W laboratorium możliwości twórczych. Literackie diagnozy teraźniejszości, artystyczne wyzwania przyszłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1B1S-ZN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | W laboratorium możliwości twórczych. Literackie diagnozy teraźniejszości, artystyczne wyzwania przyszłości |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - seminaria magisterskie - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Celem I roku seminarium magisterskiego jest przygotowanie studentów do realizacji projektu literackiego/literacko-artystycznego/krytycznego/badawczego wieńczącego pierwszy rok studiów. Celem II roku seminarium magisterskiego napisanie pracy magisterskiej pokazującej świadomość warsztatową autora, określającą kierunki jego artystycznych wyborów i poszukiwań, rozwijającą w sposób teoretyczny, historycznoliteracki i/lub komparatystyczny jego literackie i literacko-artystyczne zainteresowania. Seminarium magisterskie umożliwi ponadto słuchaczom samodzielne przygotowanie się do egzaminu magisterskiego, którego zakres określa Uchwała Rady Dydaktycznej. W ramach seminarium organizowane będą spotkania z pisarzami. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie tradycji i eksperymentu literackiego i literacko-artystycznego w kontekście diagnoz teraźniejszości i wyzwań przyszłości. Zaktywizuje ich do zapoznania się z dwudziestowiecznymi i najnowszymi tekstami wybranymi z literatur polskiej i obcej. Podczas zajęć omawiane będą kategorie konwencji i eksperymentu w ujęciu historycznym, teoretycznym, metodologicznym i praktycznym. |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie tradycji i eksperymentu literackiego i literacko-artystycznego w kontekście diagnoz teraźniejszości i wyzwań przyszłości. Zaktywizuje ich do zapoznania się z dwudziestowiecznymi i najnowszymi tekstami wybranymi z literatur polskiej i obcej. Podczas zajęć omawiane będą kategorie konwencji i eksperymentu w ujęciu historycznym, teoretycznym, metodologicznym i praktycznym. Organizowane będą także spotkania z pisarzami. W układzie zagadnień zaplanowanych do omówienia podczas seminarium magisterskiego znalazły się bloki problemowe poświęcone przekładowi, prozie, poezji, dramatowi i formom synkretycznym (literacko-wizualnym) takim jak książka obrazkowa, zagadnieniom poetologicznym takim jak: konstrukcja postaci, gatunek poetycki, polifonia narracyjna, monolog wypowiedziany wreszcie oraz współczesnym problemom związanym np. z różnicą kulturową, sztuczną inteligencją, wspólnotą i wyobcowaniem, doświadczeniami ekstremalnymi, uchodźstwem, wojną, migracją, tematami tabu. Teksty omawiane na zajęciach staną się podstawą i punktem wyjścia dla uczestników do realizacji autorskiego projektu finalizującego I rok seminarium. Przykładowe preferowane projekty na zakończenie pierwszego roku seminarium magisterskiego: ‒ przygotowanie do wydania tomu poetyckiego, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego, itp.; - przygotowanie do publikacji przekładu wybranego cyklu utworów poetyckich, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego, itp.; ‒ przygotowanie edycji dzieła literackiego wybranego współczesnego twórcy; ‒ opracowanie bazy danych obejmującej wybrany obszar zagadnień literacko-artystycznych; ‒ opracowanie materiałów popularnonaukowych poświęconych literaturze przeznaczonych do publikacji w internecie; ‒ przygotowanie jednoarkuszowej recenzji utworu literackiego lub recenzji monografii naukowej; ‒ wygłoszenie referatu na konferencji naukowej; ‒ organizacja lub współorganizacja konferencji naukowej; ‒ organizacja wydarzenia literackiego lub popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli). W ramach seminarium odbędą się spotkania z pisarzami, podczas których studenci będą mieli możliwość skonsultowania z nimi swoich projektów. Seminarium magisterskie umożliwi słuchaczom samodzielne przygotowanie się do egzaminu magisterskiego, którego zakres określa Uchwała Rady Dydaktycznej, i napisanie pracy magisterskiej na koniec II roku studiów. |
Literatura: |
Jurij Andruchowycz, Andrzej Stasiuk, Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową, Czarne, Wołowiec 2024. Margaret Atwood, O pisaniu, Karakter, Kraków 20Julio Cortazar, O literaturze. Wykłady w Berkeley 1980, W Podwórku, Gdańsk, 2016. Samuel Beckett, Wierność przegranej, tłum. A. Libera, Znak, Kraków 1999. Roger Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni, PIW, Warszawa 2019. Italo Calvino, Po co czytać klasyków, PIW, Warszawa 2020. Italo Calvino, Wykłady amerykańskie, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2009. Albert Camus, Mit Syzyfa i inne eseje, Muza, Warszawa 2004. Albert Camus, Człowiek zbuntowany, Muza, Warszawa 1998. Witold Gombrowicz, Dziennik 1953-1969, T. 1, 2, 3, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2023. Ryszard Koziołek, Dobrze się myśli literaturą, Czarne, Wołowiec 2016. Michel Leiris, Mowa słowa, Państwowy Instytut Wydawniczy 2019. Tomasz Mann, Eseje, Muza, Warszawa 1988. Tomasz Mann, Dostojewski z umiarem i inne eseje, Muza, Warszawa 2000. Giorgio Manganelli, Literatura jako kłamstwo, PIW, Warszawa 2021. Michał Paweł Markowski, Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu, Wydawnictwo Sic!, Kraków 2001. Łukasz Musiał, Zaufanie i utopia, Wydawnictwo UAM, Poznań 2019. Vladimir Nabokov, Wykłady o literaturze, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016. Vladimir Nabokov, Wykłady o literaturze rosyjskiej, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016. Nowy Wiek [Perec, Calvino, Queneau] 2006, nr 10. Ryszard Przybylski, Baśń zimowa. Esej o starości, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 1998. Iwona Smolka, zespół redakcyjny kwartalnika „Tekstualia”, Rytm twórczego życia. Jubileuszowe rozmowy o literaturze, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2014. Susam Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje. Karakter, Kraków 2023. Olga Tokarczuk, Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020. Tomas Venclova, Niezniszczalny rytm. Eseje o literaturze, Fundacja Pogranicze, Sejny 2002. Mario Vargas Liosa, Prawda kłamstw. Eseje o literaturze, Rebis, Warszawa 1999. Wirginia Woolf, Eseje wybrane, Karakter, Kraków 2015 oraz „Tekstualia” 2023, nr 4 (75) „Polifoniczność. Strategie tekstowe. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY: Absolwent zna i rozumie: — fakty z zakresu literaturoznawstwa powiązane z literaturą eksperymentalną, jej pionierami oraz charakterystycznymi dla niej gatunkami, stylami czy formami w stopniu niezbędnym zarówno do realizacji projektu literackiego/ literacko-artystycznego, krytycznego/ badawczego, jak i do napisania pracy dyplomowej; — metody literaturoznawstwa, których znajomość jest nieodzowna do napisania pracy magisterskiej. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: — samodzielnie skonstruować i zrealizować projekt literacki/ literacko-artystyczny, krytyczny/ badawczy z jednej strony nawiązujący do ważnych problemów współczesności i cechujący się oryginalnością, z drugiej zaś nawiązujący w sposób czytelny do tradycji literackiej. — napisać pracę naukową poprawną metodologicznie; — precyzyjnie sformułować problem badawczy, postawić trafną hipotezę z nim związaną, a następnie zweryfikować i uargumentować ją, opierając tę argumentację na rzetelnie przeprowadzonych badaniach empirycznych; — zastosować w dysertacji magisterskiej wybraną metodę badawczą; — przygotować rozprawę i osadzić ją w zrekonstruowanym i rozpoznanym krytycznie stanie badań; — skonstruować w stylu naukowym pracę magisterską staranną pod względem językowym, opatrzoną przypisami i bibliografią, zogniskowaną istotnej problematyki, sondującą zagadnienia ważne nie tylko tu i teraz, lecz także mające niebagatelne znaczenie w kontekście myślenia o przyszłości; — przekonująco zaprezentować ustnie z wykorzystaniem np. pokazów multimedialnych swój projekt literacki/ literacko-artystyczny, krytyczny/ badawczy i przedstawić swoje badania, definiując ich założenia i cele, dokonując przemyślanej selekcji problemów, egzemplifikacji i argumentów. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH Absolwent jest gotów do: — pracy w grupie, rozwijania własnego procesu twórczego i wspierania procesu twórczego innych osób; — wzięcia odpowiedzialności za rzetelność przekazywanej wiedzy; — kierowania się kreatywnością artystyczną i uczciwością naukową; — doceniania różnorodności i wielości opinii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Aktywność na zajęciach, przygotowanie własnego projektu na zakończenie I roku, przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej po II roku. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Nakład pracy: I rok (9 ECTS), w tym 5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich 4 ECTS (120 godz.) - przygotowanie projektu II rok (24 ECTS), w tym 5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich 19 ECTS (570 godz.) - przygotowanie pracy dyplomowej Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji: 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN SEM-MGR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Żaneta Nalewajk-Turecka, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Żaneta Nalewajk-Turecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.