Retoryka w komunikowaniu publicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-M1A2RP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Retoryka w komunikowaniu publicznym |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "filologia dla mediów" (II rok studiów) - stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć przedstawiane będą najważniejsze elementy klasycznej teorii retorycznej, a także wybrane koncepcje retoryki współczesnej. Celem zajęć jest przedstawienie użyteczności metod retorycznych do analizy i tworzenia różnego typu tekstów w przestrzeni komunikacji publicznej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć przedstawiane będą najważniejsze elementy klasycznej teorii retorycznej, a także wybrane koncepcje retoryki współczesnej. Ilustracją dla teoretycznych założeń retorycznych będą współczesne teksty i nagrania użytkowe. Zajęcia odbywają się z użyciem technik informacyjno-komunikacyjnych. Najważniejsze tematy: 1. Retoryka – klasyczna i współczesna: definicje, koncepcje i ich zastosowania. 2. Retoryczne tryby perswazji: ethos, logos, pathos. 3. Etapy pracy nad tekstem retorycznym: od inventio po actio. 4. Sytuacja retoryczna – typy audytoriów, ograniczenia sytuacyjne, ethos mówcy, emocje. 5. Topika inwencyjna – rodzaje retoryczne, teoria status, rodzaje dowodzenia. 6. Kompozycja retoryczna – teoria i praktyka budowy tekstu retorycznego. 7. Elokucja – style retoryczne, tropy; figury słów i figury myśli. 8. Fundamentalne zasady retoryczne. 9. Argumentacja (wprowadzenie) – siła argumentu, typy argumentów; budowa argumentu; entymemat i topos. 10. Refutacja (wprowadzenie) – kontrargumentacja, sofistyka, erystyka. 11. Analiza przemówień i innych tekstów perswazyjnych – elementy krytyki retorycznej. 12. Elementy retoryki wizualnej, cyfrowej. |
Literatura: |
Arystoteles, „Retoryka", Wydawnictwo PWN. Bogołębska B., Worsowicz M., „Retoryka i jej zastosowania", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. Budzyńska-Daca A., Kwosek J., „Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera", Warszawa 2009. „Ćwiczenia z retoryki", pod red. M. Barłowskiej, A. Budzyńskiej-Dacy, M. Załęskiej, Warszawa 2010. Garavelli B. M., „Podręcznik retoryki", WNUP 2023. Korolko M., „Sztuka retoryki", Warszawa 1998. Lichański J.Z., „Retoryka. Historia - teoria - praktyka", t. 1-2, Warszawa 2007. Modrzejewska E., „Ile twarzy Andrzeja Dudy? O retoryce wizerunku medialnego z okładek tygodników", w: „Retoryka wizerunku medialnego", red. A. Budzyńska-Daca, A. Kampka, K. Molek-Kozakowska, Warszawa 2016, s. 107–151 (http://www.retoryka.edu.pl/files/Retoryka-wizerunku-medialnego.pdf). Modrzejewska, E. 2019. „Wykryto Adblocka! Retoryka komunikatów namawiających Do Odblokowania Reklam”. "Res Rhetorica" 6 (3). https://doi.org/10.29107/rr2019.3.3. https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/387 „O retoryce. Wybrane zagadnienia z teorii literatury", wyboru dokonał J. Z. Lichański, Warszawa 1995. Perelman Ch., „Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja", przeł. M. Chomicz, Warszawa 2002. „Retoryka", pod red. M. Barłowskiej, A. Budzyńskiej-Dacy i P. Wilczka, Warszawa 2008. Szymanek K., „Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", Warszawa 2004 i późniejsze. Worsowicz, Monika. „O duchu stosowności. Teoria retoryczna a współczesna praktyka medialna", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013. -- Czasopismo naukowe „Res Rhetorica": www.ResRhetorica.com |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/studentka: - rozpoznaje podstawowe gatunki wypowiedzi retorycznych, - analizuje kompozycję wypowiedzi retorycznej, - analizuje warstwę elokucyjną wypowiedzi, - zna podstawowe elementy teorii retorycznej, - potrafi krytycznie przeanalizować dowolny tekst perswazyjny, - potrafi stworzyć własny tekst perswazyjny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody Podstawą do zaliczenia zajęć jest: - aktywny udział w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności w semestrze), - wykonanie na satysfakcjonującym poziomie zadań/ćwiczeń indywidualnych (krótkich wprawek retorycznych) zadawanych na kolejne zajęcia, - możliwe jest zadanie końcowe lub forma pracy zespołowej zaliczające ćwiczenia. Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który zostanie przeprowadzony w formie stacjonarnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności należy zaliczyć w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: a. pkt. 17 par. 2, b. pkt. 5 par. 17, c. par. 33. Zasady korzystania z narzędzi SI 1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska, Agnieszka Szurek | |
Prowadzący grup: | Gabriela Jankun-Dopart, Agnieszka Szurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Modrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.