Poetyka i krytyka reklamy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-M1A2PK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poetyka i krytyka reklamy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "filologia dla mediów" (II rok studiów) - stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnik zajęć z poetyki i krytyki reklamy nabiera kompetencji w zakresie kompozycyjnej analizy praktyki reklamowej w różnych jej przejawach i formach. Ćwiczy dyskurs odwołujący się do filologicznych umiejętności w odniesieniu do wielokodowych przekazów perswazyjnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia z poetyki i krytyki reklamy poświęcone są kompozycyjnej i tematologicznej analizie praktyki reklamowej. Ćwiczy się na nich dyskurs odwołujący się do filologicznych umiejętności w odniesieniu do wielokodowych przekazów perswazyjnych. W ich wyniku powstaje typologia uogólniająca główne sytuacje kompozycyjne w reklamie. Uczestnicy tych zajęć dołączają do różnych kierunków w badaniu reklamy perspektywę filologiczną. |
Pełny opis: |
Bezpośrednim oparciem dla tej analitycznej aktywności jest budowana i poddawana praktycznemu sprawdzeniu w trakcie zajęć typologia przekazów reklamowych. Zrębem tej typologii są trzy podstawowe sytuacje kompozycyjne w reklamie, wywiedzione z: 1) aktywnego odniesienia do języka, w skrócie: zasada lingwistyczna; 2) aktualizacji okoliczności powstawania, budowy i działania reklamy, w skrócie: zasada autotematyczna; 3) faktu wykorzystania gotowego, społecznie rozpoznawalnego znaku, komunikatu czy tekstu kultury do budowy własnego przekazu reklamowego, w skrócie: zasada asymilacji gatunkowej. Uczestnik zajęć ćwiczy się także w umiejętnościach analizy i interpretacji reklamy w kategoriach tematologicznych. W centrum uwagi znajdą się m.in. zagadnienia sztuki w reklamie, cielesności, tabu i ich naruszenia. Osobnym przedmiotem zainteresowania będzie reklama pożytku społecznego (reklama społeczna) ujmowana w kategoriach opozycji do reklamy komercyjnej. W przeciwieństwie do tej ostatniej reklama społeczna odznacza się dużo większą swobodą ekspresji, z czego robi użytek w perswazji o celach społecznych. Będziemy także poddawać obserwacji zachowania reklamodawców wobec różnych ograniczeń, najczęściej prawnych. Próby obchodzenia takich przepisów przede wszystkim w zakresie reklamy produktów tytoniowych i alkoholowych owocują inspirującymi inwencyjnie i dyspozycyjnie (w znaczeniu retorycznym) reklamami. Zarysowany plan typologiczny wyznacza porządek zajęć, które w analizie konkretu skupiają się na wydobywaniu dominanty kompozycyjnej, ponieważ często jest tak, iż wymienione zasady kompozycyjne współistnieją ze sobą w poszczególnych reklamach. Analizowane przykłady umieszcza się w kontekście komunikacyjnym, uwzględniając pragmatykę tych przekazów. W podejściu typologicznym staramy się uwzględnić odniesienia i powinowactwa między reklamą a najnowszą praktyką literacką. Ten komparatystyczny wymiar łatwo dostrzec w świetle zasady lingwistycznej, autotematycznej czy zasady asymilacyjnej (a tu choćby literackiej strategii "popsutej literatury" czy inwazji trywialności i kiczu). Zajęcia z poetyki i krytyki reklamy dostarczają ich uczestnikom narzędzi i argumentów do udziału w sporze o artystyczność reklamy jako gatunku w punkcie wyjścia nieartystycznego. Pierwszym krokiem zmierzającym do tego jest świadome wydobycie reklamy z kontekstu użytkowo-rynkowego i poddanie jej procedurom właściwym krytyce sztuki czy literatury oraz praktyk współczesnej kultury popularnej, która nie respektuje żadnych podziałów na obiegi - wysoki czy niski. W tym zakresie polonistyczni słuchacze naszej specjalizacji mają oczywiste możliwości i kompetencje, których się na tych zajęciach po nich spodziewamy. Naszemu badaniu reklamy towarzyszy przeświadczenie, iż filolog polski ma prawo zajmować się reklamą poza jej naturalnym łożyskiem w obrębie komunikacji marketingowej. Od uczestników oczekuje się biegłości w zakresie poetyki (wersyfikacja, kompozycja, genologia czy narratologia), stylistyki praktycznej (elementy retoryki) oraz ogólnej orientacji w kierunkach badań literackich takich, jak semiotyka, strukturalizm, komparatystyka oraz inne nowsze tendencje. Lingwistyczne kompetencje w zakresie teorii języka, teorii aktów mowy Searle'a czy Grice'owskich maksym konwersacyjnych i ogólnej prozodii języka są także pożądane. |
Literatura: |
K. Albin, Reklama. Przekaz - odbiór - interpretacja, Warszawa - Wrocław 2002. Z. Bajka, Reklama w mediach [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000. R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000. S. Camm, Strategie kreacji reklamowej [w:] Styl –dyskurs – media, pod red. B. Bogołębskiej i M. Worsowicz, Łódź 2010. J. Caples, F.E. Hahn, Skuteczna reklama, Warszawa 2000. W. Chłopicki, J. Świątek, Angielski w polskiej reklamie, Warszawa – Kraków 2000. J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2000. F. J. Caples, F.E. Hahn, Skuteczna reklama, Warszawa 2000. K. Cymanow-Sosin, Metafory we współczesnej reklamie, Toruń 2010. D. Doliński, B. Błoch, Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wpływu i reklamie, Kraków 2006. A. Duda, Język mitu w reklamie, Lublin 2010. R. Dybalska, Sekundarne gatunki mowy w reklamie, Praha 2010. U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, Warszawa 1996. Gołaszewska M., Sposób istnienia sztuki reklamowej (reklama – podszewka kultury), [w:] Estetyka reklamy, red. M. Ostrowicki, Kraków 2002. M. Gołębiewska, Estetyka i anestetyka w reklamie społecznej [w:] tejże, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańsk 2003. J. Grębowiec, Pragmatyka reklamy, Kraków 2017. A. Kisielewski, Nowoczesna sztuka a świat reklamy [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Warszawa 2002. M. Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003. Komunikacja wizualna w reklamie, public ralations i w prawie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Jerzy Snopek, Krzystof Groń, Warszawa 2013 A. Kowal-Orczykowska, W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej, Kraków 2007. S. Kuśmierski, Reklama jest sztuką, Warszawa 1994. P. Lehr-Spławiński, O językowej zasadzie kompozycyjnej w reklamie. Uwagi z postmodernistycznym przemieszczeniem w tle [w:] Polonistyczne spotkania. Tybinga, red. D. Knysz-Tomaszewska, J. Zacharska, Warszawa 2002. A. Lusińska, Reklama a frazeologia. Teksty reklamowe jako źródło nowych frazeologizmów, Toruń 2007. M. Łesyszak, Mity opowieści reklamowej [w:] Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Kraków 2001. I. Łuc, Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Katowice 2010. M. Milusz, Wizerunek mężczyzny we współczesnej reklamie prasowej i telewizyjnej, "Poradnik Językowy" 2012, z. 7, s.89-97. E. Rogowska-Cybulska, Słowotwórstwo na usługach reklamy. Mechanizmy tekstowe, Gdańsk 2013. G. Sawicka, Funkcje kulturowe reklamy ulicznej [w:] Wielkie miasto. Czynniki integrujące i dezintegrujące, t. II, Łódź 2005. L. Spitzer, Amerykańska reklama jako sztuka popularna, przeł. K. Biskupski, [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980. M. Spychalska, M. Hołota, Słownik sloganów reklamowych, Warszawa 2009. E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001. Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej, oprac. i red. P. Wasilewski, współpraca D. Maison, A. Stafiej-Bartosik, Kraków 2007. O. Toscani, Reklama, uśmiechnięte ścierwo, Warszawa 1995. Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu, oprac. K. Janiszewska i in., Warszawa – Bielsko-Biała 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu ćwiczeń student w obszarze 1) wiedzy: a) zna podstawowe zagadnienia kompozycji przekazów reklamowych; b) zna kulturowe i społeczne wymiary komunikacji reklamowej; 2) umiejętności: a) potrafi analizować i poddać ocenie różne przykłady komunikacji reklamowej; b) potrafi rozpoznać i klasyfikować używane w reklamie środki perswazji; 3) postaw: a) rozpoznaje wartość przekazów reklamowych; b) rozpowszechnia najlepsze wzory praktyk reklamowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła intelektualnej aktywności uczestników zajęć. Egzamin pisemny. Dopuszczalne nieobecności: 2. Nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności należy zaliczyć w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: a. pkt. 17 par. 2, b. pkt. 5 par. 17, c. par. 33. Zasady korzystania z narzędzi SI: 1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewidziano praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Lehr-Spławiński, Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Lehr-Spławiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Lehr-Spławiński, Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Lehr-Spławiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.