Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bałkany transwersalne. Współczesne badania nad społeczno-kulturowym zróżnicowaniem Bałkanów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3005-LU9-BALTRANS
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Bałkany transwersalne. Współczesne badania nad społeczno-kulturowym zróżnicowaniem Bałkanów
Jednostka: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej
Grupy: Zajęcia fakultatywne
Strona przedmiotu: http://slawistyka.uw.edu.pl/pl/2024/03/08/balkany-transwersalne/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Wykłady i związane z nimi warsztaty poświęcone są najnowszym badaniom nad społeczno-kulturowym zróżnicowaniem Bałkanów. Poprowadzą je wybitni badacze i badaczki z polskich ośrodków akademickich i badawczych (PAN. Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Jagielloński). Wykłady i warsztaty są finansowane w ramach programu IDUB.

Pełny opis:

Współczesne badania nad Bałkanami w Polsce rozwijają się niesłychanie dynamicznie. W kilku ośrodkach akademickich oraz w PAN prowadzone są projekty z różnych perspektyw opisujące przestrzeń społeczną regionu. Celem wykładów jest zaprezentowanie procesów, które wymykają się prostym podziałom na obszary państwowe i kultury narodowe, wymagają zatem spojrzenia "transwersalnego", czyli biegnącego w poprzek owych oczywistych podziałów. Co więcej, również metodologiczne perspektywy oddadzą różnorodność ujęć we współczesnej bałkanistyce: udział w projekcie wezmą historycy, politolożki, kulturoznawczynie i filolożka. Wykładom towarzyszą warsztaty, których uczestnicy będą mogli aktywnie poznać omawiane na wykładach perspektywy metodologiczne oraz samodzielniej przedyskutować kluczowe dla bałkańskiego doświadczenia procesy i zjawiska.

Literatura:

Wybrane pozycje, które wprowadzają w tematykę i podejście teoretyczne badań nad Bałkanami, prezentowanych w czasie wykładów.

1. Tomasz Stryjek, Współczesna Serbia i Chorwacja wobec własnej historii, Wydawnictw Naukowe Scholar, Warszawa 2020

2. Olimpia Dragouni, The Category of Neighbourhood in Islamic Modernism of Yugoslavia. "Fetve" of Husein Đozo, "Colloquia Humanistica", 2015: https://journals.ispan.edu.pl/index.php/ch/article/view/ch.2015.004

3. Krzysztof Popek, The question of Christian Slavic refugees and the Russian occupation of the principality of Bulgaria and Eastern Rumelia (1877–1879), "Balcanica" 54, 2023: https://doiserbia.nb.rs/Article.aspx?ID=0350-76532354065P

4. Dominika Kaniecka, W obronie jedności kultury bośniackiej. Ivan Lovrenović - intelektualista totalny z Sarajewa, "Stan Rzeczy" 1(16), 2019.

5. Anna Jagiełło-Szostak, Pogranicza cywilizacji : wpływ dylematów tożsamościowych na politykę zagraniczną i bezpieczeństwa wybranych państw Europy Środkowo-Wschodniej, Elipsa 2019.

6. Katarzyna Taczyńska, (Un)spoken Histories: The Second World War and Yugoslav Jewish Women, “European Journal of Jewish Studies”, 17, 2023, 104–123. https://doi.org/10.1163/1872471x-bja10053

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student/ka

- orientuje się we współczesnych problemach społeczno-politycznych na Bałkanach

- rozumie ujęcie wielodyscyplinowe w badaniach kulturowych

- zna w stopniu pogłębionym wybrane perspektywy badawcze z zakresu badań nad pamięcią

- orientuje się w specyfice kulturowo-społecznej Bałkanów

- potrafi analizować dane źródłowe dotyczące wybranych zjawisk kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu konieczny jest udział w co najmniej pięciu wykładach oraz uczestnictwo w co najmniej trzech warsztatach. Oceniane jest zaangażowanie w zajęcia wykonywane na warsztatach oraz wiedza wyniesiona z wykładów : zaliczenie ustne po zakończeniu cyklu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)