Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura polska po 1989 roku; strategie pisarskie, edytorskie, odbiorcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1B1S-JK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura polska po 1989 roku; strategie pisarskie, edytorskie, odbiorcze
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - seminaria magisterskie - 1 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium jest wszechstronne przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu omówienia ideowego, filozoficznego, estetycznego twórczości wybranych istotnych pisarek i pisarzy/poetek i poetów tworzących po 1989 r.

Pełny opis:

Celem seminarium jest przygotowanie studentów do realizacji projektu literackiego, literacko-artystycznego, krytycznego lub badawczego wieńczącego pierwszy rok studiów oraz napisanie pracy magisterskiej po drugim roku studiów pokazującej świadomość warsztatową autora, kierunki jego artystycznych wyborów i poszukiwań, rozwijającej w sposób teoretyczny, historycznoliteracki i/lub komparatystyczny jego literackie i literacko-artystyczne zainteresowania. W ramach seminarium organizowane są także spotkania z pisarzami.

Literatura:

- E. Balcerzan, Przez znaki. Granice autonomii sztuki poetyckiej. Na materiale polskiej poezji współczesnej, Gdańsk 2000

- S. Barańczak, Zaufać nieufności. Osiem rozmów o sensie poezji 1990 – 1992, Kraków 1993

- A. Bielik – Robson, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000

- T. Burek, Dzieło niczyje, Kraków 2001

- T. Cieślak, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011

- P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976 – 1996, Kraków 1997

- P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976 – 1998, Kraków 1998,

- P. Czapliński, Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90., Kraków 2002

- P. Dakowicz, Helikon i okolice. Notatki o poezji współczesnej, Sopot 2008

- T. Drewnowski, Literatura polska 1944 -89. Próba scalenia, próba scalenia – obiegi – wzorce – style, Kraków 2004

- Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989 – 2009. Idee, ideologie, metodologie, red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2008

- R. Grupiński, I. Kiec, Niebawem spadnie błoto czyli kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, Poznań 1997

- M. Janion, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś, Warszawa 1996

- J. Jarzębski, Apetyt na przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Kraków 1997

- J. Klejnocki, J. Sosnowski, Chwilowe zawieszenie broni, Warszawa 1996

- Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006

- Literatura polska 1990 – 2000, T. 1 i 2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002

- P. Mościcki, Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej, Warszawa 2008

- Normalność i konflikty. Rozważania o literaturze i życiu literackim w nowych czasach, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, Poznań 2006

- A. Nowaczewski, Konfesja i tradycja. Szkice o poezji polskiej po 1989 roku, Sopot 2013

- Parnas Bis. Słownik literatury polskiej urodzonej po 1960 roku, oprac. P. Dunin-Wąsowicz, wyd. III i ostatnie, Warszawa 1998

-Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji, red. A. Główczewski, M. Wróblewski, Toruń 2009

- Ponowoczesność a tożsamość, red. B. Tokarz, S. Piskor, Katowice 1997

- J. Sławiński, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w: Próby teoretycznoliterackie, Warszawa 1992

- P. Śliwiński, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007

- wybrane teksty źródłowe uzgodnionych z uczestnikami seminarium autorek i autorów

Efekty uczenia się:

UMIEJĘTNOŚCI: studentka/student potrafi:

- posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ ESOKJ, w tym specjalistyczną terminologią z zakresu literaturoznawstwa; w tym czytać i rozumieć teksty literaturoznawcze oraz artystyczne w wybranym (wybranych) obcych językach i sprawnie implementować poznawane treści do swych działań badawczych, interpretacyjnych czy twórczych, czego świadectwem będą napisane teksty czy też sformułowane projekty.

- projektować i prowadzić własne badania teoretycznoliterackie, historycznoliterackie lub z obszaru komparatystyki literackiej, stosując właściwe metody badawcze oraz innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa – co owocować winno umiejętnością budowania własnych rozważań interpretacyjno – twórczych zawartych w powstałych tekstach oryginalnych; w postaci esejów, badawczych materiałów o filologicznym czy quasi-artystycznym charakterze, a także w postaci prezentacji czy/i referatów przedstawianych na sesjach, festiwalach literackich, dyskusjach panelowych itp.

- prowadzić debatę i formułować wypowiedzi krytyczne o charakterze naukowym i artystycznym na temat wybranych zagadnień literatury współczesnej – zatem występować w roli moderatora debaty/dyskusji/panelu o charakterze interpretacyjnym, kulturoznawczym, artystycznym lub quasi – artystycznym; także w roli uczestnika debaty/dyskusji/panelu, gdzie będzie w stanie sformułować, wygłosić, uzasadnić, uargumentować swoje tezy w zgodzie ze sztuką debatowania oraz retorycznymi wymaganiami wypowiedzi oralnej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: studentka/student jest gotowa/gotów do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także własnej działalności artystycznej i zawodowej oraz ich wpływu na otoczenie – zatem wykształcił u siebie predyspozycje autokrytycyzmu, gotowość do polemiki uwzględniającej argumenty przeciwnej strony (w debatach, panelach itp.); umie uwzględnić konteksty kulturowe, społeczne, psychologiczne itp., jakie pojawić się mogą w procesie krytyki zajmowanych przez niego/nią stanowisk podczas debat, paneli, polemik krytycznoliterackich czy historycznoliterackich.

- odpowiedzialnego i świadomego organizowania własnego warsztatu pisarskiego i badawczego oraz planowania ścieżki kariery zawodowej – to znaczy dysponuje samoświadomością w zakresie planowania własnej pracy, dysponuje wizją własnego rozwoju zawodowego lub/i twórczego, jest w stanie organizować oraz prowadzić własną pracę badawczą lub/i twórczą; ma świadomość zakresu własnych umiejętności, umie stosować wybrane metodologie interpretacyjno – badawcze oraz/lub wybrane poetyki w twórczości własnej.

- uznania społecznych (ideowych itp.) ról twórcy oraz badacza, dysponuje wiedzą o rynku wydawniczym oraz rynku idei; orientuje się w bieżąco funkcjonujących trendach ideowo – kulturowych w sferze sztuki, ma świadomość przenikania się sztuk (intersemiotyzm), potrafi interpretować zjawiska kulturowe w sposób holistyczny.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, przygotowanie własnego projektu na zakończenie I roku; przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej po II roku.

W semestrze dopuszczalne są 2 nieobecności bez konieczności zaliczenia.

Student nie może posługiwać się technologią AI.

Przykładowe typy projektów po I roku:

‒ przygotowanie do wydania tomu poetyckiego, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego itp.;

- przygotowanie do publikacji przekładu wybranego cyklu utworów poetyckich, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego itp.;

‒ przygotowanie edycji dzieła literackiego wybranego współczesnego twórcy;

‒ opracowanie bazy danych obejmującej wybrany obszar zagadnień literacko-artystycznych;

‒ opracowanie materiałów popularno-naukowych poświęconych literaturze przeznaczonych do publikacji w internecie;

‒ przygotowanie jednoarkuszowej recenzji utworu literackiego lub monografii naukowej;

‒ wygłoszenie referatu na konferencji naukowej;

‒ organizacja lub współorganizacja konferencji naukowej;

‒ organizacja wydarzenia literackiego lub popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli);

‒ lub inny zaproponowany przez osobę studencką.

Szacunkowy nakład pracy:

I rok (9 ECTS), w tym

5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich

4 ECTS (120 godz.) - przygotowanie projektu

II rok (24 ECTS), w tym

5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich

19 ECTS (570 godz.) - przygotowanie pracy dyplomowej

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Klejnocki, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Jarosław Klejnocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)