Prasa kobieca w XIX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HKHC-PK-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Prasa kobieca w XIX w. |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Teorie, metody i tradycje badawcze - moduł metodologiczny, Hist. kult. w dob. hum. cyfr. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zasadniczym materiałem źródłowym, na którym pracować będą uczestnicy konwersatorium jest prasa kobieca. Skupimy się na niemal wszystkich jej odmianach i typach. Prasa kobieca jest widocznym świadectwem pozycji społecznej, oczekiwań i stereotypów, którym były poddawane kobiety w stale przeobrażającym się „długim wieku dziewiętnastym”. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Zajęcia wprowadzające. Podstawowe informacje o prasie i czasopismach 3. Przegląd wybranych tytułów (3 zajęcia) 4. Strona wizualna periodyków 5. Publicystyka 6. Literatura popularna 7. Poradnictwo z zakresu zdrowia i higieny 8. Poradnictwo z zakresu prowadzenia gospodarstwa domowego 9. Życiorysy pośmiertne 10. Literatura historyczna 11. Reklama prasowa 12. Ogłoszenia matrymonialne 13. Zajęcia podsumowujące |
Literatura: |
J. Franke, Polska prasa kobieca w latach 1820-1918: w kręgu ofiary i poświęcenia, Warszawa 1999. J. Franke, Wokół buntu i pokory: warszawskie czasopisma kobiece w latach 1905-1918, Warszawa 2000. A. Janiak-Jasińska, Aby wpadło w oko: o reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX wieku na podstawie ogłoszeń prasowych, Warszawa 1998. D. Fleming, Warszawianka w kąpieli, Warszawa 2008. Kobieta i społeczeństwo na ziemiach polskich w XIX w., pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, (t. 1), Warszawa 1990. Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX, pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, t. 5, Warszawa 1997. Kobieta i kultura czasu wolnego, pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, t. 7, Warszawa 2001. Kobieta i małżeństwo. Społeczno kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX., pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, t. 8, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
K_W06 ma wiedzę o dawnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym szczególnie w zakresie roli społecznej kobiet w XIX stuleciu K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych K_W15 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych w XIX i na początku XX w. K_U05 potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru mediów, socjologii i filozofii kultury K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury, w tym historii prasy oraz umiejętność wyciągania wniosków K_K02 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności. 2. Przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji. Opcjonalnie wygłoszenie referatu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Goluch | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Goluch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.