Dzieje historii sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-DHSZTWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje historii sztuki |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe Obowiązkowe dla studiów stacjonarnych mgr |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia dzieje historii sztuki od początków refleksji o sztuce w źródłach starożytnych po współczesne perspektywy metodologiczne. |
Pełny opis: |
Wykład obowiązkowy dla studentów historii sztuki (pierwszy rok studiów magisterskich) obejmuje m.in. początki systematycznej refleksji o sztuce, wybrane zagadnienia nowożytnej i nowoczesnej historiografii artystycznej, instytucjonalizację historii sztuki, nurty formalizmu, ikonologię, społeczne historie sztuki, współczesne perspektywy metodologiczne. Analizie poddane są różne szkoły akademickiej historii sztuki oraz ich związki z estetyką filozoficzną, tradycją znawstwa i instytucjami muzeum. Uwzględnione są aspekty nowoczesnych i współczesnych nauk o obrazie, elementy dziejów historii architektury, wybrane perspektywy postkolonialne, a także postawy metodologiczne dotyczące nowych mediów oraz związki historii sztuki z pokrewnymi obszarami badawczymi, np. archeologią, muzeologią, psychologią percepcji, studiami nad kulturą wizualną. |
Literatura: |
Bibliografia (wybór): 1. Adams L.S., The Methodologies of Art: An Introduction, Boulder–Oxford 1996. 2. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, tłum. J. Mach, Łódź 2004. 3. Art History and Its Institutions: Foundations of a Discipline, red. E. Mansfield, London 2002. 4. Belting H., Antropologia obrazu, tłum. M. Bryl, Kraków 2012. 5. Belting H., The End of the History of Art, Chicago 1987. 6. Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa 2008. 7. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980. 8. Bryl M., Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008. 9. Crary J., Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, tłum. Ł. Zaremba, I. Kurz, Warszawa 2009. 10. Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006. 11. Czekalski S., Jak wyjaśnić obraz? Metodologiczne tropy historii sztuki w epoce Ernsta H. Gombricha, Poznań 2022. 12. Derrida J., Prawda w malarstwie, tłum. M. Kwietniewska, , Gdańsk 2003. 13. Didi-Huberman G., Atlas albo radosna wiedza podszyta niepokojem, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk 2020. 14. Didi-Huberman G. Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, tłum. B. Brzezicka, Gdańsk 2011. 15. Hatt M., Klonk C., Art History: A Critical Introduction to Its Methods, Manchester 2006. 16. Holly M. A., Panofsky and the Foundations of Art History, New York 1984. 17. Generations and Geographies in the Visual Arts: Feminist Readings, red. G. Pollock, London–New York 1996. 18. Kunińska M., Historia sztuki Mariana Sokołowskiego, Kraków 2014. 19. Labuda A. S., Z dziejów historii sztuki. Polska, Niemcy, Europa, Poznań 2016. 20. Małkiewicz A., Z dziejów polskiej historii sztuki. Studia i szkice, Kraków 2005. 21. Marin L., O przedstawieniu, tłum. P. Pieniążek et al., Gdańsk 2011. 22. Panofsky E., Studia z historii sztuki, red. J. Białostocki, Warszawa 1971. 23. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl et al. Poznań 2009. 24. Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, red. J. Białostocki, Warszawa 1976. 25. Prettejohn E., Beauty and Art: 1750–2000, Oxford 2005. 26. Rampley M., The Vienna School of Art History: Empire and the Politics of Scholarship, 1847–1918, University Park 2015. 27. Stoichita V. I., Krótka historia cienia, tłum. P. Nowakowski, Kraków 2001. 28. Sztuka w świecie znaków, red. i tłum. B. Żyłko, Gdańsk 2002. 29. The Art of Art History, red. D. Preziosi, Oxford 1998. 30. The Two Art Histories: The Museum and the University, red. C.W. Haxthausen, New Haven–London 2002. 31. Vasari i nowożytna historiografia sztuki. Antologia, wstęp i tłum. Z. Waźbiński, Wrocław 1975. 32. Warburg A., Atlas obrazów Mnemozyne, red. M. Warnke, C. Brink, tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015. 33. Warburg A., Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, tłum. R. Kasperowicz, Gdańsk 2010. 34. Winckelmann J. J., Dzieje sztuki starożytnej, opr. W. Bałus, tłum. T. Zatorski, Kraków 2012. 35. Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. D. Hanulanka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962. 36. Wróblewska M., Obrazy pamięci i wiedzy. Fotograficzne reprodukcje dzieł w archiwach i narracjach historii sztuki, Kraków 2022. 37. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot – metodologia – zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (według obowiązującej tabeli symboli efektów uczenia się dla programu studiów, historia sztuki): K2_W01 – absolwent „ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej”; K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych”; K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych”; K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W09 – „ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń.” |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie 1,5-godzinnego egzaminu pisemnego w sesji letniej. Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dworniczak, Gabriela Świtek | |
Prowadzący grup: | Kamila Dworniczak, Gabriela Świtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.