Warsztat lektorki/lektora języka polskiego jako obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9-WARLEK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.103
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat lektorki/lektora języka polskiego jako obcego |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztaty mają na celu: 1. zapoznanie uczestniczek i uczestników z teoretycznymi podstawami nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach biegłości językowej (A1–C2); 2. skonfrontowanie teorii z praktyką dydaktyczną (prezentacja przykładowych materiałów dydaktycznych, tworzenie autorskich materiałów, omówienie autentycznych sytuacji z lektoratów jpjo). |
Pełny opis: |
Zagadnienia omawiane podczas zajęć: - metody nauczania języka polskiego jako obcego; - planowanie pracy dydaktycznej w grupach o różnych poziomach biegłości językowej (A1–C2); - nauczanie słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia oraz leksyki i gramatyki; - programy nauczania jpjo i kultury polskiej jako obcej; - certyfikowanie jpjo; - nauczanie języków pokrewnych, interkomprehensja; - wykorzystanie tekstów kultury w dydaktyce języków obcych; - przygotowywanie autorskich materiałów dydaktycznych. Zajęcia mają formę konwersatorium i wykładu. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: • Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002. • Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005. • Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016. Lektury uzupełniające: • Badecka-Kozikowska M., Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak je przekuć w metodyczne cnoty, Warszawa 2008. • Czerkies T., Tekst literacki w nauczaniu języka obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012. • Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010. • Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2021. • Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003. • Gębal P., Miodunka W.T., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020. • Janowska I., Plak M., Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Kraków 2022. • Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010. • Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019. • Kajak P., Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa 2020. • Lipińska E., Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków 2023. • Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Warszawa 2020. • Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001. • Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa 1999. • Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Studentka/student zna: • programy nauczania języka polskiego jako obcego i charakterystykę poszczególnych poziomów biegłości językowej; • różne metody, strategie i techniki nauczania jpjo; • podobieństwa i różnice w nauczaniu jpjo i języków pokrewnych. Studentka/student potrafi: • rozwijać na lektoracie wszystkie sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, czytanie, mówienie i pisanie oraz wspierać rozwój kompetencji leksykalnej, gramatycznej i mediacyjnej; • zaplanować poszczególne zajęcia i cały kurs. Studentka/student jest gotowa/gotowy do: • samodzielnego opracowywania materiałów dydaktycznych dostosowanych do poziomu biegłości językowej grupy. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach – 50%, - stworzenie autorskich materiałów dydaktycznych na ustalony wcześniej temat – 25%, - krótka prezentacja – 25%. Dozwolone są dwie nieobecności w trakcie semestru. Każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącą. Rozkład pracy studentki/studenta: - uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS - regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 h – 1 ECTS - stworzenie autorskich materiałów dydaktycznych i przygotowanie prezentacji: 30 h – 1 ECTS łącznie: 3 ECTS Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studentki i studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadząca dopuszcza ich użycie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Hebal-Jezierska, Paulina Potasińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Potasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.