Lingwistyka kulturowa dla slawistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KU8LK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyka kulturowa dla slawistów |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na 2M |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dąży do zdobycia wiedzy i kształtowania umiejętności studentów w zakresie łączenia kompetencji kulturowych z lingwistycznymi, a także do poszerzenia ich warsztatu badawczego o narzędzia wykraczające poza tradycyjne językoznawstwo. |
Pełny opis: |
Na zajęciach jest poruszana różnorodna tematyka łącząca lingwistykę z zagadnieniami kulturowymi. Problematyka jest interpretowana w paradygmatach takich subdyscyplin jak: lingwistyka antropologiczna, aksjolingwistyka, kognitywizm, badania nad dyskursem, komunikacja interkulturowa. |
Literatura: |
Podstawowa literatura jest podana w zakładkach przeznaczonych dla grup językowych. Dodatkowa literatura zostanie podana uczestnikom w trakcie zajęć. Prowadzący proponuje literaturę (artykuły naukowe oraz materiały źródłowe) w zależności od sprofilowania aktualnie omawianego zagadnienia. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - złożone związki między językiem a kulturą - kulturowe uwarunkowania użycia wyrażeń językowych - współczesne teorie językoznawcze i ich zastosowanie w analizie wybranych aspektów kultury czeskiej - funkcjonowanie systemu języka czeskiego, jego zróżnicowania pod względem funkcji, stylu i dialektów, a także jest zaznajomiony z tradycjami badań językoznawczych dotyczących tego języka - metody badania języka i kultury czeskiej w kontekście środkowoeuropejskim, bazując na podejściach lingwokulturowych i porównawczych Student/ka potrafi: - zastosować nabytą wiedzę do interpretacji kulturowo uwarunkowanych zjawisk - dokonywać syntezy wniosków analitycznych wynikających z badań nad różnymi aspektami języka czeskiego, w szczególności łącząc analizy językowe z kontekstem kulturowym i społecznym, zgodnie z założeniami lingwistyki kulturowej Student/ka jest gotowa/gotów do: - krytycznej rewizji swojej wiedzy o kulturze i języku Czech oraz jej pogłębiania w oparciu o badania bohemistyczne, koncentrując się na analizie powiązań między językiem a kontekstem kulturowym, zgodnie z założeniami lingwistyki kulturowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. W trakcie semestru weryfikacja efektów uczenia się odbywać się będzie również za pomocą: - pracy na zajęciach - przygotowania do zajęć Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Szacowany rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS łącznie: 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iliana Genew-Puhalewa, Milena Hebal-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Iliana Genew-Puhalewa, Milena Hebal-Jezierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława. Definiowanie i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów. T. 1-5. /pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015-2018. Goddard, Cliff & Wierzbicka, Anna. Words & Meanings. Lexical Semantics across Domains, Languages, &Cultures. Oxford University Press, 2014. Wierzbicka, Anna. Język - umysł - kultura; wybór prac pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999. Everett, Daniel L. Język - narzędzie kultury. Kraków: Copernicus Center Press, 2018. Język a kultura. T. 1: Podstawowe pojęcia i problemy. Pod red. Janusza Anusiewicza i Jerzego Bartmińskiego. Wrocław, 1991. Literaturę uzupełniającą podaję wykładowca. |
|
Uwagi: |
Literaturę uzupełniającą do zajęć w formie elektronicznej dostarcza na bieżąco wykładowca. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Molas | |
Prowadzący grup: | Jerzy Molas, Lucie Saicová Římalová | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława. Definiowanie i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów. T. 1-5. /pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015-2018. Goddard, Cliff & Wierzbicka, Anna. Words & Meanings. Lexical Semantics across Domains, Languages, &Cultures. Oxford University Press, 2014. Wierzbicka, Anna. Język - umysł - kultura; wybór prac pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999. Everett, Daniel L. Język - narzędzie kultury. Kraków: Copernicus Center Press, 2018. Język a kultura. T. 1: Podstawowe pojęcia i problemy. Pod red. Janusza Anusiewicza i Jerzego Bartmińskiego. Wrocław, 1991. Literaturę uzupełniającą podaję wykładowca. |
|
Uwagi: |
Literaturę uzupełniającą do zajęć w formie elektronicznej dostarcza na bieżąco wykładowca. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.