Historia sztuki nowożytnej polskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HNPLOWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki nowożytnej polskiej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony głównym zjawiskom w sztuce Rzeczypospolitej od początku renesansu do końca rokoka. |
Pełny opis: |
Wykład jest „panoramiczną” prezentacją zjawisk artystycznych obecnych w sztuce Rzeczypospolitej od początku XVI po koniec XVIII wieku. Chronologiczne i problemowe ujęcie prezentowanych zagadnień ma umożliwić zrozumienie istoty i genezy zmian artystycznych. Szczególny nacisk zostanie położony na zagadnienia formy artystycznej oraz związki sztuki polskiej ze sztuką europejską. Podczas wykładu omawiane będą takie zagadnienia jak: Początki renesansu w Polsce - drogi i sposoby przenikania rozwiązań renesansowych na tereny Rzeczypospolitej, prace Franciszka Florentczyka. Działalność warsztatu Bartłomieja Berrecciego i jego wpływ na sztukę polską XVI wieku. Sztuka sepulkralna w Polsce w XVI wieku. Ratusz, zamek, pałac, willa - świecka architektura XVI wieku w Polsce. Architektoniczne i rzeźbiarskie prace Santi Gucciego i ich wpływ na późniejszą sztukę w Rzeczypospolitej Różnorodność rozwiązań artystycznych stosowanych w Polsce w czasach króla Zygmunta III Wazy (nurt wenecki, lombardzki, niderlandyzm, „sztuka rodzima”). Sztuka czasów Władysława IV. Sztuka dojrzałego baroku – czasy Jana Kazimierza. Sztuka oświeconego sarmatyzmu – główni twórcy, dzieła zleceniodawcy w czasach Jana III Sobieskiego. Główne środowiska artystyczne w I połowie XVIII wieku. Główne typy architektoniczne w architekturze sakralnej XVIII wieku. Środowiska rzeźbiarskie w połowie XVIII wieku w Polsce. Malarstwo XVIII wieku. |
Literatura: |
Białostocki J., The Art of the Renaissance in Eastern Europe. Hungary - Bohemia - Poland, Phaidon Press 1976 Białostocki J., Obszar bałtycki jako region artystyczny w XVI w., [w:] Sztuka pobrzeża Bałtyku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1976, Warszawa 1978 Chrzanowski T., Portret staropolski, Warszawa 1995 Cieślak K., Między Rzymem, Wittenbergą a Genewą. Sztuka Gdańska jako miasta podzielonego wyznaniowo, Wrocław 2000 Gdzie Wschód spotyka Zachód. Portret osobistości dawnej Rzeczypospolitej Polskiej 1576-1763, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, oprac. J. Malinowski, Warszawa 1993 Gębarowicz M., Początki malarstwa historycznego w Polsce, Wrocław 1981 Hentschel W., Die sächsische Baukunst des 18. Jahrhunderts in Polen, Bd. 1-2, Berlin 1967 Jakimowicz T., Dwór murowany w Polsce w wieku XVI. Wieża - Kasztel - Kamienica, Warszawa 1978 Karpowicz M., Sztuka polska XVII w., Warszawa 1983 Karpowicz M., Barok w Polsce, Warszawa 1991 Karpowicz M., Sztuka oświeconego sarmatyzmu, Warszawa 1970 Karpowicz M., Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1985 Karpowicz M., Sztuka Warszawy czasów Jana III, Warszawa 1987 Karpowicz M., Sztuki polskiej drogi dziwne, Bydgoszcz 1994 Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej. Panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa 1987 Kowalczyk J., Andrea Pozzo a późny barok w Polsce, cz. 1: Traktat i ołtarze, cz. 2: Freski sklepienne, „Biuletyn Historii Sztuki”, 37: 1975, nr 2, s. 162-178; nr 4, s. 335-350 Kowalczyk J., Sebastiano Serlio a sztuka polska. O roli włoskich traktatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Ossolineum 1973 Kowalczyk J., Wille w Polsce w XVI i w pierwszej połowie XVII stulecia, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, 21:1976, Kozakiewiczowa H., Renesans i manieryzm w Polsce, Warszawa 1978 Kozakiewiczowa H., Rzeźba XVI wieku w Polsce, Warszawa 1984 Kozakiewiczowie H. i S., Renesans w Polsce, Warszawa 1976 Michalczyk Z.,W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016 Mikocki T., Problemy recepcji antyku w sztuce polskiej XVI wieku, „Studia Archeologiczne”, 2: 1984, s. 73-80. Miłobędzki A., Architektura polska XVII wieku, Warszawa 1980 Miłobędzki A., Główne nurty i zjawiska w architekturze polskiej 1 ćw. XVIII w., [w:] Sztuka 1 poł. XVIII wieku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Rzeszów, listopad 1978, Warszawa 1981 Niderlandyzm w sztuce polskiej. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Toruń, grudzień 1992, red. T. Hrankowska, Warszawa 1995 Ostrowski J., Portret w dawnej Polsce, Warszawa 2019. Renesans. Sztuka i ideologia. Materiały Sympozjum Naukowego Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Kraków, czerwiec 1972 oraz Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Kielce, listopad 1973, Warszawa 1976 Stoga A., Quadratura w malarstwie polskim XVIII wieku. Malowidła na sklepieniach, „Biuletyn Historii Sztuki”, 42: 1980 Talbierska J., Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011 Tomkiewicz W., Pisarze polskiego Odrodzenia o sztuce, Wrocław 1955 Tomkiewicz Wł., Pędzlem rozmaitym. Malarstwo okresu Wazów w Polsce, Warszawa 1970 Walicki M., Malarstwo polskie. Gotyk - renesans - wczesny manieryzm, Warszawa 1961 Walicki M., Tomkiewicz Wł., Ryszkiewicz A., Malarstwo polskie. Manieryzm - barok, Warszawa 1971 Witwińska M., Topografia i kierunki malarstwa ściennego w Polsce około połowy XVIII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 43: 1981, nr 2 |
Efekty uczenia się: |
K_W02 Zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W03 Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki nowożytnej polskiej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny K_W04 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowożytnej polskiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W16 Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_U04 Potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki nowożytnej w Polsce (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne K_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny – dwuczęściowy: I część – rozpoznawanie, datowanie i atrybucja dzieł II część – test złożony z pytań otwartych. Ostateczne ocena ustalona na podstawie sumy punktów uzyskanych z obu części egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Sulewska | |
Prowadzący grup: | Renata Sulewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Sulewska | |
Prowadzący grup: | Renata Sulewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.