Prezentacja tekstu w mediach cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1B1PT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Prezentacja tekstu w mediach cyfrowych |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci w sposób praktyczny zapoznają się z morfologią przekazu audialnego i audiowizualnego, a w części zajęć poświęconych wideografii ze skomplikowaną siatką semiotyczną tworzącą zjawisko ekranowe, na które składa się zarówno kod wizualny (pod postacią ruchomego obrazu i napisów ekranowych), jak i kod audialny (pod postacią słowa mówionego, efektów akustycznych oraz muzyki). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztaty poświęcone są szeroko pojętej sztuce i technice realizacji nagrań audio oraz audio-wideo oraz ich edycji (montaż i postprodukcja) z przeznaczeniem do dystrybucji w mediach cyfrowych, w tym także strumieniowych. |
Pełny opis: |
W toku zajęć omawiane są środki wyrazu związane z techniką wideo (kadr, ujęcie, sekwencja, kąt widzenia kamery, rodzaj użytego planu, montaż) oraz z materiałem (światło, barwa, słowo, muzyka, efekty akustyczne, scenografia). Słuchacze zapoznają się również z właściwymi dla sztuki ruchomych obrazów środkami stylistycznymi (stopniowanie, powtórzenie, przeciwstawienie, metafora, metonimia, symbol). |
Efekty uczenia się: |
Studenci - orientują się w morfologii przekazu graficznego, audialnego i audiowizualnego oraz siatką semiotyczną tworzącą zjawisko ekranowe; - posiadają wiedzę dot. środków wyrazu związanych z techniką wideo (kadr, ujęcie, sekwencja, kąt widzenia kamery, rodzaj użytego planu, montaż) oraz z materiałem (światło, barwa, słowo, muzyka, efekty akustyczne, scenografia); - biegle stosują środki stylistyczne właściwe dla sztuki ruchomych obrazów (stopniowanie, powtórzenie, przeciwstawienie, metafora, metonimia, symbol) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, ocena aktywności i przygotowania do zajęć, projekt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Czardybon, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Marcin Czardybon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Warsztaty poświęcone są szeroko pojętej sztuce i technice realizacji nagrań audio oraz audio-wideo oraz ich edycji (montaż i postprodukcja) z przeznaczeniem do dystrybucji w mediach cyfrowych, w tym także strumieniowych. |
|
Pełny opis: |
W toku zajęć omawiane są środki wyrazu związane z techniką wideo (kadr, ujęcie, sekwencja, kąt widzenia kamery, rodzaj użytego planu, montaż) oraz z materiałem (światło, barwa, słowo, muzyka, efekty akustyczne, scenografia). Słuchacze zapoznają się również z właściwymi dla sztuki ruchomych obrazów środkami stylistycznymi (stopniowanie, powtórzenie, przeciwstawienie, metafora, metonimia, symbol). |
|
Literatura: |
Arendt H., Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Warszawa 2000. Ascott R., From appearance to apparition: communication and culture in the cybersphere, „Leonardo Electronic Almanac” I. 2.1993. Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” 1999, nr 6. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2005. Celiński P., Postmedia: cyfrowy kod i bazy danych, Lublin 2013. Delgado P., Salmerón Ladislao. The inattentive on‑ screen reading: Reading medium affects attention and reading comprehension under time pressure, „Learning and Instruction” 71/2021. Godhe A-L., Sofkova H., Stenliden L., Texts, Information and Multimodality in the Digital Age, „Educare” 1/2022. Kalla I., Poniatowska P., Michułka D., On the Fringes of Literature and Digital Media Culture: Perspectives from Eastern and Western Europe, Brill 2018. Karpińska A., Literatura a media – wspólne oddziaływanie i zależności w świetle badań empirycznych opinii społecznej, Zeszyty Prasoznawcze 4/2015. Maduro D.C., Digital Media and Textuality. From Creation to Archiving, Bielefeld: transcript Verlag 2017. Manovich L., „Estetyka postmedialna”, tłum. E. Wojtowicz, [w:] Redefinicja pojęcia sztuka: ponowoczesność i wielokulturowość, red. J. Dąbkowska-Zydroń, Poznań 2006. Manovich L., Awangarda jako software, tłum. I. Kurz, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 35–36, s. 323–335. Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006. Marecki P. (red.), Liternet. Literatura i Internet, Kraków 2002. Nedumkallel J.P., Interactivity of Digital Media: Literature Review and Future Research Agenda, „International Journal of Interactive Communication Systems and Technologies” 10(1) 2020. Pisarski M., Figury obecności w cyfrowych mediach. Od hipertekstu do sztucznej inteligencji, Universitas, Kraków 2024. Punday D., Playing at Narratology. Digital Media as Narrative Theory, Ohio State University Press 2019. Shakargy N., Internetica: Poetry in the Digital Age, „International Journal of Cultural Studies” 2020. Singer L., Alexander P,. Reading across mediums: Effects of reading digital and print texts on comprehension and calibration, „The Journal of Experimental Education” 85(1)/2017. Szczęsna E. (red.), Przekaz digitalny. Zzagadnień semiotyki, semantyki ikomunikacji cyfrowej, Kraków 2015. Virilio P., Bomba informacyjna, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2006. Winiecka E., Literatura bez granic? Media digitalne i ich wpływ na status sztuki słowa, Przestrzenie Teorii 31/2019. Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.