Wspołczesne życie społeczno-polityczne Czech
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL5-WZSP-CZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.903
|
Nazwa przedmiotu: | Wspołczesne życie społeczno-polityczne Czech |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć Slawistyki Zajęcia specjalnościowe na 3L |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | czeski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone w języku czeskim łączą elementy praktycznej nauki języka oraz konwersatorium tematycznego. Przedmiotem zajęć są podstawowe zasady funkcjonowania państwa; najważniejsze zjawiska współczesnego życia społeczno-politycznego; wskazanie ich historycznych przyczyn; ukazanie najważniejszych przejawów wzajemnego oddziaływania polityki i kultury. Omówienie stosunków etnicznych i regulacji prawnych ich dotyczących. Podstawę omówienia wyróżnionych zjawisk stanowi analiza merytoryczna i językowa (stylistyczna) tekstów: prawnych, publicystycznych, politycznych, propagandowych; wypowiedzi prasowych i telewizyjnych, a także filmów dokumentalnych. Celem zajęć jest wzbogacenie zasobu leksykalnego studentów o określone słownictwo tematyczne (czynne i bierne). Ćwiczenie podstawowych umiejętności językowych: mówienia, rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego oraz pisania. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą najważniejszych zagadnień współczesnego życia politycznego Czech oraz istotnych problemów społecznych tego kraju. Pozwalają na zdobycie orientacji w aktualnych wątkach debaty publicznej i polityki społecznej, jak również dostrzec fundamentalne zagadnienia dla definiowania czeskiej tożsamości narodowej. Kolejne bloki tematyczne związane są w najistotniejszymi kwestiami, które pojawiają się w debacie medialnej, dzięki czemu słuchacze zdobywają kompetencje kulturowe umożliwiające doskonałą orientację w realiach współczesnych Czech. Omawiane są także zagadnienia kluczowe dla funkcjonowania państwa, procesy ruchliwości społecznej, system oświaty, relacje etniczne, wyznaniowe, genderowe, i in. Zajęcia prowadzone są w języku czeskim, dzięki czemu student/ka zdobywa umiejętność argumentacji i prowadzenia dyskusji w tym języku. Język używany jest tu jako narzędzie komunikacji i wymiany w swym aspekcie praktycznym. Słuchacze poznają realia kraju w jego języku, używają go także do komentowania sceny społeczno-politycznej Czech. Pogłębianiu kompetencji językowo-kulturowej mają służyć symulowane debaty na wybrane zagadnienia, przygotowywanie wystąpień i moderowanie dyskusji przez studentki/studentów. Konieczność przygotowywania debat zmusza uczestników zajęć do aktywnego zapoznania się z czeskimi mediami, ich profilem, skłaniają do systematycznego czytania prasy. |
Literatura: |
Literatura będzie podawana na bieżąco w zależności od rozwoju dynamicznej sytuacji społeczno-politycznej. Część materiału będą stanowić audycje radiowe i telewizyjne z czeskich mediów. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka wie: – jakie są zasady funkcjonowania państwa czeskiego oraz najważniejsze instytucje publiczne i kulturalne, – jakie są główne zagadnienia debaty publicznej i polityki społecznej we współczesnych Czechach, – jakie są podstawowe kwestie tożsamościowe i społeczne obecne w czeskiej przestrzeni medialnej i politycznej. Student/ka potrafi: – analizować i interpretować teksty medialne, polityczne i publicystyczne w języku czeskim, – prowadzić dyskusję oraz argumentować w języku czeskim na tematy społeczno-polityczne, – przygotować wypowiedzi ustne i pisemne, prezentacje oraz moderować debaty na zadane tematy. Student/ka jest gotów/gotowa do: – systematycznego śledzenia czeskiej debaty publicznej i mediów, – uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym Czech z uwzględnieniem kontekstu historycznego i politycznego, – respektowania norm komunikacji publicznej właściwych dla czeskiej przestrzeni kulturowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA aktywność podczas zajęć i udział w dyskusjach; przygotowanie prezentacji i udział w debatach; egzamin pisemny i ustny po drugim semestrze. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze; każda kolejna musi być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50% zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia materiału. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Rozkład pracy studenta (6 ECTS): uczestnictwo w zajęciach: 60 h – 2 ECTS przygotowanie do zajęć i czytanie prasy: 30 h – 1 ECTS przygotowanie wystąpień i debat: 30 h – 1 ECTS przygotowanie do egzaminu: 60 h – 2 ECTS Łącznie: 180 h – 6 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.