Gatunki wypowiedzi w szkole. Warsztat dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1A3PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Gatunki wypowiedzi w szkole. Warsztat dla nauczycieli |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty II roku specjalizacji "nauczycielskiej" (III rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają gatunki wypowiedzi zarówno te, które wprowadzane są w szkole, jak i te, które są obecne w komunikacji publicznej. W trakcie warsztatu zostaną poruszone zagadnienia dotyczące: stylu i stylistyki, stylów funkcjonalnych polszczyzny; wyznaczników gatunkowych i językowych tekstu; kształcenia umiejętności oceny prac uczniowskich (w tym typowych dla przedmiotu błędów uczniowskich); rozwijania umiejętności nadawczo-odbiorczych w zakresie wybranych gatunków wypowiedzi; kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają gatunki wypowiedzi zarówno te, które wprowadzane są w szkole, jak i te, które są obecne w komunikacji publicznej. W trakcie warsztatu zostaną poruszone zagadnienia dotyczące: stylu i stylistyki, stylów funkcjonalnych polszczyzny; wyznaczników gatunkowych i językowych tekstu; kształcenia umiejętności oceny prac uczniowskich (w tym typowych dla przedmiotu błędów uczniowskich); rozwijania umiejętności nadawczo-odbiorczych w zakresie wybranych gatunków wypowiedzi; kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. 1. Konstrukcja i spójność tekstu (tekst linearny, hipertekst, strategiczne pozycje w tekście). 2. Przekształcanie tekstu i działania na tekście (streszczenie, plan, notatka, adiustacja i korekta). 3. Ocena poprawności i stosowności tekstów uczniowskich. 4. Tekst językowy a tekst kultury. 5. Gatunkowe wzorce wypowiedzi (aspekt pragmatyczny, kompozycyjny, stylistyczny i kulturowy). 6. Gatunki wypowiedzi w praktyce szkolnej: opis i charakterystyka; opowiadanie; sprawozdanie; wywiad, reportaż; recenzja; rozprawka; esej; felieton; gatunki użytkowe (np. CV, list motywacyjny, życiorys, podanie, listy). 7. Rola sztucznej inteligencji w procesie tworzenia tekstu. |
Literatura: |
- Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003. - Polska genologia lingwistyczna, red. nauk. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008. - J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007. - A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000. - S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. - E. Sękowska, Praktyczna stylistyka (wybrane zagadnienia), (W:) Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999. Podczas pierwszych zajęć prowadzący w porozumieniu z grupą może zmodyfikować powyższą listę, np. rozszerzyć ją o teksty omawiające zagadnienia zgodne z potrzebami i zainteresowaniami studentów. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: - miejsce omawianych gatunków wypowiedzi w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; - podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu język polski oraz kompetencje kluczowe w odniesieniu do różnych gatunków i form wypowiedzi; - różnorodność gatunkową tekstów na podstawie wyznaczników genologicznych; - konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla rozwijania kompetencji tekstotwórczej uczniów na różnych etapach edukacyjnych; - znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; - znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów; - zasady wstępnego diagnozowania grupy uczniowskiej i każdego ucznia indywidualnie oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; - znaczenie kształtowania pożądanych społecznie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W1, D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W9, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W15 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: - identyfikować typowe zadania szkolne związane z kształceniem różnych typów wypowiedzi z celami kształcenia; - umieścić omawiane gatunki w rozkładzie materiału dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; - rozpoznać typowe dla nauczanych gatunków błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym; - kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; - ocenić pracę uczniowską, tzn. określić rodzaje błędów językowych i stylistycznych, wskazać ich mechanizmy; przeprowadzić korektę tekstu (czyli merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać teksty tworzone przez uczniów w klasie i w domu); - napisać własny tekst z zachowaniem wymogów wzorca gatunkowego. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U8, D.1/E.1.U10 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: - dostosowywania metod pracy do potrzeb uczniów; - promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; - budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; - rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; - kształtowania u uczniów nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K.1, D.1/E.1.K.2, D.1/E.1.K.4, D.1/E.1.K.6, D.1/E.1.K.7 Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach – 30 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie zadawanych lektur, wykonywanie zadań cząstkowych) – 15 godzin Przygotowanie projektu – 45 godzin Metody i kryteria oceniania: Kontrola obecności (dopuszczalne 2 nieobecności). Aktywny udział w zajęciach. Projekt (forma i zakres uzgadniane na początku zajęć). Zasady korzystania z narzędzi SI: 1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Agnieszka Mikołajczuk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Mikołajczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Agnieszka Mikołajczuk | |
Prowadzący grup: | Helena Balcerek, Agnieszka Mikołajczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.