Antropolog w mediach - popularyzacja nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LAWM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropolog w mediach - popularyzacja nauki |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla osób na III roku studiów licencjackich oraz I i II roku studiów magisterskich. Konieczne jest doświadczenie własnych badań i prób tworzenia akademickich prezentacji treści akademickich. Zajęcia w formie warsztatów będą poświęcone medialnym i popularyzatorskim sposobom prezentowania treści antropologicznych. Będziemy zarówno analizować już powstałe teksty kultury, jak też tworzyć własne. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Skupimy się na następujących zagadnieniach: - popularyzacja nauki i obecność w mediach jako element nauki zaangażowanej - antropolog pisze (felieton, sprawozdanie, artykuł popularnonaukowy) - antropolog mówi (jako gość w radiu, jako ekspert w podcaście, jako prowadzący spotkanie w mediach audio) - antropolog przed kamerą i z kamerą (występy w mediach video, tworzenie krótkich ilustracji wizualnych popularyzujących własne badania) |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie warsztatów będą poświęcone medialnym i popularyzatorskim sposobom prezentowania treści antropologicznych. Będziemy zarówno analizować już powstałe teksty kultury, jak też tworzyć własne. Skupimy się na następujących zagadnieniach: - popularyzacja nauki i obecność w mediach jako element nauki zaangażowanej - antropolog pisze (felieton, sprawozdanie, artykuł popularnonaukowy) - antropolog mówi (jako gość w radiu, jako ekspert w podcaście, jako prowadzący spotkanie w mediach audio) - antropolog przed kamerą i z kamerą (występy w mediach video, tworzenie krótkich ilustracji wizualnych popularyzujących własne badania) Będziemy zastanawiać się zarówno nad formą i językiem prezentowania treści dla szerokiej publiczności, jak też nad miejscami i kanałami dystrybuowania takich treści. Działanie antropologów w przestrzeni publicznej potraktujemy jako miejsce popularyzacji nauki, ale też jako też przestrzeń, w której antropolodzy mogą odnaleźć się na rynku pracy po zakończeniu studiów. |
Literatura: |
Będziemy analizować aktualnie powstające teksty i prezentacje popularnonaukowe. - książki - felietony - blogi - reportaże - wywiadu radiowe - audycje radiowe - występy przed kamerą |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu uczestnicy będą potrafili sporządzać nieakademickie reprezentacje własnych badań i antropologicznych tematów, kierowane do szerokiego grona odbiorców. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach - czynny udział w warsztatach - praca na zaliczenie - prezentacja wyników własnych badań w sposób popularny, w wybranej formie (film, podcast, felieton, etc.). Prezentacje odbędzie się podczas ostatnich zajęć i będzie poddana dyskusji w ramach grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.