Literatura polska po 1989 roku; strategie pisarskie, edytorskie, odbiorcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1B1S-JK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura polska po 1989 roku; strategie pisarskie, edytorskie, odbiorcze |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - seminaria magisterskie - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest wszechstronne przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu omówienia ideowego, filozoficznego, estetycznego twórczości wybranych istotnych pisarek i pisarzy/poetek i poetów tworzących po 1989 r. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do realizacji projektu literackiego, literacko-artystycznego, krytycznego lub badawczego wieńczącego pierwszy rok studiów oraz napisanie pracy magisterskiej po drugim roku studiów pokazującej świadomość warsztatową autora, kierunki jego artystycznych wyborów i poszukiwań, rozwijającej w sposób teoretyczny, historycznoliteracki i/lub komparatystyczny jego literackie i literacko-artystyczne zainteresowania. W ramach seminarium organizowane są także spotkania z pisarzami. |
Literatura: |
- E. Balcerzan, Przez znaki. Granice autonomii sztuki poetyckiej. Na materiale polskiej poezji współczesnej, Gdańsk 2000 - S. Barańczak, Zaufać nieufności. Osiem rozmów o sensie poezji 1990 – 1992, Kraków 1993 - A. Bielik – Robson, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000 - T. Burek, Dzieło niczyje, Kraków 2001 - T. Cieślak, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011 - P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976 – 1996, Kraków 1997 - P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976 – 1998, Kraków 1998, - P. Czapliński, Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90., Kraków 2002 - P. Dakowicz, Helikon i okolice. Notatki o poezji współczesnej, Sopot 2008 - T. Drewnowski, Literatura polska 1944 -89. Próba scalenia, próba scalenia – obiegi – wzorce – style, Kraków 2004 - Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989 – 2009. Idee, ideologie, metodologie, red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2008 - R. Grupiński, I. Kiec, Niebawem spadnie błoto czyli kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, Poznań 1997 - M. Janion, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś, Warszawa 1996 - J. Jarzębski, Apetyt na przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Kraków 1997 - J. Klejnocki, J. Sosnowski, Chwilowe zawieszenie broni, Warszawa 1996 - Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006 - Literatura polska 1990 – 2000, T. 1 i 2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002 - P. Mościcki, Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej, Warszawa 2008 - Normalność i konflikty. Rozważania o literaturze i życiu literackim w nowych czasach, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, Poznań 2006 - A. Nowaczewski, Konfesja i tradycja. Szkice o poezji polskiej po 1989 roku, Sopot 2013 - Parnas Bis. Słownik literatury polskiej urodzonej po 1960 roku, oprac. P. Dunin-Wąsowicz, wyd. III i ostatnie, Warszawa 1998 -Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji, red. A. Główczewski, M. Wróblewski, Toruń 2009 - Ponowoczesność a tożsamość, red. B. Tokarz, S. Piskor, Katowice 1997 - J. Sławiński, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w: Próby teoretycznoliterackie, Warszawa 1992 - P. Śliwiński, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007 - wybrane teksty źródłowe uzgodnionych z uczestnikami seminarium autorek i autorów |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI: studentka/student potrafi: - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ ESOKJ, w tym specjalistyczną terminologią z zakresu literaturoznawstwa; w tym czytać i rozumieć teksty literaturoznawcze oraz artystyczne w wybranym (wybranych) obcych językach i sprawnie implementować poznawane treści do swych działań badawczych, interpretacyjnych czy twórczych, czego świadectwem będą napisane teksty czy też sformułowane projekty. - projektować i prowadzić własne badania teoretycznoliterackie, historycznoliterackie lub z obszaru komparatystyki literackiej, stosując właściwe metody badawcze oraz innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa – co owocować winno umiejętnością budowania własnych rozważań interpretacyjno – twórczych zawartych w powstałych tekstach oryginalnych; w postaci esejów, badawczych materiałów o filologicznym czy quasi-artystycznym charakterze, a także w postaci prezentacji czy/i referatów przedstawianych na sesjach, festiwalach literackich, dyskusjach panelowych itp. - prowadzić debatę i formułować wypowiedzi krytyczne o charakterze naukowym i artystycznym na temat wybranych zagadnień literatury współczesnej – zatem występować w roli moderatora debaty/dyskusji/panelu o charakterze interpretacyjnym, kulturoznawczym, artystycznym lub quasi – artystycznym; także w roli uczestnika debaty/dyskusji/panelu, gdzie będzie w stanie sformułować, wygłosić, uzasadnić, uargumentować swoje tezy w zgodzie ze sztuką debatowania oraz retorycznymi wymaganiami wypowiedzi oralnej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: studentka/student jest gotowa/gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także własnej działalności artystycznej i zawodowej oraz ich wpływu na otoczenie – zatem wykształcił u siebie predyspozycje autokrytycyzmu, gotowość do polemiki uwzględniającej argumenty przeciwnej strony (w debatach, panelach itp.); umie uwzględnić konteksty kulturowe, społeczne, psychologiczne itp., jakie pojawić się mogą w procesie krytyki zajmowanych przez niego/nią stanowisk podczas debat, paneli, polemik krytycznoliterackich czy historycznoliterackich. - odpowiedzialnego i świadomego organizowania własnego warsztatu pisarskiego i badawczego oraz planowania ścieżki kariery zawodowej – to znaczy dysponuje samoświadomością w zakresie planowania własnej pracy, dysponuje wizją własnego rozwoju zawodowego lub/i twórczego, jest w stanie organizować oraz prowadzić własną pracę badawczą lub/i twórczą; ma świadomość zakresu własnych umiejętności, umie stosować wybrane metodologie interpretacyjno – badawcze oraz/lub wybrane poetyki w twórczości własnej. - uznania społecznych (ideowych itp.) ról twórcy oraz badacza, dysponuje wiedzą o rynku wydawniczym oraz rynku idei; orientuje się w bieżąco funkcjonujących trendach ideowo – kulturowych w sferze sztuki, ma świadomość przenikania się sztuk (intersemiotyzm), potrafi interpretować zjawiska kulturowe w sposób holistyczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, przygotowanie własnego projektu na zakończenie I roku; przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej po II roku. W semestrze dopuszczalne są 2 nieobecności bez konieczności zaliczenia. Student nie może posługiwać się technologią AI. Przykładowe typy projektów po I roku: ‒ przygotowanie do wydania tomu poetyckiego, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego itp.; - przygotowanie do publikacji przekładu wybranego cyklu utworów poetyckich, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego itp.; ‒ przygotowanie edycji dzieła literackiego wybranego współczesnego twórcy; ‒ opracowanie bazy danych obejmującej wybrany obszar zagadnień literacko-artystycznych; ‒ opracowanie materiałów popularno-naukowych poświęconych literaturze przeznaczonych do publikacji w internecie; ‒ przygotowanie jednoarkuszowej recenzji utworu literackiego lub monografii naukowej; ‒ wygłoszenie referatu na konferencji naukowej; ‒ organizacja lub współorganizacja konferencji naukowej; ‒ organizacja wydarzenia literackiego lub popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli); ‒ lub inny zaproponowany przez osobę studencką. Szacunkowy nakład pracy: I rok (9 ECTS), w tym 5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich 4 ECTS (120 godz.) - przygotowanie projektu II rok (24 ECTS), w tym 5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich 19 ECTS (570 godz.) - przygotowanie pracy dyplomowej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-MGR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Klejnocki, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Klejnocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.