Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ciało-płeć-świętość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-CPS-SP
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ciało-płeć-świętość
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Specjalizacja
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia specjalizacyjne, których temat będą relacje pomiędzy obrazami a wyobrażeniami o ciele, płci i świętości w kulturze judeo-chrześcijańskiej, przede wszystkim w kontekście sztuki bizantyjskiej, postbizantyjskiej i średniowiecznej.

Pełny opis:

Zajęcia w formie konwersatoriów będą dotyczyły następujących zagadnień:

- ciało Boga

- ciało Anioła

- ciało Szatana / Biesa

- ciało Człowieka (Adam i Ewa)

- ciało Dziewicy

- ciało Bogo-człowieka

- ciało Świętego

- ciało żyjące (mężczyźni, kobiety, eunuchowie)

- ciało zmarłego

- ciało zmartwychwstałe.

W oparciu o źródła literackie kultury dawnej oraz świadectwa ikonograficzne będziemy zastanawiać się nad metodami opowiadania o cielesności i jej wyobrażeniach.

Literatura:

Anna Komnena, Aleksjada, przeł. O. Jurewicz, Wrocław 2005.

Apokryfy i legendy starotestamentowe Słowian południowych, wybr i red. G. Minczew, M. Skowronek, Kraków 2006.

Apokryfy Staregi Testamentu, opr. Wst. R. Rubinkiewicz, Warszawa 2000

Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl. Kraków 2007.

Brown P., Ciało i społeczeństwo. Mężczyźni, kobiety i abstynencja seksualna we wczesnym chrześcijaństwie, przeł. I. Kania, Kraków 2006.

Caner D. F., The Practice and Prohibition of Self-Castration in Early Christianity, “Viliage Christianae”, 51, 1997, s. 396-415.

Dagron G., Vie et miracules de Sainte Thècle, Bruxelles 1978.

Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, przeł. E. Wolicka, Poznań 1991.

Foucault M., Historia seksualności, t. 1-4, Gdańsk 2019-2020.

Hatzaki M., Beauty and the Male Body in Byzantium. Perceptions and Representations in Art and Text, Basingstoke 2009.

Herrin J., Krwawe cesarzowe, przeł. Z. Simbierowicz, Warszawa 2001.

Historia ciała, t. 1. Od renesansu do oświecenia, pod red. G. Vigarello, Gdańsk 2011.

Holy Women of Byzantium. Ten Saints' Lives in English Translation, ed. by A.-M. Talbot, Dumbarton Oaks 1996.

Gerstel Sh. E. J., Painted Sources for Female Piety in Medieval Byzantium, “Dumbarton Oaks Papers”, 52, 1998, s. 89-111.

Kazhdan A., Byzantine Hagiography and Sex In the Fifth to Twelfth Centuries, „Dumbarton Oaks Papers”, 44, 1990, s. 131-143.

Mother of God. Representations of the Virgin in Byzantine Art, ed. by M. Vassilaki, Athens 2000.

Maguire H, The Icons of their Bodies: Saints and their Images in Byzantium, Princeton 1996.

Marczyński A., Ciało/Mistyka. Wstęp do ontologii cielesności, Kraków 2016

Metody z Olimpu, Uczta, przeł. S. Kalinkowski, Warszawa 1980.

Paweł, biskup Monembasii, Opowiadania dla duszy pożyteczne o cnotliwych i bogobojnych mężach i niewiastach, przeł. i opr. ks. M. Starowieyski, Kraków 1993.

Rapp C., Figures of Female Sanctity: Byzantine Edyfing Manuscripts and its audience, „Dumbarton Oaks Papers“, 50, 1996, s. 313-344.

Steinberg L., Seksualność Chrystusa. Zapomniany temat sztuki renesansowej, przeł. M. Salwa, Warszawa 2013.

Talbot A.M., Woman’ Space in Byzantine Monasteries, „Dumbarton Oaks Papers”, 52, 1998, s. 113-127.

Efekty uczenia się:

K2_W02; zna terminologię z zakresu historii sztuki bizantyjskiej i średniowiecznej na poziomie rozszerzonym

K2_W03; ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych

K2_W04; ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki bizantyjskiej i średniowiecznej

K2_W05; ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki

K2_W06; ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych

K2_W07; zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki

K2_U02; student potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki

K2_K04; student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki

Metody i kryteria oceniania:

Wystąpienia studentów na zajęciach (referaty) i aktywny w nich udział

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)