Historia mówiona i badania biograficzne we współczesnej humanistyce i naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HMBB-M-I |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia mówiona i badania biograficzne we współczesnej humanistyce i naukach społecznych |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Teorie, metody i tradycje badawcze - moduł metodologiczny, Hist. kult. w dob. hum. cyfr. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę literatury. |
Skrócony opis: |
Tematem konwersatorium będzie historia mówiona i metoda biograficzna oraz ich praktyczne zastosowanie w humanistyce |
Pełny opis: |
W ciągu ostatnich kilku dekad zainteresowanie pamięcią i sięganie do indywidualnych doświadczeń aktorów społecznych stało się popularne na uniwersytetach i poza nimi. Powstają archiwa z relacjami tzw. świadków historii, realizowane są liczne projekty zarówno naukowe, jak i o charakterze popularnym. Techniczna łatwość nagrania głosu oraz przekonanie, że każdy umie rozmawiać, tylko sprzyja boomowi rejestracji wspomnień, prowadząc niejednokrotnie do banalizacji czegoś, co jeden z klasyków oral history Alessandro Portelli nazywa sztuką – sztuką dialogu. Niniejszy kurs ma na celu z jednej strony ugruntować wiedzę teoretyczną m.in. poprzez lekturę klasycznych tekstów naukowych, z drugiej nauczyć konkretnych umiejętności związanych z samodzielnym przeprowadzaniem, opracowaniem i analizą wywiadów biograficznych, a także wykształcić umiejętność korzystania ze źródeł ustnych przechowywanych w archiwach cyfrowych. 28.02. – Historia mówiona w Polsce i na świecie: szkoły i podejścia; – metoda biograficzna w socjologii; badania na pamięcią; pamięć autobiograficzna i pamięć zbiorowa; zapomnienie; – cyfrowe archiwa historii mówionej i archiwa badań jakościowych w Polsce i na świecie. 27.03 – Zasady prowadzenia narracyjnych wywiadów biograficznych; planowanie indywidualnych projektów badawczych; – etyka i emocje w historii mówionej i w badaniach biograficznych; – opracowanie i transkrypcja wywiadów. 24.04. – metody analizy relacji ustnych; – omawianie przeprowadzonych indywidualnie wywiadów; zaliczenie przedmiotu. + udział w jednym interdyscyplinarnym Seminarium Historii Mówionej (termin do wyboru: środa 28.02/ 27.03/ 24.04, godz. 14-18.30 w siedzibie IFiS PAN w Pałacu Staszica). |
Literatura: |
Abrams Lynn (2016) Oral History Theory. London, New York: Routledge. (Wstęp) Assmann Aleida (2018) Cztery podstawowe typy czynności składania świadectwa, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, Wydanie specjalne, s. 175-191. Filipkowski Piotr (2014) Historia mówiona jako historia ratownicza: doświadczenie, opowieść, egzystencja. „Teksty Drugie”, vol. 5, s. 27-46. Gałęziowski Jakub (2019) Oral history and biographical method. Common framework and distinctions resulting from different research perspectives. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XV(2), s. 76–103. Kałwa Dobrochna (2017) Historia mówiona w polskich badaniach dziejów najnowszych. „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, vol. VII, s. 163-183. Kaźmierska Kaja (1996) Wywiad narracyjny ‒ technika i pojęcie analityczne [w:] Marek Czyżewski, Andrzej Piotrowski, Alicja Rokuszewska-Pawełek red., Biografia a tożsamość narodowa. Łódź: Katedra Socjologii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego Kaźmierska Kaja (2020) “Ethical Aspects of Social Research: Old Concerns in the Face of New Challenges and Paradoxes. A Re flection from the Field of Biographical Method.” Qualitative Sociology Review 16 (3), s. 118-135. Kudela-Świątek Wiktoria (2014a) Interdyscyplinarność w badaniach w badaniach oral history: konieczność czy sposób na nowatorstwo? [w:] Stanisława Bartmińska- Niebrzegowska, red., Historia mówiona w świetle nauk humanistycznych i społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej, s. 61-88. Kurkowska-Budzan Marta (2008) „Badacz–tubylec. O emocjach, władzy i tożsamości w badaniach ‘oral history’ miasteczka Jedwabne.” W Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, edited by B. Wagner and T. Wiślicz, Zabrze: Inforteditions, s. 17-25. Kurkowska-Budzan Marta (2011) Informator, świadek historii, narrator – kilka wątków epistemologicznych i etycznych oral history, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, vol. I, s. 9–34 K'Meyer, Tracy E, Glenn A. Crothers (2007) "‘If I See Some of This in Writing, I’m Going to Shoot You’: Reluctant Narrators, Taboo Topics, and the Ethical Dilemmas of the Oral Historian." The Oral History Review vol. 34 (1), s. 71-93. Maruszewski Tomasz (2005) Pamięć autobiograficzna, Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne (wstęp) Passerini Luisa (2018) Pamięci. Między milczeniem, a zapomnieniem, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, Wydanie specjalne, s. 193-215. Portelli Alessandro (1981) “The Peculiarities of Oral History.” History Workshop Journal vol. 12 (1), s. 96-107. Portelli Alessandro (2018) Living voices: the oral history interview as dialogue and experience, „The Oral History Review” vol. 45(2), s. 239–248 Sheftel Anna, Zembrzycki Stacey (2016) Who’s Afraid of Oral History? Fifty Years of Debates and Anxiety about Ethics. “Oral History Review”, vol. 43, z. 2, s. 338-366 Shopes Linda (2002) Oral History and the Study of Communities: Problems, Paradoxes and Possibilities. „Journal of American History”, vol. 89, z. 2, s. 588–98. Thomson Alistair (2006) Four paradigm transformations in oral history, „The Oral History Review”, vol. 34(1), s. 49–70 Thomson Alistair (2011) Moving stories, women’s lives: sharing authority in oral history, „Oral History", 2011, 39(2), s. 73–82 Yow Valerie R. (1997) „Do I like them too much?”: interview effects of the oral history on the interviewer and vice-versa, „The Oral History Review" vol. 24(1), s. 55–7 |
Efekty uczenia się: |
K_U05 potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury K_U06 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U09 posiada umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej K_U10 posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł K_U11 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł K_U13 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_U14 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny uczestnika zajęć będą: – znajomość zadanych tekstów, aktywny udział w ich omawianiu i dyskusjach – samodzielne przeprowadzenie wywiadu biograficznego, jego pisemne opracowanie (z fragmentami transkrypcji oraz próbą edycji tekstu) i analiza na zajęciach – udział w interdyscyplinarnym, analitycznym Seminarium Historii Mówionej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Gałęziowski | |
Prowadzący grup: | Jakub Gałęziowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.