Technologie informacyjne i komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A1TI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne i komunikacyjne |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi programami, narzędziami i środkami multimedialnymi służącymi edycji i pracy z tekstem. Studenci poznają obsługę i praktyczne wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych, przygotowywanie materiałów multimedialnych (prezentacji), podstawy obróbki plików graficznych, dźwiękowych oraz filmowych. Uczą się przeszukiwania i interpretowania zawartości baz danych, w szczególności słowników, korpusów, bibliotek wirtualnych i innych baz znajdujących się w Internecie. |
Pełny opis: |
1. Podstawy netykiety: pisanie i adresowanie maili, szablony odpowiedzi. Funkcje poczty gmail: tworzenie spotkań, wspólny dysk, wydarzenia cykliczne, kalendarz, tworzenie ankiet. Udostępnianie plików: Dropbox, WeTransfer. Platformy do spotkań online (Google Meet, Zoom). 2. Zasoby Biblioteki Uniwersyteckiej: tagowanie, wyszukiwanie przez hasła, schowek, zapisywanie wyszukiwania. Wyszukiwarki naukowe i inne otwarte zasoby. 3. Zasoby biblioteczne i szukanie literatury. Przegląd katalogów, baz danych, zasobów elektronicznych, repozytoriów, bibliotek cyfrowych, otwartych źródeł internetowych. 4. Ocena wyszukiwanych źródeł. Unikanie plagiatu. Słowniki, programy tłumaczeniowe. Specjalistyczne terminy w językach obcych. 5. Zasoby cyfrowe: korpusy i kompendia elektroniczne 6. Menedżery bibliografii – Mendeley: organizowanie własnej biblioteki materiałów naukowych. Generowanie cytatów, tworzenie bibliografii i jej szybka modyfikacja. Importowanie dokumentów. 7. Tworzenie i projektowanie grafik oraz map myśli. Podstawy pracy z programami Canva i MindMup. 8. Redakcja tekstu w Microsoft Word. Tworzenie automatycznego spisu treści. Przypisy, bibliografia i cytaty. Indeksy, nagłówki, odsyłacze i stopki. Strony tytułowe. Tryb śledzenia zmian i komentarze. Importowanie ilustracji, tworzenie wykresów. 9. Efektywne tworzenie prezentacji. Proporcja tekstu do obrazu, wykorzystanie czasu, znaczenie barw i perspektywy, ilustracje. Microsoft Power Point oraz Prezi. Typy prezentacji: pecha kucha, elevator pitch, 3MT. 10. Podstawy pracy z programem Subtitle Edit: tworzenie napisów do filmów. |
Literatura: |
Frye, C., & Lambert, J. (2019). Microsoft Office 2019 Krok po kroku. PROMISE. Kammel, T. (2018). Moc w gębie: jak gadać, żeby się dogadać. Altenberg. Pałka, P., & Kwaśnicka-Janowicz, A. (2017). Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia): https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf. Rychlik, M. (2013). Epoka cyfrowa i jej nowe wskaźniki altmetryczne. Biuletyn EBIB, 8(144). Wolański, A. (2008). Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www. Wydawnictwo Naukowe PWN. Materiały i prezentacje udostępnione podczas kursu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu studenci potrafią: - pisać maile zgodnie z zasadami netykiety i normami uniwersyteckimi oraz korzystać z pakietu G Suite; - efektywnie wyszukiwać informacje oraz dokonać ich selekcji – zarówno w odniesieniu do baz naukowych, jak i internetowych; - przygotować oraz wygłosić krótką prezentację z użyciem odpowiedniego programu; - orientować się w zasobach cyfrowych, przydatnych dla filologów; - wykonać proste infografiki, mapy myśli oraz napisy do materiałów audiowizualnych; - wykorzystać w praktyce zasady przygotowania tekstu naukowego; - korzystać z menedżerów bibliografii oraz opracować spis literatury do pracy naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach (wypowiedzi na forach, zadania), zaliczenie testu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kosman, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Marcin Kosman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kosman, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Marcin Kosman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.