Střet hodnotových soustav v současné české próze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9-WARBOH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Střet hodnotových soustav v současné české próze |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | czeski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem warsztatu będzie zastanowienie się nad tym, jakich diagnoz dostarcza nam współczesna czeska i słowacka literatura odnośnie do kwestii stopniowego rozkładu systemu demokratycznego, który możemy obserwować we współczesnej Europie Środkowej. Zajęcia wymagają znajomości języka czeskiego na poziomie co najmniej B2+. |
Skrócony opis: |
W ramach warsztatu uwaga zostanie skupiona na wybranych tekstach współczesnej czeskiej i słowackiej literatury: D. Zábranský, Logoz aneb Robert Holm markéter dánský, Michal Hvorecký, Trol oraz R. Denemarková, Hodiny z olova. Wsyzstkie trzy utwory przenoszą czytelnika w nieodległą dystopiczną przyszłość, której kształt zaprojektowany także za pomocą mediów społecznościowych. Celem warsztatu będzie poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy literatura ogranicza się w tej kwestii wyłącznie do snucia apokaliptycznych wizji, czy też może pokazuje ewentualne możliwości tworzenia planów naprawczych. |
Pełny opis: |
Wiele demokratycznych krajów na całym świecie zostało w trakcie ostatniej dekady zaskoczonych własnym nieprzygotowaniem na konieczność walki z demontażem demokratycznej aksjologii i pełzającym wprowadzaniem porządku autorytarnego. Totalna inwigilacja, dezinformacja i propaganda, skoordynowana mowa nienawiści, czy też groźby on-line, to wszystko stało się realnymi zagrożeniami wywołanymi przez największe platformy społecznościowe, które jeszcze dekadę temu określano jako narzędzia cyfrowej wolności. W roku 2020 są już jednak postrzegane głównie jako kanały transmisji zjawisk antydemokratycznych, których wcześni teoretycy sieci nawet nie byli w stanie sobie wyobrazić. Zjawisko to z powodu tempa swojego rozwoju nie zostało wprawdzie jeszcze gruntownie przebadane, jednakże dziś już wiemy, że prezydentura Donalda Trumpa, Brexit czy też nasilenie się nacjonalistycznego populizmu w Europie Środkowej na fali antyemigranckiej histerii były częściowo wynikiem zaplanowanych kampanii dezinformacyjnych, które miały na celu wpłynięcie na procedury demokratyczne w poszczególnych krajach. Literatura również zareagowała na to zjawisko, przede wszystkim dostarczając dystopicznych wizji dalszego niekontrolowanego oddziaływania mediów społecznościowych i stopniowego rozkładu demokracji. W ramach warsztatu uwaga zostanie skupiona na wybranych tekstach współczesnej czeskiej i słowackiej literatury: D. Zábranský, Logoz aneb Robert Holm markéter dánský, Michal Hvorecký, Trol oraz R. Denemarková, Hodiny z olova. Wsyzstkie trzy utwory przenoszą czytelnika w nieodległą dystopiczną przyszłość, której kształt zaprojektowany także za pomocą mediów społecznościowych. Celem warsztatu będzie poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy literatura ogranicza się w tej kwestii wyłącznie do snucia apokaliptycznych wizji, czy też może pokazuje ewentualne możliwości tworzenia planów naprawczych. |
Literatura: |
Teksty literackie: R. Denemarková, Hodiny z olova. D. Zábranský, Logoz aneb Robert Holm marketér dánský. M. Hvorecký, Trol. Teksty teoretyczne: E. Bendyk, W Polsce czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata, Warszawa 2020. E. Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa 2018. Y. Benkler, R. Faris, H. Roberts, Network Propaganda: Manipulation, Disinformation, and Radicalization in American Politics, Oxford 2018. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007. Y. N. Harari, 21 lekcji na XXI wiek, Kraków 2018. M. Hindman, The Internet Trap: How the Digital Economy Builds Monopolies and Undermines Democracy, Princeton 2018. N. Klein, Nie to za mało. Jak stawić opór polityce szoku i stworzyć świat, jakiego nam trzeba, Warszawa 2018. M. L. Miller, C. Vaccari, Digital Threats to Democracy: Comparative Lessons and Possible Remedies, “The International Journal of Press/Politics”, no. 3/2020, 333-356. A. Töffler, Trzecia fala, Warszawa 1986. |
Efekty uczenia się: |
Student umie w oparciu o analizę i interpretację współczesnych tekstów literackich i opracowań teoretycznych rozpoznawać zagrożenia dla współczesnej demokracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.