Artefakt – medium – tekst. Tradycyjne i cyfrowe podejścia w badaniach nad książką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HKHC-AMT-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Artefakt – medium – tekst. Tradycyjne i cyfrowe podejścia w badaniach nad książką |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria Teorie, metody i tradycje badawcze - moduł metodologiczny, Hist. kult. w dob. hum. cyfr. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki badania dawnej książki drukowanej jako wczesnonowożytnego (XV–XVIII w.) fenomenu kulturowego. Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się z metodami badania starych druków w trzech obszarach: 1) książek jako przedmiotów – artefaktów przeszłości, 2) książek jako medium – nośników informacji o określonym potencjale i cechach modulujących przekaz, 3) książek jako źródłach wiedzy wyrażanej za pomocą tekstu. Kurs obejmuje naukę obsługi narzędzi cyfrowych w pracowni komputerowej oraz wybrane spotkania warsztatowe poza salą zajęciową i pracę z zabytkowymi książkami dawnym (w Gabinecie Starych Druków BUW). |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki badania dawnej książki drukowanej jako wczesnonowożytnego (XV–XVIII w.) fenomenu kulturowego. Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się z metodami badania starych druków w trzech obszarach: 1) książek jako przedmiotów – artefaktów przeszłości, 2) książek jako medium – nośników informacji o określonym potencjale i cechach modulujących przekaz, 3) książek jako źródłach wiedzy wyrażanej za pomocą tekstu. Spotkania obejmują przygotowanie teoretyczne oraz praktyczne wykorzystanie narzędzi (w tym baz danych i oprogramowania) związanych z następującymi zagadnieniami: – odczytywanie i przygotowywanie opisów bibliograficznych starych druków, morfologia dawnej książki; – pozyskiwanie danych bibliograficznych (katalogi, bazy bibliograficzne); – metody przetwarzania i wizualizacji danych bibliograficznych; – dane proweniencyjne w badaniach nad dawną książką; – parateksty jako źródło informacji o funkcjach książki; – mapowanie informacji geograficznych pozyskiwanych z danych bibliograficznych; – elementy analizy sieciowej z wykorzystaniem danych bibliograficznych. Kurs obejmuje naukę obsługi narzędzi cyfrowych w pracowni komputerowej oraz wybrane spotkania warsztatowe poza salą zajęciową i pracę z zabytkowymi książkami dawnymi (w Gabinecie Starych Druków BUW). |
Literatura: |
Przedstawiona literatura przedmiotu ma charakter orientacyjny. Lektury na poszczególne spotkania zostaną dostosowane do poszczególnych tematów zajęć w uzgodnieniu z uczestnikami i uczestniczkami zajęć. Literatura podstawowa: Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa, 2005. Febvre L., Martin J.H., Narodziny książki, przeł. A. Kocot, Warszawa 2014. Grafton A.T., The Footnote: A Curious History, Cambridge (MA) 1997. Grafton A.T., Inky Fingers: The Making of Books in Early Modern Europe, Cambridge (MA) 2020. Gruchała J., Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002. Kiliańczyk-Zięba J., Sygnety drukarskie w Rzeczypospolitej XVI wieku, Kraków 2015. Komorowska M., Kształt edytorski postylli polskich XVI i XVII wieku – w poszukiwaniu staropolskich konwencji wydawniczych, „Terminus ” 2015, t. 17, z. 3 (34). Matelski D., Grabież i restytucja polskich dóbr kultury od czasów nowożytnych do współczesnych, t. I-II, Kraków 2006. Paszkiewicz U., Cathalogus cathalogorum. Inwentarze i katalogi bibliotek z ziem wschodnich Rzeczypospolitej od XVI wieku do 1939 roku - spis scalony, poprawiony i uzupełniony, Warszawa 2015. Pettegree A., The Book in the Renaissance, Yale 2010. Printing and Misprinting: A Companion to Mistakes and In- House Corrections in Renaissance Europe (1450-1650), ed. by G. Della Rocca de Candal, A. Grafton, P. Sachet, Oxford 2023. PRINTING R-EVOLUTION 1450-1500. I cinquant'anni che hanno cambiato l'Europa, red. C. Dondi. Katalog wystawy (Venezia, 1 wrze 2018–7 gennaio 2019). Topolska M.B., Czytelnik i książka w Wielkim Księstwie Litewskim w dobie renesansu i baroku, Wrocław 1984. |
Efekty uczenia się: |
Student(ka): – nabywa wiedzę o podstawowych pojęciach związanych z historią książki oraz metodach badawczych wykorzystywanych w tej dziedzinie, a także o wybranych problemach i procesach szczegółowych, w tym z metodologią, terminologią i elementami faktografii właściwymi tej dziedzinie badań (K_W14); – zdobywa wiedzę i instrumentarium niezbędne zarówno do zrozumienia przeszłości, jak i wielu procesów zachodzących obecnie (K_W16); – potrafi dzięki pracy z obiektami historycznymi i dotyczącymi ich danymi samodzielnie doskonalić umiejętność krytyki źródeł, a także pozyskiwania i przetwarzania zastanych/samodzielnie wytworzonych danych we własnych badaniach (K_U05); – potrafi podejmować dyskusję, stosować merytoryczną argumentację oraz popierać przedstawianą wiedzę analizą artefaktów kulturowych i opisujących je danych (K_U07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie krótkiego eseju dotyczącego wybranego case study (temat ustalany w porozumieniu z prowadzącym) – analiza z wykorzystaniem jednego z narzędzi poznanych podczas zajęć (7,2-10,8 tys. znaków) z wybranych tematów omawianych podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kordyzon, Krzysztof Skwierczyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kordyzon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kordyzon | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kordyzon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.