Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geschichte "Volkspolens", 1944 - 1989. Eine Einführung. Konversatorium u.a. für Erasmus - Studenten

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-EGV-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geschichte "Volkspolens", 1944 - 1989. Eine Einführung. Konversatorium u.a. für Erasmus - Studenten
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty tylko dla studentów Erasmus
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Tematem są wprowadzenie do historii Polski w XX w. i wybrane aspekty dziejów szeroko rozumianej PRL. Mniejsza część zajęć poświęcona jest analizie źródeł „klasycznych” (wytworzonych przez instytucje). Druga grupa źródeł to literatura (powieść) i przede wszystkim film (dokumentalny i fabularny), wreszcie – dyskusje publiczne .

Wzmagana jest płynna znajomość języka niemieckiego.

Pełny opis:

1. Einführungsveranstaltung. Vorlesung: Grundtatsachen der polnischen Geschichte (bis 1918)

2. Vorlesung: Die Zweite Republik 1918-1939; Polen im Zweiten Weltkrieg

3. Übung : "Manifest PKWN". Deutsche Übersetzung in: Dokumentation der Vertreibung... (mehrere Auflagen), Bd. I/3, Dok. Nr. 1.

4. Fortsetzung von 3.

5. Besuch einer Ausstellung

6. Übung: Borodziej/Hans Lemberg (Hrsg.): "Unsere Heimat ist uns ein fremdes Land geworden..." Die Deutschen östlich von Oder und Neiße 1945-1950. Dokumente aus polnischen Archiven, Bd. 1: Zentrale Behörden, Wojewodschaft Allenstein, Marburg 2000 ( Dokumente 15-25, S. 139-152; Dok. 30-32, S. 157-159; Dok. 46, S. 174-177; Dok. 62, S. 189 )

7. Übung: Czesław Miłosz, Das Gesicht der Zeit (1953)

8. Filmvorführung mit anschließender Diskussion: Die „schwarze Serie“ des polnischen Dokumentarfilms, 1954-1958

9. Andrzej Munk, Zezowate szczęście (Spielfilm 1959) mit engl. oder deutschen Untertiteln

10. Übung: Briefwechsel zwischen den polnischen und deutschen Bischöfen 1965 (Texte u.a. in: Edith Heller, Macht Kirche Politik..., Köln 1992)

11. Filmvorführung mit anschließender Diskussion: Andrzej Wajda, Człowiek z marmuru (Spielfilm 1976, mit engl. oder deutschen Untertiteln)

12. Filmvorführung mit anschließender Diskussion: Krzysztof Kieślowski, Przypadek (Spielfilm 1981, mit engl. Untertiteln)

13. Übung: Geschichtspolitische Diskussionen in der Dritten Republik (I) am Beispiel von Jan Tomasz Gross, Nachbarn… (2001)

14. Übung: Fortsetzung von 13.

15. Filmvorführung mit anschließender Diskussion: Rafael Lewandowski, Kret (Spielfilm 2010, mit engl. oder deutschen Untertiteln)

Literatura:

Siehe oben. Als einführende Lektüren empfohlen (u.a.): Norman Davies, God’s Playground, 2nd vol., Oxford 1982; Joerg K. Hoensch, Geschichte Polens, Stuttgart: Ulmer, 1998; Rudolf Jaworski, Christian Lübke, Michael G. Müller, Eine kleine Geschichte Polens, Frankfurt M.: Suhrkamp, 2000; Hans Roos, Geschichte der polnischen Nation 1918 bis 1985, Stuttgart: Kohlhammer 1986

Efekty uczenia się:

Teilnehmer/innen

lernen

(Wissen:)

- Grundbegriffe der polnischen Geschichte

- Historische Geographie: Regionen und Grenzen

- Polen vor dem Hintergrund der anderen europäischen „Sonderwege”

(Fähigkeiten:)

- Gebrauch/Bedeutung von geschichtswissenschaftlichen Begriffen

- Kritische Quellenlektüre

- Verwendung von Kunst (Romane, Spielfilme) als spezifische Quellengattung

(Soziale Kompetenzen:)

- Differenzen zwischen deutscher und polnischer Kultur und Kommunikation

- Verständnis für andere Wertesysteme

- Verortung der deutsch-polnischen Unterschiede in historischen Kontexten

Metody i kryteria oceniania:

Erwartet wird physische Präsenz in den Veranstaltungen, Kenntnis des Stoffes sowie aktive Teilnahme an den Diskussionen. Referate, Klausur und Hausarbeit (s. unten) sind nicht vorgesehen.

4 ECTS.

Fakultativ gibt es die Möglichkeit, zwei zusätzliche ECTS für eine Hausarbeit zu bekommen. Thema und Umfang nach Absprache.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)