Schematy narracyjne (storytelling)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1B1SN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Schematy narracyjne (storytelling) |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia warsztatowe wprowadzające w różne wymiary praktyki opowiadania - zarówno tradycyjne, związane ze źródłami ustnymi oraz współczesne strategie posługiwania się narracją, w szczególności w obszarze żywego słowa. |
Pełny opis: |
Kolejne spotkania poświęcone będą różnym formom, stylom i praktykom narracyjnym. Szczegółowy program dostosowany będzie do potrzeb grupy. Wśród proponowanych zagadnień znajdą się: - tradycyjne praktyki narracyjne: baśń, bajka, opowieść z życia, gawęda, epos- struktury opowieści oraz zagadnienia ich społecznego funkcjonowania; - postać opowiadacza/opowiadaczki: warsztat, umiejętności, doświadczenie, zadania: od "strażników pamięci zbiorowej" do jej kontestatorów; - wspólnototwórczy charakter praktyk opowiadania; - narracja a społeczne zaangażowania: jak/na ile praktyki narracyjne otwierają przestrzeń niewystarczająco słyszalnym głosom; emancypacyjny, demokratyczny charakter opowieści; - perspektywy: genderowa, środowiskowa, nieantropocentryczna w tradycyjnych i współczesnych narracjach; - miejsce opowiadania jako formy literackiej i jako praktyki artystycznej na współczesnej mapie kulturalnej: festiwale, projekty społeczno-kulturalne i edukacyjne. |
Literatura: |
Lista zawiera wybrane pozycje, szczegółowy zestaw lektur zostanie dostosowany do potrzeb i zainteresowań grupy: Angelou Maya, Wiem, dlaczego w klatce śpiewa ptak, przeł. Elżbieta Janota, Warszawa 2022. Antropologia słowa, oprac. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, wstęp i red. Grzegorz Godlewski, Warszawa 2003. Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zespołowy pod redakcją Ewy Kraskowskiej i Ewy Rajewskiej, Kraków 2012. Butler Judith, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, przeł. Adam Ostolski, Warszawa 2010. Czapliński Przemysław (red.), Literatura ustna, Gdańsk 2010. Kaim Agnieszka Aysen, Meddah – turecki teatr jednego aktora. Spotkanie kultury ustnej z kulturą widowiskową, Warszawa 2020. Myśliwski Wiesław, W środku jesteśmy baśnią, Kraków 2022. Ong Walter, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. Józef Japola, Warszawa 2011. Rushdie Salman, Języki prawdy. Eseje z lat 2003-2020, przeł. Katarzyna Karłowska i Jerzy Kozłowski, Poznań 2023. Tammet Daniel, Słowa są jak ptaki, które uczymy śpiewać, przeł. Tadeusz Chawziuk, Warszawa 2022. |
Efekty uczenia się: |
Absolwentka/Absolwent zna i rozumie: - sposoby wykorzystywania schematów narracyjnych w literaturze i poza nią – w szczególności w praktykach opowiadania właściwych kulturom tradycyjnym ; - zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości mających znaczenie dla działalności literackiej w powiązaniu z kulturą żywego słowa; - formy i uwarunkowania literackiej działalności zawodowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej i przemysłowej, także w odniesieniu do twórczości ustnej. Absolwentka/Absolwent potrafi: - wykorzystywać technikę storytellingu we własnej twórczości literackiej i szerzej rozumianej aktywności twórczej; - komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców literatury (również własnej twórczości literackiej), w tym literatury ustnej; - prowadzić debatę i formułować wypowiedzi krytyczne o charakterze naukowym i artystycznym na temat wybranych zagadnień literatury współczesnej i jej społecznego funkcjonowania; - inicjować, współdziałać z innymi osobami i kierować pracami w ramach zespołu badawczego i przedsięwzięcia artystycznego (również wykorzystując zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne) Jest gotów do - krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także własnej działalności artystycznej i zawodowej oraz ich wpływu na otoczenie - odpowiedzialnego i świadomego organizowania własnego warsztatu pisarskiego i badawczego oraz planowania ścieżki kariery zawodowej – również w odniesieniu do sztuki opowiadania i różnych form narracyjnych funkcjonujących na mapie współczesnego życia kulturalnego w Polsce i zagranicą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze (z dowolnej przyczyny). Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%”. Podstawą zaliczenia na stopień jest ocena aktywności (udział w dyskusjach i działaniach praktycznych), przygotowania do zajęć (w tym - przygotowanie wprowadzenia do wybranej lektury) oraz prezentacja końcowa o charakterze praktycznym. Nakład pracy: uczestnictwo w zajęciach - 30h, bieżące przygotowanie do zajęć i opracowanie jednego wprowadzenia - 60 h, przygotowanie prezentacji na zaliczenie - 30 h, łącznie 120h=4ECTS. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Frankowska-Patrzykont, Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Beata Frankowska-Patrzykont, Małgorzata Litwinowicz-Droździel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.