Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

W laboratorium możliwości twórczych. Literackie diagnozy teraźniejszości, artystyczne wyzwania przyszłości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1B1S-ZN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: W laboratorium możliwości twórczych. Literackie diagnozy teraźniejszości, artystyczne wyzwania przyszłości
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - seminaria magisterskie - 1 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Celem I roku seminarium magisterskiego jest przygotowanie studentów do realizacji projektu literackiego/literacko-artystycznego/krytycznego/badawczego wieńczącego pierwszy rok studiów.

Celem II roku seminarium magisterskiego napisanie pracy magisterskiej pokazującej świadomość warsztatową autora, określającą kierunki jego artystycznych wyborów i poszukiwań, rozwijającą w sposób teoretyczny, historycznoliteracki i/lub komparatystyczny jego literackie i literacko-artystyczne zainteresowania.

Seminarium magisterskie umożliwi ponadto słuchaczom samodzielne przygotowanie się do egzaminu magisterskiego, którego zakres określa Uchwała Rady Dydaktycznej.


W ramach seminarium organizowane będą spotkania z pisarzami.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie tradycji i eksperymentu literackiego i literacko-artystycznego w kontekście diagnoz teraźniejszości i wyzwań przyszłości. Zaktywizuje ich do zapoznania się z dwudziestowiecznymi i najnowszymi tekstami wybranymi z literatur polskiej i obcej. Podczas zajęć omawiane będą kategorie konwencji i eksperymentu w ujęciu historycznym, teoretycznym, metodologicznym i praktycznym.

Pełny opis:

Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie tradycji i eksperymentu literackiego i literacko-artystycznego w kontekście diagnoz teraźniejszości i wyzwań przyszłości. Zaktywizuje ich do zapoznania się z dwudziestowiecznymi i najnowszymi tekstami wybranymi z literatur polskiej i obcej. Podczas zajęć omawiane będą kategorie konwencji i eksperymentu w ujęciu historycznym, teoretycznym, metodologicznym i praktycznym. Organizowane będą także spotkania z pisarzami.

W układzie zagadnień zaplanowanych do omówienia podczas seminarium magisterskiego znalazły się bloki problemowe poświęcone przekładowi, prozie, poezji, dramatowi i formom synkretycznym (literacko-wizualnym) takim jak książka obrazkowa, zagadnieniom poetologicznym takim jak: konstrukcja postaci, gatunek poetycki, polifonia narracyjna, monolog wypowiedziany wreszcie oraz współczesnym problemom związanym np. z różnicą kulturową, sztuczną inteligencją, wspólnotą i wyobcowaniem, doświadczeniami ekstremalnymi, uchodźstwem, wojną, migracją, tematami tabu.

Teksty omawiane na zajęciach staną się podstawą i punktem wyjścia dla uczestników do realizacji autorskiego projektu finalizującego I rok seminarium.

Przykładowe preferowane projekty na zakończenie pierwszego roku seminarium magisterskiego:

‒ przygotowanie do wydania tomu poetyckiego, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego, itp.;

- przygotowanie do publikacji przekładu wybranego cyklu utworów poetyckich, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego, itp.;

‒ przygotowanie edycji dzieła literackiego wybranego współczesnego twórcy;

‒ opracowanie bazy danych obejmującej wybrany obszar zagadnień literacko-artystycznych;

‒ opracowanie materiałów popularnonaukowych poświęconych literaturze przeznaczonych do publikacji w internecie;

‒ przygotowanie jednoarkuszowej recenzji utworu literackiego lub recenzji monografii naukowej;

‒ wygłoszenie referatu na konferencji naukowej;

‒ organizacja lub współorganizacja konferencji naukowej;

‒ organizacja wydarzenia literackiego lub popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli).

W ramach seminarium odbędą się spotkania z pisarzami, podczas których studenci będą mieli możliwość skonsultowania z nimi swoich projektów.

Seminarium magisterskie umożliwi słuchaczom samodzielne przygotowanie się do egzaminu magisterskiego, którego zakres określa Uchwała Rady Dydaktycznej, i napisanie pracy magisterskiej na koniec II roku studiów.

Literatura:

Jurij Andruchowycz, Andrzej Stasiuk, Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową, Czarne, Wołowiec 2024.

Margaret Atwood, O pisaniu, Karakter, Kraków 20Julio Cortazar, O literaturze. Wykłady w Berkeley 1980, W Podwórku, Gdańsk, 2016.

Samuel Beckett, Wierność przegranej, tłum. A. Libera, Znak, Kraków 1999.

Roger Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni, PIW, Warszawa 2019.

Italo Calvino, Po co czytać klasyków, PIW, Warszawa 2020.

Italo Calvino, Wykłady amerykańskie, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2009.

Albert Camus, Mit Syzyfa i inne eseje, Muza, Warszawa 2004.

Albert Camus, Człowiek zbuntowany, Muza, Warszawa 1998.

Witold Gombrowicz, Dziennik 1953-1969, T. 1, 2, 3, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2023.

Ryszard Koziołek, Dobrze się myśli literaturą, Czarne, Wołowiec 2016.

Michel Leiris, Mowa słowa, Państwowy Instytut Wydawniczy 2019.

Tomasz Mann, Eseje, Muza, Warszawa 1988.

Tomasz Mann, Dostojewski z umiarem i inne eseje, Muza, Warszawa 2000.

Giorgio Manganelli, Literatura jako kłamstwo, PIW, Warszawa 2021.

Michał Paweł Markowski, Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu, Wydawnictwo Sic!, Kraków 2001.

Łukasz Musiał, Zaufanie i utopia, Wydawnictwo UAM, Poznań 2019.

Vladimir Nabokov, Wykłady o literaturze, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016.

Vladimir Nabokov, Wykłady o literaturze rosyjskiej, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016.

Nowy Wiek [Perec, Calvino, Queneau] 2006, nr 10.

Ryszard Przybylski, Baśń zimowa. Esej o starości, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 1998.

Iwona Smolka, zespół redakcyjny kwartalnika „Tekstualia”, Rytm twórczego życia. Jubileuszowe rozmowy o literaturze, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2014.

Susam Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje. Karakter, Kraków 2023.

Olga Tokarczuk, Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020.

Tomas Venclova, Niezniszczalny rytm. Eseje o literaturze, Fundacja Pogranicze, Sejny 2002.

Mario Vargas Liosa, Prawda kłamstw. Eseje o literaturze, Rebis, Warszawa 1999.

Wirginia Woolf, Eseje wybrane, Karakter, Kraków 2015

oraz

„Tekstualia” 2023, nr 4 (75) „Polifoniczność. Strategie tekstowe.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY:

Absolwent zna i rozumie:

— fakty z zakresu literaturoznawstwa powiązane z literaturą eksperymentalną, jej pionierami oraz charakterystycznymi dla niej gatunkami, stylami czy formami w stopniu niezbędnym zarówno do realizacji projektu literackiego/ literacko-artystycznego, krytycznego/ badawczego, jak i do napisania pracy dyplomowej;

— metody literaturoznawstwa, których znajomość jest nieodzowna do napisania pracy magisterskiej.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

— samodzielnie skonstruować i zrealizować projekt literacki/ literacko-artystyczny, krytyczny/ badawczy z jednej strony nawiązujący do ważnych problemów współczesności i cechujący się oryginalnością, z drugiej zaś nawiązujący w sposób czytelny do tradycji literackiej.

— napisać pracę naukową poprawną metodologicznie;

— precyzyjnie sformułować problem badawczy, postawić trafną hipotezę z nim związaną, a następnie zweryfikować i uargumentować ją, opierając tę argumentację na rzetelnie przeprowadzonych badaniach empirycznych;

— zastosować w dysertacji magisterskiej wybraną metodę badawczą;

— przygotować rozprawę i osadzić ją w zrekonstruowanym i rozpoznanym krytycznie stanie badań;

— skonstruować w stylu naukowym pracę magisterską staranną pod względem językowym, opatrzoną przypisami i bibliografią, zogniskowaną istotnej problematyki, sondującą zagadnienia ważne nie tylko tu i teraz, lecz także mające niebagatelne znaczenie w kontekście myślenia o przyszłości;

— przekonująco zaprezentować ustnie z wykorzystaniem np. pokazów multimedialnych swój projekt literacki/ literacko-artystyczny, krytyczny/ badawczy i przedstawić swoje badania, definiując ich założenia i cele, dokonując przemyślanej selekcji problemów, egzemplifikacji i argumentów.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

Absolwent jest gotów do:

— pracy w grupie, rozwijania własnego procesu twórczego i wspierania procesu twórczego innych osób;

— wzięcia odpowiedzialności za rzetelność przekazywanej wiedzy;

— kierowania się kreatywnością artystyczną i uczciwością naukową;

— doceniania różnorodności i wielości opinii.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania

Aktywność na zajęciach, przygotowanie własnego projektu na zakończenie I roku, przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej po II roku.

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.

Nakład pracy:

I rok (9 ECTS), w tym

5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich

4 ECTS (120 godz.) - przygotowanie projektu

II rok (24 ECTS), w tym

5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich

19 ECTS (570 godz.) - przygotowanie pracy dyplomowej

Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:

1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:

a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,

b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.

2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.

3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:

a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub

b. w sposób z nią nieuzgodniony,

osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Żaneta Nalewajk-Turecka, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Żaneta Nalewajk-Turecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)