Praktyczna nauka języka czeskiego (B2)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL4CZE |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.101
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka czeskiego (B2) |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć Slawistyki Kontynuacja nauki języka specjalności na 2L |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | czeski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs praktycznej nauki języka czeskiego przygotowujący studenta posiadającego wiedzę i umiejętności językowe na poziomie B1 do opanowania języka czeskiego na poziomie średniozaawansowanym wyższym (B2) według standardów A Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. |
Pełny opis: |
Zakres tematów omawianych na lektoracie (materiały powtórzeniowe oraz nowe wiadomości): Uwaga: jeden temat może być omawiany na więcej niż jednym spotkaniu i w innej kolejności niż przedstawiona poniżej. Zagadnienia leksykalne: - Kim jesteśmy, listy, kontakty towarzyskie, przyjaciele, formularze urzędowe - Relacje rodzinne - tradycyjne i nietradycyjne rodziny, spotkania, restauracje i kawiarnie - Jak mieszkamy - mieszkania typowe i nietypowe, poszukiwanie mieszkania (rozumienie i pisane ogłoszeń mieszkaniowych) - Podróżowanie wczoraj i dziś - w mieście, w kraju i za granicą, wycieczki i wakacje, zasady ruchu drogowego (znaki drogowe) - Praca - poszukiwanie pracy (CV, list motywacyjny, rozmowa o pracę) - Obchodzenie świąt i rocznic - życzenia, gratulacje, kondolencje, zaproszenia i wizyty - Hobby w naszym życiu - zwierzęta, zakupy, ulubione czynności - Współczesne społeczeństwo a stereotypy płci, wartości - typowe zawody męskie i kobiece, feminizm - Sporty i gry - czescy sportowcy i wynalazcy - Styl życia i zdrowie - choroby i ich leczenie - Kultura i sztuka - festiwale, koncerty, muzea - Jacy jesteśmy i jak wyglądamy - moda, ubiory - Media w dzisiejszym świecie - czeskie gazety i czasopisma, internet - Nasz świat - nasza planeta - ekologia, pogoda - Inwestycje, handel, przedsiębiorczość - zachowania w firmie, korespondencja handlowa, delegacje Zagadnienia gramatyczne: - deklinacja rzeczowników, przymiotników i zaimków (również wyjątki w odmianie, zaimki względne) - deklinacja rzeczowników obcego pochodzenia - stopniowanie przymiotników - czasowniki - czas teraźniejszy, przeszły i przyszły - aspekt - zdania czasowe (až - když) - czasowniki ruchu - prefiksy - tryb rozkazujący - tryb przypuszczający - przymiotniki dzierżawcze - spójniki - liczebniki główne, porządkowe i zbiorowe - deklinacja, ułamki - strona bierna (zwrotna i opisowa) - rzeczowniki i przymiotniki odczasownikowe - transformacja zdań - język potoczny |
Literatura: |
Podręcznik główny: L. Holá, P. Bořilová, Česky krok za krokem 2 + zeszyty ćwiczeń: Z. Malá, Česky krok za krokem 2. Pracovní sešit: Lekce 1–10 Z. Malá, Česky krok za krokem 2. Pracovní sešit: Lekce 11–20 Materiały dodatkowe: artykuły prasowe i internetowe, fragmenty filmów i programów telewizyjnych, materiały audio, gry językowe, wybrane ćwiczenia z innych podręczników, materiały własne lektora |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - uproszczone teksty pisane i mówione dotyczące omawianych tematów - w ogólnych zarysach teksty autentyczne dotyczące omawianych tematów - niektóre aspekty życia codziennego Czech - funkcjonowanie systemu językowego języka czeskiego oraz posiada podstawowe informacje dotyczące zależności między językiem a kulturą Student/ka potrafi: - stosować większość reguł czeskiej komunikacji społecznej - komunikować się z zachowaniem zasad etykiety językowej i specyfiki zachowań komunikacyjnych w języku czeskim - pracować w grupie i współdziałać w wykonaniu zadań - tworzyć proste wypowiedzi ustne w języku czeskim na znany temat - streścić i skomentować uproszczony tekst gazetowy, napisać rozprawkę na podstawie spreparowanego tekstu i sporządzić notatkę na podstawie wybranych informacji - przekazać podstawowe informacje, dotyczące kultury i historii Czech w języku czeskim - wymawiać głoski w sposób zbliżony do wymowy rodzimych użytkowników języka czeskiego oraz mówi z intonacją i akcentem zbliżonym do intonacji i akcentu rodzimych użytkowników języka czeskiego Student/ka jest gotowa/gotów do: - respektowania zasad komunikacji społecznej charakterystycznych dla kultury czeskiej - zauważania różnic kulturowych i jest otwarty/a na odmienność kultury czeskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń. Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego: zaliczenie wszystkich krótkich sprawdzianów pisemnych i ustnych aktywność na zajęciach; bieżące przygotowanie do zajęć zaliczenie testu semestralnego. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. W części pisemnej sprawdzane są: wiedza z zakresu form i konstrukcji gramatycznych, opanowanie leksyki, rozumienie tekstu pisanego i słyszanego, pisanie. W części ustnej sprawdzane są: umiejętność wypowiadania się na znany temat, sprawność komunikacyjna Na zaliczenie końcowe składają się: oceny uzyskiwane podczas regularnej pracy na lektoracie oraz wynik egzaminu końcowego. Student ma prawo do 4 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Szacowany rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zięciach: 240 h – 8 ECTS przygotowanie bieżące do zajęć: 50- 60 h – 2 ECTS przygotowanie do testów śródsemestralnych i do egzaminu: 50- 60 h – 2 ECTS łącznie: 12 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT LEK
ŚR LEK
CZ LEK
PT LEK
|
Typ zajęć: |
Lektorat, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Anna Jakubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT LEK
ŚR LEK
LEK
CZ LEK
LEK
PT LEK
LEK
LEK
|
Typ zajęć: |
Lektorat, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakubowska, Teresa Piotrowska-Małek | |
Prowadzący grup: | Anna Jakubowska, Teresa Piotrowska-Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.