Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praga caput regni. Fikcjonalne i niefikcjonalne obrazy Pragi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3005-LU9-PRAGA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praga caput regni. Fikcjonalne i niefikcjonalne obrazy Pragi
Jednostka: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej
Grupy: Zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu "Praga caput regni" studenci będą mieli okazję przeanalizować zarówno fikcjonalne, jak i niefikcjonalne obrazy Pragi poprzez analizę literatury, przewodników oraz reportaży i esejów. Celem jest zrozumienie, jak różne narracje kształtują wizerunek Pragi, oraz jakie znaczenia niosą ze sobą w kontekście kulturowym i historycznym.

Pełny opis:

Kurs zakłada badanie różnorodnych tekstów, takich jak powieści, eseje, przewodniki turystyczne oraz reportaże, zwracając uwagę na to jak różnorodne narracje mogą współistnieć i wpływać na postrzeganie Pragi. Omówione zostaną także kwestie tożsamości narodowej, symboliki miasta oraz jego roli w kulturze czeskiej. Refleksji genologicznej towarzyszyć będzie krytyczna refleksja nad tym, jakie wartości i znaczenia są przypisywane Pradze w różnych kontekstach, a także jak te obrazy zmieniały się na przestrzeni czasu. Wspólna analiza i dyskusje pozwolą na wypracowanie indywidualnych interpretacji, które wzbogacą zrozumienie tej metropolii jako nie tylko miejsca, ale także symbolu i idei w kulturze.

Literatura:

G. Meyrink, Golem

D. Hodrová, Pod obiema postaciami

M. Ajvaz, Inne miasto

J. Topol, Anioł

V.Nezval, Praga o palcach z deszczu, Praski przechodzień

B. Hrabal, Bambino di Praga

K.Krejčí, Praga legenda i rzeczywistość

A. Ripellino, Praga magiczna

J. Kroutvor, Praga mizerna

M. Surosz, Praga czeskie ścieżki

Z. Machej, Praga in flagranti

A. Kroh, Praga przewodnik

M. Pernal, Praga miasto magiczne

A. Kaczorowski, Praski elementarz

Efekty uczenia się:

Student/ka zna i rozumie:

• zagadnienia genologiczne i różnice gatunkowe

Student/ka potrafi:

• rozróżniać cechy charakterystyczne dla fikcji literackiej i literatury niefikcjonalnej

• analizować i interpretować teksty fikcjonalne, wskazując na sposoby przedstawiania Pragi w literaturze

• prezentować wyniki swojej pracy w sposób klarowny i przystępny

Student/ka jest gotowa/gotów do:

- uczestniczenia w dyskusjach na temat różnorodnych form literackich i ich kontekstów kulturowych i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i interpretacjami z innymi

- formułowania pytań badawczych i samodzielnego poszukiwania odpowiedzi

Metody i kryteria oceniania:

• aktywność podczas zajęć, udział w dyskusjach (rozumienie kluczowych genologicznych i różnic gatunkowych, znajomość wybranych tekstów literackich i ich kontekstów kulturowych, umiejętność krytycznej analizy tekstów literackich i niefikcjonalnych, zdolność do wskazywania i interpretowania motywów oraz tematów w literaturze, zdolność do samodzielnej oceny własnych prac oraz konstruktywnej krytyki prac innych, umiejętność dostrzegania różnych perspektyw w analizowanych tekstach)

• prezentacja końcowa (jasność, spójność i struktura, umiejętność formułowania argumentów i wniosków)

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.

Rozkład pracy studenta:

uczestniczenie w zajęciach: 30 h - 1 ECTS

praca własna studenta: 80 h- 3 ECTS

Łącznie: 4 ECTS

Możliwe są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Królak
Prowadzący grup: Joanna Królak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)