskiego (B2) |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć Slawistyki Kontynuacja nauki języka specjalności na 2L |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | bułgarski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Student musi mieć zaliczony I rok studiów wraz z egzaminem z języka bułgarskiego na poziome A2 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs praktycznej nauki języka bułgarskiego przygotowujący studenta posiadającego wiedzę i umiejętności językowe na poziomie B1 do opanowania języka bułgarskiego na poziomie średniozaawansowanym wyższym (B2) według standardów A Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. |
Pełny opis: |
Zakres tematów omawianych na lektoracie (materiały powtórzeniowe oraz nowe wiadomości): Zagadnienia leksykalne: • Ludzie – wygląd, cechy charakteru; rodzina, zawody członków rodziny, relacje w rodzinie i podział obowiązków; problemy w relacjach międzyludzkich, konflikty międzypokoleniowe; obcokrajowiec, stereotypy; savoir vivre; • Mieszkanie – opis mieszkania; umeblowanie; położenie, koszty utrzymania, awarie, drobne remonty; wynajem mieszkania; • Usługi – na poczcie; w banku; u fotografa; w salonie urody; u szewca; wypożyczenie DVD, książek; wypożyczenie samochodu; na stacji benzynowej; usługi remontowe; • Praca – zawody i stanowiska; rynek pracy; kwalifikacje; szukanie pracy; bezrobocie; urlop, wynagrodzenie, emerytura, ubezpieczenia społeczne; • Zakupy – rodzaje sklepów; rodzaj zapłaty – gotówką, kartą kredytową/debetowa, na raty, kredyty; zakupy online; zniżki i wyprzedaże; reklama i promocje; reklamacje; • Żywność i żywienie – lokale gastronomiczne; żywność i napoje; przepisy kulinarne; diety i zdrowe odżywianie; • Transport i podróżowanie – komunikacja miejska; biura podróży; wycieczki; pomniki przyrody i zabytki; wakacje nad morzem i w górach; • Czas wolny, kultura, rozrywka, sport – rodzaje rozrywki (książki, kino, teatr, koncerty, wystawy); zainteresowania, hobby; sposoby spędzania czasu wolnego oraz wakacji; sport; • Zdrowie – zdrowie i profilaktyka; choroby i ich leczenie; wizyta u lekarza i dentysty; w aptece; • Natura i środowisko – klimat i pory roku; świat roślin oraz zwierząt; problemy ekologiczne; • Nauka i technika – rozwój nauki i technologii; badania naukowe; komunikacja elektroniczna; • Media – prasa; radio; telewizja; Internet; • Edukacja – system szkolny; proces nauczania; życie studenckie; • Święta i świętowanie – święta rodzinne; święta narodowe; święta religijne; zwyczaje i tradycje; • Problemy i zjawiska społeczne – system wartości; konflikty społeczne; przestępczość; uzależnienia; wymiar sprawiedliwości i in. • Bułgaria – kraj i jego mieszkańcy, zwyczaje i tradycje; stereotypy; symbolika narodowa; Uwaga: jeden temat może być omawiany na więcej niż jednym spotkaniu i w innej kolejności niż przedstawiona poniżej. Zagadnienia gramatyczne: • Rzeczowniki – rodzaj, liczba, rodzajniki; rzeczowniki odczasownikowe; • Przymiotniki – rodzaj, liczba, rodzajniki; stopniowanie przymiotników; łączliwość składniowa z rzeczownikami; • Zaimki – zaimki osobowe, krótkie formy biernikowe i celownikowe zaimków; zaimki wskazujące, pytające, względne , nieokreślone, upowszechniające oraz przeczące; krótkie i pełne formy zaimków dzierżawczych; • Liczebniki – główne i porządkowe; • Czasowniki – aspekt; czasy – teraźniejszy, przyszły, przeszły dokonany (aoryst), przeszły niedokonany (imperfectum), przeszły nieokreślony (perfectum), zaprzeszły (pluquamperfectum), przyszły w przeszłości (futurum exactum); imiesłowy; strona bierna; tryb rozkazujący – formy złożone; tryb nieświadka; • Słowotwórstwo – sufiksacja rzeczowników i przymiotników; prefiksacja i sufiksacja czasowników; wyrazy złożone; • Przyimki – rodzaje (przestrzeń i czas); użycie przyimków z czasownikami ruchu; • Składnia – zdania proste; struktury składniowe z czasownikiem съм i имам; struktury bezosobowe – има/няма; да – konstrukcje; zdania złożone (spójniki: а, но, обаче, който, за да, защщото, когато, където, ако, тъй като, така и, или-или, ту-ту, нито-нито, не само, но и, както – така и, докато i in.) |
Literatura: |
Podręczniki główne: • Ж. Колева, Л. Иванова, БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ЗА ЧУЖДЕНЦИ – 2. ЧАСТ. ДА ОБЩУВАМЕ НА БЪЛГАРСКИ • Е. Хаджиева, Н. Гарибова и др., БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ЗА ЧУЖДЕНЦИ – ОБЩ КУРС Materiały dodatkowe: Wybrane materiały i ćwiczenia z innych podręczników języka bułgarskiego, materiały audio, gry językowe, artykuły prasowe internetowe, fragmenty filmów i programów telewizyjnych, materiały własne lektora. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - uproszczone teksty pisane i mówione dotyczące omawianych tematów - w ogólnych zarysach teksty autentyczne dotyczące omawianych tematów - niektóre aspekty życia codziennego Bułgarii - funkcjonowanie systemu językowego języka bułgarskiego oraz posiada podstawowe informacje dotyczące zależności między językiem a kulturą Student/ka potrafi: - stosować większość reguł bułgarskiej komunikacji społecznej - komunikować się z zachowaniem zasad etykiety językowej i specyfiki zachowań komunikacyjnych w języku bułgarskim - pracować w grupie i współdziałać w wykonaniu zadań - tworzyć proste wypowiedzi ustne w języku bułgarskim na znany temat - streścić i skomentować uproszczony tekst gazetowy, napisać rozprawkę na podstawie spreparowanego tekstu i sporządzić notatkę na podstawie wybranych informacji - przekazać podstawowe informacje, dotyczące kultury i historii Bułgarii w języku bułgarskim - wymawiać głoski w sposób zbliżony do wymowy rodzimych użytkowników języka bułgarskiego oraz mówi z intonacją i akcentem zbliżonym do intonacji i akcentu rodzimych użytkowników języka bułgarskiego. Student/ka jest gotowa/gotów do: - respektowania zasad komunikacji społecznej charakterystycznych dla kultury bułgarskiej - zauważania różnic kulturowych i jest otwarty/a na odmienność kultury bułgarskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń. Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego: zaliczenie wszystkich krótkich sprawdzianów pisemnych i ustnych aktywność na zajęciach; bieżące przygotowanie do zajęć zaliczenie testu semestralnego. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. W części pisemnej sprawdzane są: wiedza z zakresu form i konstrukcji gramatycznych, opanowanie leksyki, rozumienie tekstu pisanego i słyszanego, pisanie. W części ustnej sprawdzane są: umiejętność wypowiadania się na znany temat, sprawność komunikacyjna Na zaliczenie końcowe składają się: oceny uzyskiwane podczas regularnej pracy na lektoracie oraz wynik egzaminu końcowego. Student ma prawo do 4 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Szacowany rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zięciach: 240 h – 8 ECTS przygotowanie bieżące do zajęć: 50- 60 h – 2 ECTS przygotowanie do testów śródsemestralnych i do egzaminu: 50- 60 h – 2 ECTS łącznie: 12 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT LEK
ŚR LEK
LEK
CZ LEK
LEK
PT LEK
LEK
|
Typ zajęć: |
Lektorat, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ignacy Doliński, Yordanka Ilieva-Cygan | |
Prowadzący grup: | Ignacy Doliński, Yordanka Ilieva-Cygan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.