Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania w projektowaniu doświadczeń użytkownika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LBUE
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania w projektowaniu doświadczeń użytkownika
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

• Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatów i będą wymagały przygotowania do każdych zajęć, wykonywania na bieżąco prac domowych i przygotowania projektu grupowego na zaliczenie.

• Wymagana jest znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie tekstów naukowych i branżowych.


Skrócony opis:

Badacz-etnolog ma umiejętności idealne do projektowania i badania doświadczeń użytkownika i tworzenia produktów cyfrowych. Podczas tych zajęć będzie miał okazję poznać podstawy projektowania i badań User Experience i nauczy się jak swoje umiejętności wykorzystać w praktyce biznesowej.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu studenci uzyskają wiedzę na temat procesów projektowania doświadczeń użytkownika przy projektowaniu produktów cyfrowych i usług (User Centered Design, Service Design, Design Thinking). Poznają etapy procesu i narzędzia stosowane na każdym z nich. Szczególny nacisk będzie położony na narzędzia i techniki badawcze. Po zajęciach student będzie potrafił zaprojektować badanie doświadczeń użytkownika (tworzenie planu badawczego, kryteriów rekrutacji, scenariusza, kwestionariusza ankiety, harmonogramu), przeprowadzić je (wywiad pogłębiony i kontekstowy, testy użyteczności, desk research, analiza konkurencji), przeanalizować wyniki i zaprezentować je w sposób dostosowany do odbiorców (raport z badań, mapa empatii, persona, user journey). Elementem zajęć będzie również nauka opisu własnych projektów w portfolio badawczym i CV oraz przygotowanie do szukania pracy jako badacz doświadczeń użytkownika (UX Researcher)

Literatura:

Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A., Schneider J., This is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World : a Practitioner's Handbook

Stickdorn M., Schneider J., This is Service Design Thinking: Basics, Tools, Cases

Merholtz P., Skinner K., Org Design for Design Orgs. Building and managing in-house design teams.

Gunn W., Otto T., Smith R. C., Design Anthropology. Theory and practice

Goodwin K., Designing for the digital age

Cooper A., Reimann R., Cronin D., Noessel C., About face 4

Mościchowska I., Rogoś-Turek B., Badania jako podstawa projektowania user experience

Rubin J., Chisnell D., Handbook of Usability Testing, Second Edition: How to Plan, Design, and Conduct Effective Tests

Efekty uczenia się:

Osoba kończąca przedmiot:

• Zna podstawowe pojęcia z obszaru Human-Computer Interaction i Design Anthropology

• Zna procesy projektowania zorientowanego na użytkownika i narzędzia w nich stosowane (User Centered Design, Service Design, Design Thinking)

• Potrafi stosować narzędzia badawcze stosowane w praktyce biznesowej projektowania doświadczeń użytkownika: wywiad indywidualny i kontekstowy, test użyteczności, desk research, analizę konkurencji

• Potrafi przeanalizować wyniki badania i je prezentować (raport, mapa empatii, persona, user journey)

• Potrafi zaprezentować swoje umiejętności i doświadczenie pracodawcy

Metody i kryteria oceniania:

Ocena składa się z:

• Aktywnej pracy na zajęciach (omawiane teksty i wykonywane ćwiczenia)

• Prac domowych

• Projektu na zaliczenie w grupach (realizacja badania w użytkownikami i prezentacja wyników)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)