University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methods in cultural research

General data

Course ID: 3005-KL4MET
Erasmus code / ISCED: 08.901 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Methods in cultural research
Name in Polish: Metody badań kulturowych
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: Obligatory Courses (the 2nd year of BA studies)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Brak. Przedmiot obowiązkowy.

Short description: (in Polish)

W trakcie wykładu omówione zostaną zasady i techniki badawcze, stosowane w badaniach kulturoznawczych.

Full description: (in Polish)

Wykład poświęcony zostanie systematycznemu przedstawieniu jakościowych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych. Pierwsza część cyklu wykładów dotyczyć będzie problemów związanych z wyborem i ustalaniem projektu badawczego, wyborem metodologii i techniki badawczej. Następnie przedstawiona zostanie kwestia relacji antropologa z wybranym przez siebie terenem badawczym oraz możliwe do przyjęcia przez badacza role ułatwiające kontakt z badaną społecznością. W dalszej części cyklu wykładów omówione zostaną poszczególne metody badań terenowych:

- obserwacja uczestnicząca

- obserwacja nieuczestnicząca

- shadowing

- wywiad standaryzowany

- wywiad niestandaryzowany

- wywiad strukturyzowany

- wywiad niestrukturyzowany

- analiza danych jakościowych

- analiza źródeł pisanych (literatura, prasa, Internet itp.)

- analiza materiałów wizualnych

Wykład zakończy i podsumuje problematyka związana z pisaniem etnografii oraz kwestiami etycznymi prowadzenie badań terenowych.

wykład = 30 godzin.

przygotowanie do egzaminu – 30 godz.

RAZEM = ok. 60 godzin.

Bibliography: (in Polish)

Literatura zalecana:

Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Badanie kultury, Elementy teorii antropologicznej, red. Kempny Marian, Nowicka Ewa, Warszawa 2005.

Badanie kultury, Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. Kempny Marian, Nowicka Ewa, PWN, Warszawa 2004.

Banks Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2010.

Bourdieu Pierre, Zmysł praktyczny, Kraków 2008.

Czerniawska Barbara, Shadowing and other techniques for doing fieldwork In modern societies, Ljubljana 2007.

Denzin Norman, Lincoln Yvonna, Metody badań jakościowych, Warszawa 2010, t. 1 i 2.

Gibbs Graham, Analizowania danych jakościowych, Warszawa 2011.

Hammersley Martyn, Atkinson Paul, Metody Badań terenowych, Poznań 2000.

Konecki Krzysztof, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2005, nr 1.

Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010.

Mencwel Andrzej, Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006.

Rapley Tim, Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.

Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007.

Walczak Bartłomiej, Antropolog jako Inny. Od pierwszych badań terenowych do wyzwań ponowoczesnej antropologii, Warszawa 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu wykładu student będzie potrafił:

WIEDZA

1. Posługiwać się podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w badaniach kulturoznawczych.

2. Sformułować projekt badań terenowych.

3. Wybrać i dostosować metodologię do wybranego przez siebie projektu badawczego.

UMIĘJĘTNOŚCI

1. Przeprowadzić badania z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach społecznych.

2. Zebrać i dokonać segregacji materiałów źródłowych.

3. Dokonywać egzegezy materiału zebranego podczas badań terenowych.

POSTAWY

1. Przestrzegać etyki badań terenowych.

2. Krytycznie odnieść się do różnych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych.

3. Krytycznie odnieść się do zebranych materiałów źródłowych.

4. Świadomie konstruować tożsamość badacza terenowego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach (zaliczenie).

Egzamin pisemny.

Internships: (in Polish)

Brak.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)