University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural linguistics for the Slavic studies

General data

Course ID: 3005-KU8LK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Cultural linguistics for the Slavic studies
Name in Polish: Lingwistyka kulturowa dla slawistów
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: Obligatory Courses, 2nd year of MA studies (philology programme)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są relacjom między językiem a kulturą. Celem kursu jest rozwijanie kompetencji kulturowo-lingwistycznych studentów poprzez analizę języka jako nośnika wartości, wzorców poznawczych i praktyk społecznych. Omawiane zagadnienia obejmują m.in. aksjolingwistykę, etnolingwistykę, kognitywizm oraz komunikację interkulturową.

Full description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest kształtowanie świadomości, że język obcy to nie tylko narzędzie komunikacji, lecz także klucz do rozumienia odmiennych sposobów myślenia, wartościowania i działania. Kurs służy rozwijaniu umiejętności łączenia kompetencji językowych z kulturowymi oraz pogłębianiu refleksji nad społeczno-kulturowym zakorzenieniem zjawisk językowych.

Podczas zajęć analizowane są różnorodne zjawiska językowe w kontekście kulturowym, z uwzględnieniem podejść takich jak etnolingwistyka, aksjolingwistyka, kognitywizm, badania nad dyskursem oraz komunikacja międzykulturowa. Zajęcia mają również na celu poszerzenie warsztatu badawczego studentów o narzędzia i perspektywy wykraczające poza tradycyjne językoznawstwo.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa literatura jest podana w zakładkach przeznaczonych dla grup językowych.

Dodatkowa literatura zostanie podana uczestnikom w trakcie zajęć.

Prowadzący proponuje literaturę (artykuły naukowe oraz materiały źródłowe) w zależności od sprofilowania aktualnie omawianego zagadnienia.

Learning outcomes: (in Polish)

Student/ka zna i rozumie:

- złożone związki między językiem a kulturą

- kulturowe uwarunkowania użycia wyrażeń językowych

- współczesne teorie językoznawcze i ich zastosowanie w analizie wybranych aspektów danej kultury

- funkcjonowanie systemu danego języka (w zależności od obranej ścieżki językowej), jego zróżnicowania pod względem funkcji, stylu i dialektów, a także jest zaznajomiony z tradycjami badań językoznawczych dotyczących tego języka

- metody badania języka i kultury w kontekście środkowoeuropejskim, bazując na podejściach lingwokulturowych i porównawczych

Student/ka potrafi:

- zastosować nabytą wiedzę do interpretacji kulturowo uwarunkowanych zjawisk

- dokonywać syntezy wniosków analitycznych wynikających z badań nad różnymi aspektami danego języka (w zależności od obranej ścieżki językowej), w szczególności łącząc analizy językowe z kontekstem kulturowym i społecznym.

Student/ka jest gotowa/gotów do:

- krytycznej rewizji swojej wiedzy o danej kulturze i danym języku (w zależności od obranej ścieżki językowej) oraz jej pogłębiania w oparciu o badania slawistyczne, koncentrując się na analizie powiązań między językiem a kontekstem kulturowym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.

W trakcie semestru weryfikacja efektów uczenia się odbywać się będzie również za pomocą:

- pracy na zajęciach

- przygotowania do zajęć

Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.

Szacowany rozkład pracy studenta:

uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS

praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS

łącznie: 4 ECTS

Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jerzy Molas
Group instructors: Jerzy Molas, Lucie Saicová Římalová
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Seminar - Examination
Mode:

Classroom

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława. Definiowanie i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020.

Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów. T. 1-5. /pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015-2018.

Goddard, Cliff & Wierzbicka, Anna. Words & Meanings. Lexical Semantics across Domains, Languages, &Cultures. Oxford University Press, 2014.

Wierzbicka, Anna. Język - umysł - kultura; wybór prac pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

Everett, Daniel L. Język - narzędzie kultury. Kraków: Copernicus Center Press, 2018.

Język a kultura. T. 1: Podstawowe pojęcia i problemy. Pod red. Janusza Anusiewicza i Jerzego Bartmińskiego. Wrocław, 1991.

Literaturę uzupełniającą podaję wykładowca.

Notes: (in Polish)

Literaturę uzupełniającą do zajęć w formie elektronicznej dostarcza na bieżąco wykładowca.

Classes in period "Winter semester 2025/26" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-01-25
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Iliana Genew-Puhalewa, Milena Hebal-Jezierska
Group instructors: Iliana Genew-Puhalewa, Milena Hebal-Jezierska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Seminar - Examination
Mode:

Classroom

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława. Definiowanie i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020.

Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów. T. 1-5. /pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015-2018.

Goddard, Cliff & Wierzbicka, Anna. Words & Meanings. Lexical Semantics across Domains, Languages, &Cultures. Oxford University Press, 2014.

Wierzbicka, Anna. Język - umysł - kultura; wybór prac pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

Everett, Daniel L. Język - narzędzie kultury. Kraków: Copernicus Center Press, 2018.

Język a kultura. T. 1: Podstawowe pojęcia i problemy. Pod red. Janusza Anusiewicza i Jerzego Bartmińskiego. Wrocław, 1991.

Literaturę uzupełniającą podaję wykładowca.

Notes: (in Polish)

Literaturę uzupełniającą do zajęć w formie elektronicznej dostarcza na bieżąco wykładowca.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)