Relacje międzykulturowe w regionie - Czechy i Słowacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KU8RELC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.905
|
Nazwa przedmiotu: | Relacje międzykulturowe w regionie - Czechy i Słowacja |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot naświetla wewnętrzną specyfikę kulturową regionu z perspektywy relacji między poszczególnymi etnosami, grupami religijnymi i narodowymi, również z uwzględnieniem sąsiedztwa niesłowiańskiego. Wykład ukazuje także relację pomiędzy stanowiącym przedmiot studiów obszarem a najważniejszymi dla jego dziejów zewnętrznymi centrami kultury. |
Pełny opis: |
Zajmowanie się relacjami między kulturami zakłada badanie opozycji my/oni, która traktowana jest zarówno w terminach naturalnej różnicy/podobieństwa, zażyłości kulturowej, jak i z wprowadzeniem kategorii konfliktu. W związku z tym pojawiają się m.in. takie pojęcia (wraz z konkretną egzemplifikacją) jak: typy wspólnot i czynniki/instytucje integracyjne, geograficzno-kulturowe aspekty relacji międzykulturowych, w tym m.in. folklor jako kod komunikacji międzykulturowej, typy konfliktów (z uwzględnieniem ich związku z etnocentryzmem, stereotypizacją, społeczną stygmatyzacją itp.) oraz strategie ich przezwyciężania, a także specyfika relacji międzykulturowych w warunkach późnej nowoczesności/postnowoczesności (w tym komunikacje w cyberprzestrzeni). Przedmiotem zainteresowania jest czeski obszar kulturowy w kontakcie z innymi kulturami oraz realcje między czeskimi i nieczeskimi instytucjami, ideami, postawami w regionie. |
Literatura: |
I. Literatura o charakterze ogólnym, zarysowująca problematykę relacji międzykulturowych: J. Mikułowski–Pomorski, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków 1999. Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka. Warszawa 1995. Filozofia dialogu, Poznań 2006, t. 4: Różnorodność form, dialogu międzykulturowego, red. J. Baniak. Dialog w kulturze, red. M. Szulakiewicz, Z. Karpus, Toruń 2003. Z. Benedyktowicz, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000. M. Dąbrowski, Swój / Obcy / Inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Izabelin 2001. T. G. Ash, Pomimo i wbrew. Eseje o Europie Środkowej, przeł. A. Husarska, Londyn 1990. (fragmenty) II. Literatura rozwijająca konteksty słowackie: Ľ. Lipták, Słowacy. Stulecie dłuższe niż sto lat, przeł. M. Bystrzak, Kraków 2019. R. Chmel, Kompleks słowacki. Eseje, przeł. M. Bystrzak, T. Grabiński, Kraków 2014. Kwestia słowacka w XX wieku, red. R. Chmel, Gliwice 2002. (wybrane teksty) R. Zenderowski, Nad Tatrami błyska się…Słowacka tożsamość narodowa w dyskursie politycznym w Republice Słowackiej (1989-2004), Warszawa 2007. (fragmenty) A. Bán, Słoń na Zemplinie. Opowieści ze Słowacji, przeł. M. Waligórski, Wrocław 2019. M.M. Šimečka, Słowacja. Dzieje obojętności, przeł. A.S. Jagodziński, Kraków 2019. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - specyfikę relacji międzykulturowych w regionie Czech i Słowacji - wzajemne powiązania różnych dziedzin praktyk społecznych na obszarze środkowoeuropejskim oraz realia społeczne i polityczne w odniesieniu do sytuacji w Czechach i Słowacji w stosunku do kontekstu Europy Środkowej Student/ka potrafi: - zastosować nabytą wiedzę do interpretacji zjawisk kulturowych i kulturowo uwarunkowanych faktów politycznych w regionie w ujęciu porównawczym - dokonywać syntezy wniosków analitycznych, płynących z różnych dziedzin badań kultury czeskiej / syntetyzować wnioski analityczne wynikające z badań w różnych dziedzinach dotyczących kultury czeskiej Student/ka jest gotowa/gotów do: - zgłębianie kultury czeskiej kontekście relacji czesko-słowackich oraz w odniesieniu do regionu i całej Europy Środkowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. W trakcie semestru weryfikacja efektów uczenia się odbywać się będzie również za pomocą: - pracy na zajęciach - przygotowania do zajęć Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS łącznie: 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kobylińska | |
Prowadzący grup: | Anna Kobylińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.