Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat lektorki/lektora języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3005-LU9-WARLEK
Kod Erasmus / ISCED: 09.103 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztat lektorki/lektora języka polskiego jako obcego
Jednostka: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej
Grupy: Zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Warsztaty mają na celu: 1. zapoznanie uczestniczek i uczestników z teoretycznymi podstawami nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach biegłości językowej (A1–C2); 2. skonfrontowanie teorii z praktyką dydaktyczną (prezentacja przykładowych materiałów dydaktycznych, tworzenie autorskich materiałów, omówienie autentycznych sytuacji z lektoratów jpjo).

Pełny opis:

Zagadnienia omawiane podczas zajęć:

- metody nauczania języka polskiego jako obcego;

- planowanie pracy dydaktycznej w grupach o różnych poziomach biegłości językowej (A1–C2);

- nauczanie słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia oraz leksyki i gramatyki;

- programy nauczania jpjo i kultury polskiej jako obcej;

- certyfikowanie jpjo;

- nauczanie języków pokrewnych, interkomprehensja;

- wykorzystanie tekstów kultury w dydaktyce języków obcych;

- przygotowywanie autorskich materiałów dydaktycznych.

Zajęcia mają formę konwersatorium i wykładu.

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

• Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.

• Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

• Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.

Lektury uzupełniające:

• Badecka-Kozikowska M., Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak je przekuć w metodyczne cnoty, Warszawa 2008.

• Czerkies T., Tekst literacki w nauczaniu języka obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012.

• Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.

• Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2021.

• Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.

• Gębal P., Miodunka W.T., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.

• Janowska I., Plak M., Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Kraków 2022.

• Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010.

• Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.

• Kajak P., Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa 2020.

• Lipińska E., Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków 2023.

• Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Warszawa 2020.

• Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.

• Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa 1999.

• Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

Studentka/student zna:

• programy nauczania języka polskiego jako obcego i charakterystykę poszczególnych poziomów biegłości językowej;

• różne metody, strategie i techniki nauczania jpjo;

• podobieństwa i różnice w nauczaniu jpjo i języków pokrewnych.

Studentka/student potrafi:

• rozwijać na lektoracie wszystkie sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, czytanie, mówienie i pisanie oraz wspierać rozwój kompetencji leksykalnej, gramatycznej i mediacyjnej;

• zaplanować poszczególne zajęcia i cały kurs.

Studentka/student jest gotowa/gotowy do:

• samodzielnego opracowywania materiałów dydaktycznych dostosowanych do poziomu biegłości językowej grupy.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach – 50%,

- stworzenie autorskich materiałów dydaktycznych na ustalony wcześniej temat – 25%,

- krótka prezentacja – 25%.

Dozwolone są dwie nieobecności w trakcie semestru. Każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącą.

Rozkład pracy studentki/studenta:

- uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS

- regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 h – 1 ECTS

- stworzenie autorskich materiałów dydaktycznych i przygotowanie prezentacji: 30 h – 1 ECTS

łącznie: 3 ECTS

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studentki i studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadząca dopuszcza ich użycie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Hebal-Jezierska, Paulina Potasińska
Prowadzący grup: Paulina Potasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)